V súčasnosti sú naprieč kategóriami obľúbené modely, ktoré sa snažia ťažiť zo športového imidžu kupé, pritom si zachovávajú všetky praktické vlastnosti „civilnejších“ verzií. Presne taký je Hyundai i30 Fastback so športovou siluetou a s postupne sa zvažujúcou strechou, zakončenou výraznou odtrhovou hranou. Tieto vety sme napísali pred pár mesiacmi pri prvom zoznámení s Fastbackom. Platia aj teraz, no s jednou zásadnou zmenou - pri testovanom aute N Performance by sme prívlastok civilné rozhodne nepoužili - azda iba s prižmúrením oka pri dizajne.

Naozaj výkonné

„Civilne“ rozhodne nepôsobí silný dvojlitrový motor s výkonom 275 koní, schopný na stovku zrýchliť za 6,1 sekundy s maximálkou obmedzenou na 250 km/h. Ten je spojený, rovnako ako v testovanom hatchbacku, s presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a nechýba ani mechanický samosvor, čo je jeden z najdôležitejších rozdielov medzi verziami N a N Performance.

Rovnaký motor znamená pri oboch autách identické parametre, Fastback je, samozrejme, v závislosti od výbavy, o niečo ťažší, rozdiel v kilogramoch je maximálne dvojmiestny. Trochu iné rozloženie hmotnosti pri oboch autách a mierne podvozkové úpravy sa podpísali aj pod jazdné vlastnosti. Fastback je o niečo viac „uskákaný“, necítiť to len pri prejazde nerovnosťami, ale aj v ostrejšie jazdených zákrutách, hatchback je lepšie ovládateľný, aj keď nám pripadal o čosi tvrdší, čo je však v tomto prípade skôr plus. 

Prispôsobivé

Fastback má zas výhodu univerzálneho auta, ktoré má napriek vzpere objem kufra takmer 440 litrov. Ani hatch­back približne s 380 litrami však na tom nie je zle. Obe autá jazdia vynikajúco, majú absolútne presné riadenie aj radenie, na plyn reagujú ostro a okamžite, podvozok je excelentný. Pri oboch rátajte so spo­trebou v meste okolo 12 litrov, s priemerom sa dostanete pri troche snahy aj pod dvojcifernú hodnotu.

Obidve autá majú spoločnú ďalšiu dôležitú vec - možnosť nastaviť jazdné režimy od eco cez normálny, športový až po extrašportový. Mení sa nastavenie parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, diferenciálu, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobia sa aj otáčky.

K tomu máte funkciu Launch Control, ktorá redukovaním prešmykovania kolies umožňuje maximálne dynamický rozjazd a pri radení nadol vám pomôže aj automatický (vypínateľný) medziplyn.

Aby sme nezabudli na dizajn - autá sa nesnažia svoje extrémne vlastnosti dávať najavo tak okázalo ako napríklad Honda type R. Sú skôr decentné, prezradia ich však nízkoprofilové pneumatiky na 19-palcových diskoch, lakované brzdové strmene, dve výfukové koncovky a v prípade hatchbacku aj pomerne výrazné zadné krídlo.

Hyundaiu sa s týmito autami podaril naozaj husársky kúsok. Ako veľká voda vtrhli do exkluzívnej kategórie hot-hatchov a hneď na prvý pokus priniesli modely, ktoré v nej môžu konkurovať najväčším ikonám s dlho- ročnou tradíciou. Navyše na ne zavesili cenovku, ktorá je viac než konkurencieschopná.