Vi VW sa rozhodli športovo orientované elektromobily označovať skratkou GTX. Volkswagen ID.4 GTX vychádza zo štandardného elektrického SUV ID.4, ale na prednej náprave má ďalší motor, ktorý zvyšuje celkový výkon na nezanedbateľných 299 koní. To je už poriadny náklad, s ktorým si však trakcia všetkých kolies dokáže dobre poradiť a auto zrýchli na stovku za 6,2 sekundy. To je o desatinku lepšie ako Golf GTI, lenže ten je za 22,1 sekundy na rýchlosti 200 km/h, kam sa GTX nedostane nikdy. Jeho maximálka sa totiž končí pri 180 km/h. Ale to nie je hlavnou brzdou športových ambícií GTX. Pohľad na prudko sa skracujúci dojazd pri využívaní jeho dynamiky vás schladí. Zo sľubovaných 479 kilometrov je rýchlo len polovica.

Pocit v ňom je iný

Dôležitá otázka však nie je, ako ďaleko zájdete, kým sa vybijú batérie, ale skôr to, či GTX uchopí niečo z mágie GTI, ktorou sa Volkswagen tak preslávil. Krátka odpoveď znie - nie. GTX nie je také agilné ako Ford Mustang Mach-E. Ponúka primeraný (ak nie očarujúci) výkon, ako aj slušnú ovládateľnosť. Riadenie je precízne aj priame, ale chýba mu niečo z pocitu GTI. Brzdy sú schopné zastaviť toto 2,2-tonové SUV, ako by ste dúfali a očakávali. Trakcia je výborná tiež, čo vám umožňuje využiť krútiaci moment na suverénny výjazd z ostrých zákrut.

Plnohodnotný elektromobil

Núdza v ňom nie je o svetlo, ale ani o priestor. Najmä na zadných sedadlách je jeho ponuka neobyčajne štedrá, sedí sa tu veľmi príjemne. Objemný je aj batožinový priestor (543 až 1 575 litrov), vďaka čomu je GTX plnohodnotným rodinným elektromobilom. Menej nadšení sme boli zo spotreby vozidla, ktorá sa ustálila na hodnote 27,9 kWh/100 km. Treba uznať, že bolo zima, čo e-autám úplne nevyhovuje. Na rýchlonabíjačke si VW zo siete za hodinu reálne potiahol aj 100 kWh, takže 77 kWh akumulátor sme nabili z 20 na 100 percent za 39 minút. Čo sa týka ceny, základná cenníková suma GTX je 56 090 eur, naše testovacie vozidlo malo na cenovke až 65 935 eur. Nuž, je iná doba: zdvojnásobili sa nielen hmotnosti nových vozidiel, ale aj ich ceny.

FOTO V GALÉRII

Naše hodnotenie

Nebolo by správne, keby VW používal slávny odznak GTI na svojom novom rade elektrických výkonných automobilov. To neznamená, že ID.4 GTX nie je zábavné, ale chýba mu charakter predkov poháňaných benzínom.

Text: Michal Bednár