Rolls-Royce nepatrí k automobilkám, ktoré by nejakú novinku predstavovali každé dva týždne. Napriek tomu ich bolo v posledných dvoch rokoch na túto značku pomerne veľa.

Dva extrémy

Dve z nich vyčnievajú a obe vám podrobne predstavíme. Je to Cullinan, prvé SUV tejto superluxusnej značky a prvý Rolls-Royce s pohonom oboch náprav. Jeho základná cena sa pohybuje tesne pod 300-tisíc eurami. Podrobnejšie vám ho predstavíme začiatkom budúceho roku, teraz sa budeme venovať klasike, respektíve vlajkovej lodi Rolls-Roycea. Tou je ôsma generácia Phantomu. Jeho uvedenie bolo mimoriadne očakávané, pretože predošlá generácia bola na trhu s malými vylepšeniami približne 14 rokov. Pre zaujímavosť - Phantom je najdlhšie kontinuálne používaný modelový názov auta, prvýkrát sa objavil na trhu už v roku 1925.

Impozantný

Nový Phantom aj Cullinan majú spoločné dve dôležité veci. Ide o topmodely Rolls-Roycea s cenou z najvrchnejších poschodí a zároveň ide o prvé dva modely postavené na „architektúre luxusu“, menej vznešenými slovami, na hliníkovej modulárnej platforme. Tá je nielen ľahšia, ale má aj o tretinu vyššiu pevnosť.

Interiér: Cestujúcim nechýbajú masážne sedadlá, elektricky výsuvné monitory ani chladená schránka na sekt s dvomi pohármi. Vodič má zas pred sebou retro interiér, avšak s top technológiami, vrátane jedného z najväčších displejov, aké sa v autách používajú.
Interiér: Cestujúcim nechýbajú masážne sedadlá, elektricky výsuvné monitory ani chladená schránka na sekt s dvomi pohármi. Vodič má zas pred sebou retro interiér, avšak s top technológiami, vrátane jedného z najväčších displejov, aké sa v autách používajú.
Zdroj: Matej Jankovič

Aj keď Cullinan pôsobí majestátne, nový Phantom je oproti nemu podstatne dlhší, meria takmer 5,8 metra, čo je približne o 40 centimetrov viac, než má na dĺžku luxusné SUV. Väčšina z tohto rozdielu sa premietne do rázvoru, čo znamená rozmerovo podstatne veľkorysejší interiér. Ale buďme korektní - Cullinan je zas o 20 centimetrov vyšší. Zatiaľ čo Cullinan je prvým SUV a štvorkolkou Rolls-Roycea, Phantom stavil na svoju osobitosť. Žiadne iné superluxusné auto nedokáže spojiť retro vzhľad, maximálny luxus a najmodernejšie technológie takým prirodzeným spôsobom, akým sa to podarilo pri tomto modeli.

Phantom nie je len obrovský, ale aj poriadne ťažký - jeho hmotnosť presahuje 2,5 tony. Napriek tejto váhe ponúka dynamiku, akou sa môžu pochváliť len skutočne ostré športiaky - na stovku zrýchli za 5,1 sekundy. Za tento parameter vďačí silnému 12-valcu s objemom 6,75 litra, s výkonom 420 kW, čo je 563 koní, a s maximálnym krútiacim momentom 900 Nm, ktorý spolupracuje s 8-stupňovým automatom. Ten vystriedal pôvodný atmosférický motor. Pri takýchto autách hovoriť o spotrebe je prinajmenšom rovnako neslušné, ako hovoriť o cene. Ale aspoň na základnú orientáciu - v meste rátajte asi s 25 litrami, na okreskách to však môžete skresať na menej než polovicu. Ak by sa vám to náhodou zdalo veľa, pozrite sa ešte raz a lepšie na to, o akom objeme motora a hmotnosti auta sa bavíme, nehovoriac o aerodynamike prednej masky. Podľa nás sú totiž tieto hodnoty vynikajúce.

