Sto – super trofeo omologato alebo po slovensky homologizačný model pre Lamborghini Huracán Super Trofeo (medzinárodný seriál pretekov). Tento Huracán je taký blízky pretekárskemu vozidlu ako žiadne iné Lamborghini predtým. Zatiaľ nebol publikovaný oficiálny čas na Severnej slučke, ale na okruhu sme ho videli. Znie to tak, že Taliani si trúfajú zaútočiť na výkony AMG Black Series a Porsche GT. Lamborghini samotné STO nazýva pretekárskym autom s registráciou na bežnú premávku. Posledný super Huracán, ktorý sa volal Performante, mal údajne preháňať konkurenciu, ale na Sachsenringu mu chýbali na najlepšie časy nie desatinky, ale celé sekundy. STO by to vraj malo zvládnuť lepšie. Vývojársky tím okolo šéfa Maurizia Reggianiho napína všetky sily. Hlavnú pozornosť venovali hmotnosti a aerodynamike, ale zoznam zmien je oproti Huracánu EVO dlhý. My chceme len zistiť, či je STO také rýchle, ako vyzerá.

Športová technika a nižšia hmotnosť

Na prvý pohľad má širší rozchod, preto mu museli rozšíriť blatníky. Do prednej kapoty dodatočne vytvorili obrovské vstupy vzduchu. Dokopy tomu hovoria cofango. To vzniklo zo slova cofano (kapota) a parafango (blatník) – lebo kapota, blatníky a nárazník tvoria jedinú časť. Celé sa to odklápa dopredu. Inšpirácia pochádza z Lamborghini Miura a Sesto Elemento. Hore na streche padne do oka lapač vzduchu. Tento typ dýchacej trubice privádza doplnkové dýchanie pre motor V10. A potom je tu zadná časť so spojlerom ako umeleckým dielom. Žraločia plutva pre vyššiu stabilitu v zákrutách ako vo formule 1. Trojnásobne posuvné krídlo, prívody vzduchu NACA a dolu hladké dno s pozdĺžnym difúzorom ako v Black Series. Áno, ale žiadna spojlerová šou ešte neurobila z auta rýchle auto. Poďme sa pozrieť na hmotnosť. Váha ukazuje 1 516 kilogramov, čo je o 121 kilogramov menej, než má Huracán EVO, a o 53 kilogramov menej, než má Performante. V tejto lige je to veľa. Ako to dokázali? Odstránili pohon všetkých kolies a zostal len pohon zadných. Využilo sa tiež oveľa viac uhlíkového vlákna. STO tvoria odľah­čené materiály až zo 75 percent. Testovacie auto má aj doplnkové horčíkové kolesá.

Desaťvalec a pohon zadných kolies

Z Huracánu EVO známy 5,2-litrový desaťvalec zostal v princípe rovnaký. Výkon má 640 koní a pre chýbajúci pohon všetkých kolies si vystačí s menším krútiacim momentom. Zrýchlila sa reakcia na plynový pedál, je agresívnejšia a v režime trofeo mode sa skrátil čas spínania prevodovky. Ria­denie zadných kolies sa zachovalo, ale teraz je športovejšie. Podvozok je tuhší, dostal špeciálne stabilizátory a adaptívne tlmiče MagneRide 2.0 dostali novú charakteristiku. Pribudli režimy anima a pioggia do daždivých podmienok. Nové sú takisto brzdy. Prvýkrát sa použili kotúče CCM-R z formuly 1. Pneumatiky Pirelli sa nahradili pneumatikami Bridge­stone. Japonci špeciál­ne pre toto auto upiekli dve nové zmesi. Jednu na cesty a druhú na okruhy.

Lambo urobilo asi naozaj všetko, aby utieklo AMG GT Black Series, GT2, GT3 RS a novému Porsche 911 GT3. Čokoľvek iné ako najlepší čas by bolo sklamaním. Prekonať čas GT2 RS 1:25,91 minúty na Lausitzringu je ťažké, ale nie nemožné. Doposiaľ najrýchlejším Lamborghini tu bol Aventador SVJ s časom 1:28,05 minúty. Podarilo sa talianskej plnokrvnej novinke prekonať svojich súperov?

FOTO V GALÉRII

(Článok bol skrátený, jeho celé znenie nájdete v novom májovom vydaní magazínu AUTO BILD).

Práve v predaji

V najnovšom májovom vydaní najpredávanejšieho motoristického magazínu na Slovensku AUTO BILD nájdete okrem iného porovnávací test malých a lacných SUV, odhalíme novú elektrickú Škodu a poradíme vám, ktoré SUV na trhu sú tie najlepšie aj najhoršie.