Asi každý si všimne, že nová RAV4 zhranatela. Dvojfarebná bielo-čierna kombinácia vyzerá sexi, atraktívne, moderne. SUV od Toyoty sa zväčšilo, zmohutnelo.

Jazdí športovo

Prvé, čo nás počas jazdy prekvapilo, bolo priamočiare riadenie, na SUV takéhoto typu až nezvyčajné. Druhá vec - celkové športové jazdné vlastnosti. Malý bočný náklon, okamžité reakcie na prácu s volantom, ktorý stačí len málo pootočiť na zmenu smeru jazdy. Najmä v porovnaní s druhým novým japonským SUV, ktoré sme mali možnosť nedávno si vyskúšať - Hondou CR-V -, je Toyota počas jazdy výrazne športovejšia. Dôvodom športových jazdných vlastností je nová platforma RAV4, ktorá sa vyznačuje nízkym ťažiskom a podstatne tuhšou karosériou, čo priamo prispieva k výbornej ovládateľnosti vozidla, a pritom poskytuje skvelý jazdný komfort. Zmenila sa napríklad aj poloha palivovej nádrže, ktorá sa teraz nachádza priečne pred zadnou nápravou, vďaka čomu sa jej hmotnosť rovnomerne rozloží medzi kolesami.

Lepšiu reakciu elektrického posilňovača dosiahli konštruktéri presunutím pomocného elektromotora zo stĺpika riadenia na ozubenú tyč. Výsledkom je lepší a priamejší pocit z riadenia. Namiesto celoročných pneumatík použil výrobca gumy s letnou špecifikáciou, čo tiež zvýšilo precíznosť jazdy a skrátilo brzdnú dráhu.

Tradičné „hybridné“ prístroje: Vľavo namiesto otáčkomera ukazovateľ výkonu.
Tradičné „hybridné“ prístroje: Vľavo namiesto otáčkomera ukazovateľ výkonu.
Zdroj: ROBO HUBAČ

S nádychom offroadu

V interiéri sa nám páčili najmä unikátne gumené ovládače klimatizácie, autorádia a rúčky - pôsobia masívne a umožňujú aj v rukaviciach v zime bezproblémové ovládanie. Modré prešívanie čalúnenia a palubnej dosky naznačuje hybridné ústrojenstvo. Okolo stredového dotykového displeja ostali zachované dva otočné ovládače a prekvapivo veľké množstvo tlačidiel. Čierno-strieborná kombinácia farebného usporiadania interiéru je dnes moderná klasika. Obkladové materiály sú kvalitné, všetko je príjemne mäkké, umelá koža nechýba. Aj vzadu je dostatok miesta, kufor je veľký, veko elektricky ovládateľné. RAV4 je prosto praktické rodinné auto s ekologickým bonusom.

Hybrid vedie

Už v predošlej generácii tvoril hybridný pohon až 85 percent. Aj preto sa v súčasnej generácii počíta s podobným, ba ešte lepším výsledkom. Hybridnú sústavu s celkovým výkonom 218 koní tvorí už známe duo, ktoré nájdeme aj v modeli Camry či Lexus ES - dvaapollitrový štvorvalec plus elektromotor. Na Slovensku bude v ponuke ešte aj verzia s atmosférickým benzínovým dvojlitrom (výkon 173 koní), príliš veľké šance mu však nedávame. Hybrid totiž prináša so sebou sériovo aj automatickú prevodovku a bohatú výbavu. Za príplatok 2 400 eur dostanete hybridnú verziu s pohonom všetkých štyroch kolies (ďalší e-motor).

Priemerná spotreba je pri hybridnom vozidle obzvlášť dôležitá. Nám vyšla na 5,6 l/100 km. Dovolíme si tvrdiť, že s naftovým motorom by ste nedosiahli lepšiu. Skôr naopak - a k tomu treba pripočítať všetky bonusy hybridných vozidiel - nižšie náklady na servis (absencia turbodúchadla aj spojky, menej namáhané brzdy...), zabezpečený vjazd do centier veľkomiest, daňové úľavy...