Toto leto je trochu iné, najmä pokiaľ ide o spôsob, akým ho trávime. Väčšina z nás pre koronakrízu oželie letecké dovolenkové cesty do exotických destinácií a strávi voľné dni buď na Slovensku, alebo sa rozhodne pre kratšie cesty k najbližšiemu moru. V každom prípade sa ako najbezpečnejší spôsob cestovania javí auto.

Požiadavky naň sú pri dlhších cestách jasné - má byť priestranné, úsporné, s veľkým kufrom a dostatočným komfortom. Značkou, ktorá stavia svoje renomé práve na kombinácii originálneho dizajnu, bezpečnosti a komfortu, je Citroën. Konkrétne to môžeme ilustrovať na modeli C5 Aircross.

Jazdný komfort

Ten podčiarkuje aj najnovšia technológia, využívajúca tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Aký je rozdiel, ak s ňou jazdíte, môžeme ilustrovať na príklade. Predstavte si, že sa vyberiete na hrboľaté lesné cesty na bicykli po starej mame. Cítite na ňom prejazd každou nerovnosťou, otrasy a vibrácie sa vám cez pevnú prednú vidlicu prenášajú najprv do rúk a následne zákonite cez zadok do celého tela. A potom ho vymeníte za kompletne vpredu aj vzadu odpružený moderný trekový bicykel. Z hľadiska pruženia to už bude iná liga, je to veľmi podobný pocit, aký máte počas jazdy v novom Citroëne C5 Aircross vybavenom technológiu tlmičov s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Tie totiž fungujú podobne.

KOMFORTNÝ A MODULÁRNY Aj vďaka trom samostatne posuvným rovnocenným sedadlám vzadu do auta napracete prakticky čokoľvek.
KOMFORTNÝ A MODULÁRNY Aj vďaka trom samostatne posuvným rovnocenným sedadlám vzadu do auta napracete prakticky čokoľvek.
Zdroj: AGNIESZKA-DOROSZEWICZ

Rozdiel je v tom, že tlmič pri kolese je namontovaný vertikálne, takže predné a zadné „bicyklové odpruženie“ pri ňom nahradilo vertikálne „horné a dolné“, reprezentované dôležitou novinkou - hydraulickými dorazmi. Jeden pracuje na útlme a druhý na odskoku, takže tlmiče fungujú v závislosti od namáhania. Pri ľahkom stlačení - čiže ak auto prechádza cez menšie nerovnosti - sú vertikálne pohyby kontrolované pružinou i tlmičom a hydraulické dorazy sa nevyužívajú. Keďže tam však sú, kolesá majú reálne oveľa väčšiu voľnosť zdvihu, čo ústi do pocitu plavnej jazdy, pripomínajúcej lietajúci koberec. Pri väčšom stlačení a uvoľnení už pružina tlmiča pracuje aj s hydraulickým dorazom. Vďaka nemu sa jej vertikálny pohyb postupne spomaľuje a nedochádza k jeho prudkému utlmeniu, pri ktorom sa do kabíny prenášajú typické rázy. Navyše, na rozdiel od klasického mechanického dorazu hydraulický energiu absorbuje a zároveň rozptýli, vďaka čomu nedochádza k následnému odskoku po dosiahnutí krajnej polohy.

Priestorový komfort

Pohodlnú jazdu si však neužijete, ak budete v aute natlačení ako sardinky. Preto je jednou z dôležitých vecí aj vnútorná modularita. V tomto smere sú veľkým benefitom samostatné posuvné zadné sedadlá, pričom všetky vrátane stredného poskytujú cestujúcim rovnaký priestor. Všetky tri možno posúvať dopredu a dozadu v rozsahu 150 mm, nastavovať sklon operadiel aj ich úplne sklopiť. Vodič a jeho spolujazdec sa môžu tešiť zo sedadiel Advanced Comfort. Tie sú naplnené penou s inovatívnym zložením a vyššou hustotou, ktorá zaručuje optimálne vlastnosti aj po rokoch používania. Sedadlá aj operadlá sú väčšie a širšie, spevnilo sa zároveň bočné vedenie. Vodič, rovnako ako spolujazdec si môžu aktivovať niektorý z masážnych programov.

UNIVERZÁLNY Citroën C5 Aircross je vďaka úsporným a výkonným spaľovacím motorom vrátane plug-in hybridnej verzie ideálny rovnako na dlhé cesty aj do mesta.
UNIVERZÁLNY Citroën C5 Aircross je vďaka úsporným a výkonným spaľovacím motorom vrátane plug-in hybridnej verzie ideálny rovnako na dlhé cesty aj do mesta.
Zdroj: AGNIESZKA-DOROSZEWICZ

Technologický komfort

Ten možno v prípade Citroënu C5 Aircross definovať pomerne jednoducho: 20 rozličných asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, predkolízneho systému, rozpoznávania značiek, varovania pred vybočením z jazdného pruhu, bezkľúčového prístupu a ďalších, ktoré dopĺňa 6 rôznych technológií konektivity. V aute môžete mať aj Connect Box, umožňujúci pomocou integrovanej SIM karty vytvoriť v kabíne wi-fi hotspot. Vo výbave nechýba kamera ConnectedCAM, integrovaná vo vnútornom spätnom zrkadle, ktorá môže počas jazdy automaticky nahrávať video, robiť fotky a posielať ich priamo do vášho smartfónu.

Citroën je značka, ktorá si roky zakladá práve na dobre naladených podvozkoch pri zachovaní nadštandardných jazdných vlastností. To ocenila aj renomovaná konkurencia, patent na predchodcu súčasnej technológie tlmičov kúpila napríklad aj taká luxusná automobilka, akou je Rolls-Royce. Súčasná technológia tlmičov s progresívnymi hydraulickými dorazmi pre zmenu mimoriadne vynikne v plug-in hybridnej verzii C5 Aircross, kde je komfort ešte viac umocnený dynamikou a zároveň tichom, aké tento model poskytuje v elektrickom režime.