S plug-in hybridmi sa dnes roztrhlo vrece, tlak emisných noriem nepustí. Pri športových značkách, ako je Cupra (odnož Seatu), je to aj logické, najmä pri rodinnom kombi Leon Sportstourer. Už neraz sme spomínali, že takéto autá majú úspech, ak sa na nich otec rodiny môže počas víkendu športovo vyblázniť, ale vo všedný deň si plnia svoje každodenné povinnosti s nízkou spotrebou. V tom je Cupra Leon eHybrid úplne geniálne auto dvoch tvárí.

Elektrinu si môžete odložiť

Akumulátor s kapacitou 12,8 kWh by mal pri plnom nabití - počas pomalej elektrickej jazdy - vydržať až 67 kilometrov. Keď sa však necháte strhnúť a využijete celkový výkon 245 koní, nevydrží ani polovicu. Práve pre tieto prípady je tu však možnosť uchovať si dobitý akumulátor a odložiť si jeho šťavu na neskôr. Dokonca si môžete na displeji nastaviť percentuálnu hodnotu tejto elektrickej rezervy, takže keď napríklad pri jazde cez Pezinskú Babu skúšate dynamiku v režime šport, nemusíte vyplytvať elektrinu v akumulátore, ale si ju odložíte na neskoršiu pokojnú jazdu v meste.

Výkon 245 koní na predné kolesá je dosť vysoký, niekedy ho auto ani nedokáže preniesť na vozovku. Cupra nie je príliš plavná, ale nie je ani vyslovene nepohodlne tuhá. Veľké kolesá pomerne dobre filtrujú nerovnosti. Nie je tu totiž znížený podvozok ako pri benzínovej 310-koňovej verzii (čo trochu vplýva aj na vzhľad), no ani zrýchlenie na stovku nie je ako v ostrom hot-hatchi. Jazda nás napriek hmotnosti vyššej o 135 kilogramov bavila. Bolo úžasné sledovať, ako sa mení charakter auta so zmenami nastavenia adaptívnych tlmičov a jazdného režimu. A syntetický zvuk motora si môžete meniť podľa ľubovôle.

Nabíjať, nabíjať, nabíjať

Plné nabitie akumulátora cez wallbox trvá 3,5 hodiny, z bežnej domácej zásuvky asi šesť hodín. Takže počas noci v garáži bez problémov udelíte autu ďalších 67 kilometrov elektrickej jazdy (skôr 47 v reálnej premávke). Žiaľ, nie je tu možnosť rýchlonabíjania jednosmerným prúdom, čo prémiová konkurencia začína pri plug-in hybridoch už ponúkať.

Batožinový priestor má základný objem 470 litrov, čo je o 150 menej, než má klasický Seat Leon Sportstourer. Iste, je tam akumulátor, ale aj tak je úbytok väčší, než by sme čakali. A z rovnakého dôvodu vzrástla hmotnosť auta o 135 kilogramov. To však nie je až tak veľa na celý ten elektrický cirkus (elektromotor, palubná nabíjačka, výkonové káble, elektronika, akumulátor a iné). Elektrický motor je kompaktný, podarilo sa ho integrovať priamo do šesťstupňovej prevodovky DSG. Aj preto má prevodovka menej stupňov. Jej reakcie sa dajú nastavovať pomocou jazdných režimov, v manuálnom režime (páčky pod volantom) je celkom poslušná.

FOTO testovaného modelu Cupra plus naše hodnotenie v GALÉRII

Ako je to so spotrebou?

Veľmi „širokospektrálne“. Spotreba benzínu sa pohybovala od nula litrov, pri jazde v elektrickom režime po 13,3 l/100 km, keď sme si chceli poriadne užiť 245 koní. Spotreba elektriny sa pohybovala od 2,5 kWh po 18 kWh/100 km. Zaujímavé je, že mohla byť aj záporná, ak sme za jazdy dobíjali a mali sme zablokovanú jej spotrebu. Rekuperácia funguje naozaj inteligentne, ale ak zase príliš nútite auto dobíjať akumulátor a ono vám vaše želanie splní, tak to prudko zvýši spotrebu benzínu. Stáť na mieste a nabíjať je totiž úplný nerozum. Výrobcom udávaná spotreba 1,6 l/100 km je však len čisto štatistický údaj. Ide o prepočet na prvých sto kilometrov, ak tých sľubovaných 67 km prejdete s nulovou spotrebou benzínu. Raz za čas si človek chce užiť výkon a občas využije aj praktickú stránku veľkého batožinového priestoru. No a práve vtedy má toto auto zmysel.