Spojiť luxusné SUV so športovým autom možno spočiatku vyzeralo ako dosť bláznivý nápad. Skúsil to najprv kórejský Ssang-yong - a vyslúžil si za to posmech. Krátko nato, v roku 2008, sa na podobnú úlohu podujala nemecká značka BMW, ktorá predstavila model X6 - a stal sa z neho obrovský bestseller.

Klub výnimočných

Jeho hlavní konkurenti si pôvodne mysleli, že záujem oň opadne rovnako rýchlo, ako sa objavil, no nestalo sa tak. Preto ak nechceli zostať mimo hry, museli podobný model coupé pripraviť tiež. A tak sa v roku 2015 Mercedes pochválil svojím GLE, minulý rok Audi modelom Q8 a najnovšie aj Porsche s novým Cayenne Coupé.

Cayenne Coupé sme vyskúšali aj v ostrej verzii S.
Cayenne Coupé sme vyskúšali aj v ostrej verzii S.
Zdroj: Martin Domček

Práve to sme mali možnosť ako jediní zo Slovenska vyskúšať počas jazdnej prezentácie v rakúsko-slovinskom pohraničí.  Pravda je, že Porsche chce byť výnimočné. Preto nešlo iba o to, aby Cayennu nejakým ako-tak estetickým spôsobom „zrezalo“ zadnú časť strechy. Prepracovalo celé auto tak, aby pôsobilo dynamicky a zároveň esteticky.

To značí, že oproti klasickému Cayennu je nielen o niečo nižšie, ale má aj pozmenený sklon predného okna. V základe má navyše panoramatickú strechu, za príplatok ju však možno vymeniť za karbónovú, ktorá približne o 20 kilogramov zníži hmotnosť a, samozrejme, posunie sa dolu ťažisko, čo je viac než žiaduce.

Športové: Sedadlá vpredu bolo možné presne si prispôsobiť, nastavovanie bolo možné v 16 smeroch.
Športové: Sedadlá vpredu bolo možné presne si prispôsobiť, nastavovanie bolo možné v 16 smeroch.
Zdroj: Martin Domček

Nesmieme zabudnúť na jeden nenápadný, ale dôležitý rozdiel - Coupé má výsuvný zadný spojler, ktorý možno ovládať manuálne, automaticky sa aktivuje pri rýchlostiach nad 90 km/h, dokáže sa vysunúť o viac než 13 centimetrov. Pracuje takto:

Zo všetkých dostupných SUV-coupé je Cayenne z nášho pohľadu momentálne jednoznačne najharmonickejšie vyzerajúce, minimálne zvonku.  Vpredu sú športové sedad­lá s integrovanými opierkami, vzadu je komfortné miesto pre dvoch (alebo trojmiestna lavica) a prekvapivo veľa miesta napriek skosenej streche zostalo aj nad hlavou. S výškou okolo 180 centimetrov sa tam usadíte bez problémov. Je to dané aj tým, že oproti klasickému Cayennu sú zadné sedadlá znížené o 30 milimetrov. Rovnako zostal zachovaný pomerne veľký kufor s objemom 625 litrov.

Presklená strecha je štandard, za doplatok ju možno vymeniť za ľahšiu z karbónu.
Presklená strecha je štandard, za doplatok ju možno vymeniť za ľahšiu z karbónu.
Zdroj: Martin Domček

Motory

A teraz to najdôležitejšie - auto prichádza na trh v troch výkonových verziách s označením Cayenne Coupé, S Coupé a Turbo Coupé. Prvé dve verzie majú pod kapotou benzínový trojlitrový 6-valec s výkonom 340 koní (250 kW), respektíve 440 koní (324 kW) - verzia S. Obe využívajú 8-stupňový automat. 

Čerešničkou na torte je verzia Turbo. Tá má pod kapotou benzínový 8-valec s výkonom 550 koní (440 kW), kombinovaný taktiež s 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic S. Pokiaľ ide o ceny, základná verzia začína na sume 86 500 eur, verzia S mierne pod 103-tisíc eur a top model Turbo stojí v základe takmer 150-tisíc eur.

Interiér: Spracovaný je s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu, Porsche si dáva záležať na tom, aby sa odlíšilo od koncernových súrodencov.
Interiér: Spracovaný je s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu, Porsche si dáva záležať na tom, aby sa odlíšilo od koncernových súrodencov.
Zdroj: Martin Domček

Dojmy

My sme mali možnosť počas dvoch dní vyskúšať základnú a strednú verziu. Na každej sme najazdili približne dve stovky kilometrov, čo na test nie je veľa, ale prvé dojmy sme si dokázali urobiť. Riadenie je absolútne priame, prevodovka reaguje v podstate okamžite a vďaka pokročilým technológiám auto vynikajúco drží stopu, podvozok je absolútne bezkonkurenčný, aj vďaka adaptívnym tlmičom, ktoré sú už v základe.

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, toto veľké Porsche v exkluzívnej triede SUV-coupé hrá určite prím.  Sto koní medzi dvomi testovanými modelmi v tejto výkonovej triede nie je na prvý pohľad až taký dramatický rozdiel, ale Cayenne  Coupé a Coupé S sú v skutočnosti dve celkom odlišné autá.

Zatiaľ čo ani prvé nedostatkom výkonu rozhodne netrpí, pocitovo je to skôr typické SUV vhodné na každodenné jazdenie, verzia S je však už skutočným športovým nástrojom. Dvojité prepĺňanie turba a 550 Nm maximálneho krútiaceho momentu cítiť.

Radenie: Testovaný automat mal 8 stupňov, radil rýchlo a mimoriadne plynulo.
Radenie: Testovaný automat mal 8 stupňov, radil rýchlo a mimoriadne plynulo.
Zdroj: Martin Domček

Verzia S dokáže na stovku zrýchliť za 5,2 sekundy a maximálnu rýchlosť má 265 km/h, základná verzia zvláda stovku za 6 sekúnd, maximálku má 243 km/h a maximálny krútiaci moment je 450 Nm. Zaujímavé je, že aj takmer všetkým kolegom, ktorí jazdili s najvýkonnejšou verziou Turbo, sa model S pozdával o niečo viac. Bol podľa nich ľahší, subjektívne im pripadal agilnejší a ľahšie ovládateľný najmä pri ostrom brzdení a z praktického uhla pohľadu bol výrazne lacnejší.