Kombi verzie kompaktných vozidiel sú stále v obľube, hoci ich ovplyvnil nárast popularity kompaktných SUV. Stálicou triedy zostáva Golf Variant, ktorý by mal byť v novej generácii väčší, komfortnejší, bezpečnejší, digitálnejší a vďaka mildhybridným systémom aj ekonomickejší.

Nasadáme do Variantu ôsmej generácie, ktorý má vzadu označenie eTSI. To znamená, že pod kapotou je 1,5-litrový benzínový motor, ktorému pomáha štartovací generátor v úlohe elektromotora. Napájaný je z lítiovo-iónového akumulátora, ktorý je uložený pod sedadlom spolujazdca a pracuje s napätím 48 voltov, aby sa cez káblové zväzky nezmeneného priemeru mohol prenášať vyšší výkon.

Palubné spotrebiče pritom stále fungujú v 12-voltovej sústave. Cez menič 48/12 V sú obe sústavy prepojené. Štartovací generátor je k motoru pripojený drážkovaným remeňom a svojím krútiacim momentom pomáha pri rozbehu a zrýchľovaní, teda v momentoch, keď býva spotreba benzínu najvyššia.

Príliš pokrokový?

Do Variantu sa sériovo dodáva digitálna prístrojovka s 10,25-palcovou uhlopriečkou. Aj centrálny dotykový displej je v sériovej výbave, ale podľa jej stupňa sa líši veľkosťou a funkcionalitou. My tu máme 10-palcový systém Discover Media s integrovanou eSIM, ktorá zabezpečuje online služby. A hoci výrobca pri uvedení krátkeho Golfa sľuboval, že systém bude rýchlejší a stabilnejší, nezdá sa nám, že by sa to s príchodom Variantu vylepšilo. Listovanie v menu je pomalé, niekedy mrzne úplne, a keď rozmrzne, začne šialene skákať, akoby chcelo dohnať zameškané.

Nový Golf Variant je o 66 milimetrov dlhší, čím sa zmenili aj jeho proporcie. Je dlhší a nižší, predĺženie rázvoru o 5 cm oproti predchodcovi sa premietlo do zväčšenia vnútorného priestoru kabíny, v ktorej majú cestujúci na zadných sedadlách väčší priestor na nohy.

Kufor sa dá otvárať aj kopnutím nohou pod nárazník (Easy Open). Kabína je skutočne priestranná a pohodlná. Až po druhý B-stĺpik je zhodná s krátkym Golfom (+ 309 mm), veko batožinového priestoru sa však šikmo zvažuje, čo mu dáva športovejší vzhľad, než mal predchodca. Navyše aj tabuľka s číslom sa premiestnila z nárazníka na dvere.

Jazdí aj na dva valce

Rozbeh je plynulý (to píšeme vzhľadom na rozdiel od prvogeneračného DSG), pri úspornej jazde sa vypínajú dva zo štyroch valcov. V zákrutách Golf reaguje rýchlo, riadenie je priame, dobre vyvážené a, ako sme pri značke VW zvyknutí, aj ľahké. Namiesto páky je tu malý joystick, čo uvoľňuje priestor o kolo stredovej konzoly. Malý prepínač pracuje spoľahlivo a svižne. Jazda je veľmi pohodlná, pokojná, odfiltrovanie nerovností príkladné.

FOTO testovaného modelu a naše hodnotenie v GALÉRII

Verzia s výkonom 130 koní sa javí ako ideálny kompromis medzi výkonnosťou a ekonomikou prevádzky. Spotreba paliva by mala byť takisto nižšia, my sme počas testu namerali priemernú spotrebu 6,8 l/100 km, výrobca udáva podľa WLTP 5,6 - 5,7 l/100 km. Treba však podotknúť, že sme jazdili s úplne surovým, nezabehnutým autom, ktoré malo na začiatku testu najazdených asi 20 km. Celkovo sa nám nový Variant veľmi páčil, je to ideálne rodinné vozidlo s praktickým kufrom a pohodlnou kabínou.

TEXT: MICHAL BEDNÁR