Octavia je výborný rodinný automobil, o čom asi málokto pochybuje. Poskytuje praktickosť, priestrannú kabínu, slušné pohodlie aj hodnotu za peniaze, ale chýba jej väčšie vzrušenie a nasadenie, čo sa mení s emblémom RS.

Vyskúšali sme RS s naftovým motorom. Práve výkonné diesle sa dnes stávajú vymierajúcim druhom, čiastočne neprávom. Škoda sa však tejto pohonnej jednotky drží aj ju ďalej vyvíja, čo jej ako zástupcovia „dieselheadov“ kvitujeme.

Dvesto koní hrmených

Dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec TDI má výkon 200 koní, čo je o 15 koní viac, ako má predchodca, a to vďaka vyššiemu kompresnému pomeru. Kombinuje sa výlučne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Z nuly na stovku zrýchli za 7,4 sekundy. Nie je pomalá, ale horúcim hot-hatchom by sme ju nenazvali. A pri sume 34 350 eur nie je ani lacná.

Ak na papieri porovnáme benzínovú RS s naftovou, je jasné, že diesel nie je silným konkurentom zo športovej stránky (6,7 verzus 7,4 s). Navyše benzínová sa dá kúpiť aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú odporúčame nielen kvôli ušetreniu peňazí (2-tisíc eur), ale aj kvôli lepšiemu zážitku. Je ľahšia, má mechanický diferenciál s obmedzeným preklzom. Dieslová má „len“ elektronickú uzávierku diferenciálu známu ako XDS+.

Čo by nás teda malo presvedčiť? Neprekvapivo je to spotreba a z nej vyplývajúci dlhý dojazd, hoci pri využití športového potenciálu sa na vír v nádrži tak úzkostlivo nehľadí, a krútiaci moment. „Dieselheadom“ sa tých 400 Nm už pri 1 750 otáčkach jednoducho páči.

Pri naštartovaní RS TDI sa ozve obvyklé klepotanie nafty, ktoré sa ustáli po zvýšení teploty na prevádzkovú úroveň. V nižšíc

h rýchlostiach pri nastavenom normálnom jazdnom režime sa cítite ako v bežnej Octavii, ale s tou výnimkou, že podvozok je tuhší pre 15-milimetrové zníženie športového pruženia, ale stále prijateľný aj na vozenie rodinky.

Vďaka svalnatému pásmu krútiaceho momentu sa po razantnom rozbehu cítime rýchlejší, ako naznačujú skutočné čísla. Ten záťah je veľmi príjemný, ale nemá veľký zmysel vytáčať motor nad 4 000 otáčok, lebo väčšina výkonu leží pod nimi.

Automat si ide svoje

Zaujímavé je, že ak necháme automat radiť v samočinnom režime, je rýchlejší, ako keď ho nútime pracovať podľa našich príkazov, ktoré dávame páčkami pod volantom. Vtedy je trochu letargický a pri zmene prevodových stupňov si ponecháva čas na rozmyslenie.

V zákrutách pri rýchlych zmenách smeru cítiť, že TDI je ťažšie a používa len elektronický systém XDS+. Ten sa snaží pribrzdiť vnútorné koleso, aby pomohol natočiť auto, ale veľkosť krútiaceho momentu prechádzajúceho na predné kolesá je obvykle vyššia a pneumatiky začnú strácať priľnavosť. Športový režim si môžete užívať do sýtosti a potom prepnúť na komfort a používať Octaviu ako bežné rodinné auto na každodenné jazdenie.

Spotreba sa vtedy pohybuje okolo šiestich litrov. A to je ďalšia výhoda TDI RS v porovnaní s TSI RS, kde aj po ukončení športovej jazdy je spotreba stále nad ôsmimi litrami (minimálne).

FOTO Octavie RS plus naše hodnotenie v GALÉRII

Navyše, naftová RS má nižšie emisie, čo je pri nižšej spotrebe síce samozrejmé, ale pre zlé meno nafty sa na to v ostatnom období často zabúda.