Na slovenských cestách sa Škode Superb nevyhnete. Toto auto patrí medzi stálice. Aktuálna generácia prekonala hranicu milióna vyrobených kusov. Zrejme preto sa Česi rozhodli, že auto nezmení facelift hĺbkovo, ale bude slúžiť ako omladzovacia kúra, ktorá však priniesla viaceré technické vylepšenia.

Zmeny v dizajne

Predná časť modelu dostala väčšiu čelnú masku, má výraznejšie chrómované lemovanie. Novinkou sú predné full-LED matrix svetlá, ktoré sú potiahnuté až k maske chladiča, čím pôsobia užším dojmom. Vďaka nezávisle ovládaným diódam môžete diaľkové svetlomety používať bez toho, aby ste oslňovali iných vodičov. Profil modelu sa výraznejšie nemenil, aj keď bežný Superb je dlhší o 6 milimetrov, kombi až o osem. Rozdiel však plynie len z tvarovania nárazníkov. Atraktívnejšie dizajnové riešenia prináša najmä zadná časť. Upravené diódové svetlá po novom spája výrazná chrómovaná lišta, nad ktorou svieti nápis Škoda. Toto riešenie dodáva českej limuzíne punc luxusu. Pripomína totiž koncernový prémiový model Audi A6, čo je pre vozidlá z Mladej Boleslavi iste kompliment.

Podržia v zákrute: Plusom sedadiel je solídne bočné vedenie.
Podržia v zákrute: Plusom sedadiel je solídne bočné vedenie.
Zdroj: ŠKODA AUTO

Moderné systémy

Kabína omladeného Superbu sa nesnaží posádku ohúriť, je skôr konzervatívna a zameriava sa naďalej na to, v čom vyniká. Obrovský priestor na zadných sedadlách neukrajuje z veľkého batožinového priestoru, ktorý ponúka prepravnú kapacitu 625 litrov pri lift­backu a až 660 litrov v prípade kombi. Na nedostatok miesta sa teda nikto nebude sťažovať. Superb konečne dostal adaptívny tempomat, ktorý vozidlo vedie na základe stanovenej trasy, obrazu z kamery pod čelným sklom, detailných mapových podkladov, zakrivenia zákruty či členenia križovatky. V praxi auto samostatne prejde diaľnice, okresné cesty aj mestá s kruhovými objazdmi. Systém je aktívny až do rýchlosti 210 km/h.

Konzervatívny štýl: Prístrojová doska českého auta je bez dizajnérskych výstrelkov
Konzervatívny štýl: Prístrojová doska českého auta je bez dizajnérskych výstrelkov
Zdroj: ŠKODA AUTO

Za zmienku stojí aj asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý vás na potenciálne nebezpečné vozidlo pri zmene jazdného pruhu na diaľnici upozorní až do vzdialenosti 70 metrov. Česká vlajková loď si zakladá na konektivite, dnes už môže byť auto nonstop online, s čím súvisí široká ponuka internetových služieb Škoda Command. Samozrejmá je možnosť zrkadliť telefón cez Android Auto, Apple Car Play a Mirror Link. Najlepší multimediálny systém Columbus má 9,2-palcovú obrazovku a možno ho ovládať dotykom, ale aj gestami a hlasom.

Zdvihnutý podvozok

Pri prvej jazde sme sa detailne pozreli na najočakávanejšiu verziu vylepšenej českej vlajkovej lode - Superb Scout. Tak, ako sa na tento karosársky variant patrí, vyskúšali sme ho i mimo spevnenej cesty. Scout v porovnaní s bežným Superbom Combi ponúkne o 15 milimetrov väčšiu svetlú výšku, má lepšie chránené nárazníky, podvozok a najmä jazdný režim offroad. Tento mód výborne funguje najmä na klzkých povrchoch, vylepšuje trakciu a skutočne vám pomôže dostať sa z náročnejších terénnych nástrah. Určite nečakajte schopnosti tvrdého offroadu, ale o plnohodnotnej náhrade SUV sa hovoriť dá. Česká novinka disponuje adaptívnym podvozkom, ktorý výrazne zmení jazdný prejav. Medzi režimom sport a offroad  je citeľný rozdiel v tuhosti podvozka, reakcii riadenia či práci prevodovky.

Dostatok energie: Motor s výkonom 272 koní vystrelí auto z nuly na stovku za 5,1 sekundy.
Dostatok energie: Motor s výkonom 272 koní vystrelí auto z nuly na stovku za 5,1 sekundy.
Zdroj: ŠKODA AUTO

Bežný používateľ bude zrejme najčastejšie využívať režim comfort, v ktorom auto kultivovane pláva cez nerovnosti. Benzínový motor 2,0 TSI je ako stvorený na dlhšie trasy. Ide o veľmi tichý agregát, ktorý modelu nadelí správnu mieru dynamiky. Budeme sa opakovať, ale z aktuálnej ponuky koncernu Volkswagen ide o jeden z najlepších motorov. Jeho výkon 200 kW (272 koní) na ceste i mimo nej cítiť, auto ochotne zrýchľuje a najmä keď sa poriadne nafúkne turbo, pritlačí vás do sedadiel. Kto nerieši spotrebu príliš úzkostlivo (pri prvej jazde bola oproti udávanej hodnote 7,1 l/100 km vyššia o dva litre), určite mu štvorvalec odporúčame. Nová Škoda Superb sa začne predávať na jeseň, slovenské ceny preto zatiaľ nie sú známe.