Neodmysliteľný detail: Je ním soška Spirit of Ecstasy na kapote. Dá sa schovať a na želanie môže byť aj zo zlata - naša bola strieborná.
Neodmysliteľný detail: Je ním soška Spirit of Ecstasy na kapote. Dá sa schovať a na želanie môže byť aj zo zlata - naša bola strieborná.
Zdroj: Matej Jankovič

Dokonalé ticho

Phantom nie je stavaný na rýchlu jazdu, práve naopak - je to auto, v ktorom by ste mali čo najviac relaxovať. Preto má spomínané dokonalé odhlučnenie. V praxi to znamená 130 kilogramov zvukovej izolácie. Nová platforma má dvojitú podlahu vyplnenú izoláciou, zosilnenú izoláciu však nájdete všade, auto má špeciálne dvojvrstvové izolačné sklá hrubé 6 mm a dokonca pneumatiky s obmedzenou hlučnosťou. Výsledkom je vraj naozaj to, že ide o najtichšie auto so spaľovacím motorom, aké je v súčasnosti na trhu.

Má to aj svoje negatívne dôsledky - dokonalé odhlučnenie s obrovským prebytkom výkonu spôsobia, že úplne inak vnímate rýchlosť. Uvedomíte si to, až keď sa na diaľnici v dobrej viere chcete pozrieť, či ste sa už dostali niekam do oblasti maximálnych povolených rýchlostí, a zrazu zistíte, že ručička rýchlomeru je v okolí trojmiestnych čísiel s dvojkou na začiatku.

Magic Carpet Ride

Ticho je iba predpokladom komfortu, ktorý si v ňom užijete. Týka sa to nastupovania cez obrovské protismerne sa otvárajúce, elektricky ovládané dvere. Namiesto gumených rohoží vás privíta ultramäkký koberec z jahňacej vlny, a keď sa posadíte, k dispozícii máte elektricky ovládanú podnožku. Potom už len stačí siahnuť rukou do chladenej priehradky medzi sedadlami a vytiahnuť odtiaľ fľašu kvalitného sektu s dvomi pohármi, čo je, samozrejme, súčasťou výbavy testovaného auta. K tomu si môžete pustiť nejaký film z integrovaných tunerov s displejmi v opierkach predných sedadiel, ktoré sa vyklápajú tiež elektricky, a na tých zadných si zapnúť niektorý z masážnych programov.

Interiér: Cestujúcim nechýbajú masážne sedadlá, elektricky výsuvné monitory ani chladená schránka na sekt s dvomi pohármi. Vodič má zas pred sebou retro interiér, avšak s top technológiami, vrátane jedného z najväčších displejov, aké sa v autách používajú.
Interiér: Cestujúcim nechýbajú masážne sedadlá, elektricky výsuvné monitory ani chladená schránka na sekt s dvomi pohármi. Vodič má zas pred sebou retro interiér, avšak s top technológiami, vrátane jedného z najväčších displejov, aké sa v autách používajú.
Zdroj: Matej Jankovič

Komfort pokračuje aj po rozbehnutí. Phantom je auto, ktoré tlmí aj väčšie nerovnosti naozaj dokonale, inžinieri z automobilky to prirovnávajú k jazde na lietajúcom koberci. Na to, aby nerovnosti účinne filtroval, využíva kamery, ktoré sledujú vozovku tesne pred autom a aktívnym tlmičom v predstihu posielajú signály na to, aby sa optimálne upravila ich tuhosť.

Retro a hi-tech

Aj keď interiér zámerne pôsobí retro štýlom, hi-tech riešení v ňom je viac - počnúc najväčším displejom v sériových autách cez nočné videnie, laserové svetlá až po vlastnú galériu. A to doslova. Špičkoví dizajnéri vytvorili z luxusných a prírodných materiálov sedem rôznych artefaktov, ktoré môžete mať v 3D vyhotovení integrované do prístrojovky. Jeden z nich je zostavený z tritisíc kúskov rozličných vtáčích pierok. Aby sa zachoval retro dizajn, takmer všetky digitálne ovládače a displeje možno schovať, čo ju super, menej nás však potešila ultramoderná minimalistická grafika palubného počítača, prevzatá z BMW, ktorá sa do tohto auta nehodí.

A koľko Phantom stojí? Povedzme to tak - ak to nebudete extrémne preháňať s doplnkovou výbavou a oželiete predĺžený rázvor, cenu skrešete možno aj pod pol milióna eur.