Tip na článok
S vlastnou tvárou: Lexus LS 500h vyzerá vynikajúco - a nielen zvonka.

AUTOTEST Limuzína, ktorú si viac vychutnajú cestujúci než vodič

Medzi prémiovými limuzínami majú dominantné postavenie najmä nemecké, japonský Lexus sa im však úspešne snaží konkurovať.

Galéria k článku (3 fotografie )
Skutočný komfort: Vpravo vzadu máte skôr ležadlo než sedadlo, samozrejme, masážne. Všimnite si mimoriadne vydarený dizajn dverí, ktoré do interiéru zapadajú naozaj harmonicky.
Svetelný podpis: Tento model nebude ťažké večer na ceste spoznať podľa výrazných zadných svetiel prepojených chrómovou lištou.
Palubná doska: Vyzerá skvele, je na nej minimum hardvérových ovládačov, takže pri nastavovaní mnohých parametrov musíte bojovať s touchpadom aj s menu nie ideálne členeným.

Model LS 500h je toho dôkazom. 

S vlastnou tvárou

Dôležité je, že Japonci poňali luxus po svojom. Estetická harmónia je pre nich dôležitejšia než opulentné zdôrazňovanie sily a moderné technológie majú za cieľ poskytnúť posádke skôr relax, bezpečie a maximálny komfort, zážitok z aktívnej jazdy je až druhoradá záležitosť. Niekomu sa to môže páčiť, niekomu nie, fakt však je, že testované auto je vhodnejšie skôr pre šoférov, ktorí si v ňom chcú oddýchnuť, než pre tých, ktorí potrebujú byť všade a za každú cenu medzi prvými.

Hybridná prevodovka

Neznamená to však, že LS 500h je nevýkonný kolos so slabou dynamikou. Stačí nazrieť pod kapotu. Tam sa skrýva kombinácia zážihového 3,5-litrového šesťvalca s dvomi elektromotormi. 

Teoreticky mu stačí štvorstupňový automat. Ibaže spojený s bezstupňovou prevodovkou CVT, na ktorej možno virtuálne stupne softvérovo nastaviť. Inžinieri v Lexuse to vymysleli tak, že výsledkom je hybridná prevodovka, ktorá má svojím správaním najbližšie k 10-stupňovému automatu. 

Veľmi zjednodušene si možno spoluprácu dvoch prevodoviek predstaviť ako prevody na bicykli - ozubené kolieska s rôznymi veľkosťami máte pri ňom na pedálovej osi a na zadnom kolese. Podľa toho, ktoré reťazou spojíte, volíte prevod.

Výsledkom riešenia, ktoré zvolili v Lexuse, je - aj vďaka možnosti využiť maximálny krútiaci moment elektromotorov v akýchkoľvek otáčkach - lepšia dynamika a úspornejšia jazda, čisto na elektrinu môžete teoreticky ísť až 140-kilometrovou rýchlosťou.

Lexus LS 500h
Lexus LS 500h
Plus 7 dní

Teória a realita

Reálne nás však neohúrila ani spotreba, ani dynamika. Priemerná kombinovaná spotreba tesne nad dvojcifernou hranicou nie je zlá, ale ani úžasná.

Reakcie prevodovky sa nám zdali o niečo pomalšie a pri zrýchľovaní výkon nebolo cítiť tak, ako sme pri aute s 360 koňmi (264 kW) pod kapotou očakávali. Na druhej strane, keď chcete, vie celkom razantne zrýchľovať, ale potom ho počuť podstatne viac, než by bolo žiaduce.

Je tu jedno dôležité ale: Lexus LS500h je stavaný na to, aby ste si v ňom oddýchli. Pri ustálenej jazde na hranici diaľničných limitov je odhlučnené dokonale. Ak nejazdíte štýlom brzda - plyn, prevodovke niet čo vyčítať, stabilita auta je príkladná, možno len prejazd väčších nerovností cítiť o niečo viac, než by sa na takúto limuzínu patrilo.

Konkurenti Luxusu LS 500H.
Konkurenti Luxusu LS 500H.
Plus 7 dní

Maximálny luxus

K dispozícii máte špičkové audio (Mark Levinson s 24 reproduktormi), masážne sedadlá, pravé zadné - v závislosti od výbavy - možno sklopiť takmer do ležiacej polohy, pričom sa vysunie aj podložka pod nohy. Obklopení ste špičkovými materiálmi a interiérom, ktorý z dizajnovej stránky patrí momentálne k tým najelegantnejším. Ten ani nemá zmysel opisovať, fotky povedia viac.

Lexus LS 500h: Naše hodnotenie.
Lexus LS 500h: Naše hodnotenie.
Plus 7 dní

Jediné, čo by sme mu mohli vyčítať, je nešťastný touchpadový systém ovládania infotainmentu, ktorý Lexus síce stále vylepšuje, ale tento nápad podľa nás nie je dobrý. A na veľkých luxusných displejoch by sme možno privítali o niečo modernejšiu grafiku.

VIDEO Plus 7 Dní