Volvo má v pláne elektrifikovať všetky svoje modely, a tak výnimkou nemôže byť ani jeho najmenšie SUV XC40. Plug-in hybrid má názov Twin Engine a poháňa ho 1,5-litrový benzínový trojvalec s výkonom 180 koní spriahnutý s elektromotorom, ktorý má výkon 82 koní. Systém je pripojený k predným hnaným kolesám cez novú, sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku.

Možno trochu prekvapí, že hybridné XC40 má poháňané len predné kolesá, hlavne keď konkurencia častejšie kladie elektrický motor k zadným kolesám, aby tak vytvorila jednoduchú štvorkolku. Toto auto však nie je určené do tvrdého terénu.

Lítiovo-iónový akumulátor

Má kapacitu 10,9 kWh a nabiť ho z domácej 230-voltovej zásuvky trvá viac ako päť hodín. Po tejto operácii bude auto pripravené prejsť 40 až 46 km na elektrickú energiu, čo väčšine ľudí na jeden deň stačí. Z wallboxu sa akumulátor nabije už za 2,5 hodiny.

Rozbeh je vždy elektrický, tichý a hladký. Tých 82 koní si s 1 800 kilogramami poradí pomerne dobre vďaka krútiacemu momentu 160 Nm. Pri rýchlejšom šliapnutí na plyn alebo strmšom svahu sa okamžite pripája benzínový motor.

Svoj trojvalcový charakter statočne utajuje, do volantu sa prenáša minimum vibrácií. Pri postupnom zrýchľovaní a plavnej jazde je systém skutočne výnimočne tichý. Pri využití plného výkonu na mokrej vozovke zápasia predné pneumatiky s trakciou.

Malý akumulátor nepridáva nejakú extra hmotnosť navyše, podvozok je vyladený komfortne a veľké kolesá pohlcujú nerovnosti dobre, hoci možno nie najtichšie. Celkový výkon 262 koní je pekný, na stovku auto zrýchli za 7,3 sekundy, ale charakterom to nie je športovec. Jeho zámerom je šetriť palivo a planétu.

Pre človeka žijúceho v satelitnom mestečku, ktorý dochádza 20 kilometrov do práce, to znamená, že väčšinou jazdí na elektrinu a spotreba sa drží počas týždňa na hodnote 0 l/100 km. To sa nám počas pracovného týždňa aj darilo.

Tých 10 kWh nie je pre elektromer veľkou záťažou a vyjde vás na menej ako 1,40 eura (podľa tarify) na deň. Takže nabíjať sa oplatí. Pri dlhšej jazde, keď sme zásobu elektrickej energie vyčerpali, funguje XC40 ako bežný hybrid. To znamená, že rekuperuje brzdnú energiu a stále má nejakú šťavu aj pre elektromotor. Nameraná spotreba počas testu, ktorá zahŕňala dlhšiu trasu, sa ustálila na 5,2 l/100 km.

Výrobcom udávaná spotreba 2,1 až 2,4 l/100 km platí len na prvých sto kilometrov. Pre ľudí, ktorí potrebujú robiť dlhé diaľničné etapy a nemajú čas na nočné nabíjanie, toto auto nie je určené. Hoci jazda po diaľnici je veľmi príjemná. Výborný Pilot Assist udrží auto v jazdnom pruhu a bezpečne spomaľuje a zrýchľuje až do 140 km/h.

Kabína je pohodlná

Hoci materiálovému zloženiu a riešeniu niektorých detailov chýba špičková kvalita vyšších modelov radu XC, vďaka nevtieravej spoločnosti Harman/Kardon sme sa cítili výborne. Miesta je dosť, na zadných sedadlách začne chýbať priestor na kolená pri výške 185 centimetrov, ale s miestom nad hlavou nie je problém ani pri osobe nad 190 centimetrov.

Batožinový priestor má 460 litrov, čo popiera označenie „malé“ SUV. Prístup aj využiteľnosť kufra sú príkladné.

Cena sa začína na 33 650 eurách, ale testovaný kus Inscription sa vyšplhal na 50 200 eur. Ani v tomto smere nie je XC40 malé SUV.

NAŠE HODNOTENIE: ****

Nemyslíme si, že plug-in hybridy sú slepá ulička. Ak dokážu spojiť to najlepšie zo sveta elektromobilov a spaľovacích motorov ako pri XC40, môžu sa presadiť. Tichá jazda, úsporná prevádzka a severský luxus k tomu.

MICHAL BEDNÁR