Čo je to vlastne mild hybrid? Suzuki ho označuje aj ako smart hybrid vehicle by Suzuki - v skratke SHVS -, ale nejde o nič iné ako o zosilnený štartér, ktorý už nie cez pastorok, ale pomocou remeňa dokáže nielen naštartovať spaľovací motor, ale v prípade potreby mu aj pomôcť svojím výkonom k pohybu. Aby bol generátor-elektromotor schopný fungovať ako pomocný motor, potrebuje väčšiu zásobu elektrickej energie, takže na palube je aj lítiovo-iónový akumulátor (0,38 kWh, pod sedadlom spolujazdca), ktorý pracuje s napätím 48 voltov.

Klasický olovený akumulátor je tu tiež a slúži na štartovanie. Štartér (lebo štartuje) alebo elektromotor (lebo poháňa), alebo generátor (lebo vyrába prúd pri spomalení) nazýva Suzuki pre zjednodušenie skratkou ISG (integrated starter generator). ISG úzko spolupracuje so systémom auto stop and start, ktorý zastaví motor pri státí vozidla a spustí, len čo stlačíte spojku a idete zaradiť prvý prevodový stupeň.

Elektricky nejazdí

Výhodou mild hybridu je jeho kompaktnosť, nízka hmotnosť (len 15 kilogramov aj s akumulátorom) a nie veľmi vysoká cena oproti komplikovaným plne hybridným autám. Na druhej strane na čisto elektrický pohon nedokáže jazdiť.

Pripájanie a odpájanie ISG sledujeme len podľa displeja, deje sa to nebadane a úplne plynulo. Indikátor zobrazuje rekuperáciu elektrickej energie pri spomaľovaní. Mild hybrid je asi o 3 300 eur drahší ako klasický S-Cross, ale v súčasnosti sa v akcii predáva s dvetisíceurovou zľavou, takže cenový rozdiel je len tisícka.

Vrátia sa nám tie peniaze navyše v úspore paliva? Hybridný S-Cross podľa normy WLTP žerie 6,2 litra benzínu a jeho klasický súrodenec 7,3 litra. Rozdiel 1,1 litra pri súčasnej priemernej cene benzínu 1,10 eura za liter znamená, že na každých 100 kilometrov ušetríte euro dvadsať. My sme však namerali hybridu spotrebu len 6 litrov, takže v našom prípade by úspora bola 1,43 eura na 100 kilometrov. Cenový rozdiel by sa nám vrátil po 69 900 kilometroch. Pri drahšom benzíne aj rýchlejšie.

Hybrid navyše vypustí o 25 gramov CO2 na každý kilometer menej, takže s ním jazdíte oveľa ekologickejšie.

Čo to znamená? Označenie na zadných dverách môže zavádzať. Hybrid znamená vlastne mild hybrid a Allgrip je pohon všetkých kolies 4WD.
Čo to znamená? Označenie na zadných dverách môže zavádzať. Hybrid znamená vlastne mild hybrid a Allgrip je pohon všetkých kolies 4WD.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Pre milovníkov plachtenia

S-Cross mild hybrid si zachoval všetky svoje dobré úžitkové vlastnosti, nenastali žiadne obmedzenia veľkosti kufra (440 litrov) ani nádrže (47 litrov). K dispozícii je aj pohon všetkých kolies Allgrip s prepínačom štyroch režimov jazdy. S ním máte za volantom pocit väčšej bezpečnosti a istoty.

Prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,4 Boosterjet má výkon 129 koní (aj s elektrickou vetvou 140 koní) a krútiaci moment 235 Nm, čo dáva hybridnému S-Crossu úplne rovnakú dynamiku, ako má s klasickým pohonom a krútiacim momentom 220 Nm.

V otázke zrýchlenia či maximálnej rýchlosti a pružnosti sú si obe verzie auta podobné. Sila ISG je vyslovene vyhradená na znižovanie spotreby a emisií. V režime plachtenia (keď dá vodič nohu z plynu) sa pod rýchlosťou 16 km/h vypína spaľovanie a o voľnobežné otáčky sa stará ISG. Samozrejme, že posilňovač riadenia beží ďalej, takže pri dojazde k červenej na semafore auto ďalej riadite, hoci spotreba benzínu je nulová. Dlhé plachtenia si užívame. To je super!

NAŠE HODNOTENIE: ****

Mild hybrid znižuje spotrebu celkom účinne a po pár rokoch sa vám jeho vyššia cena vráti. Dôležité je, že systém neobmedzil veľkosť kufra ani nádrže. Pohon 4x4 je super, ale keby sme volili 4x2, dostali by sme sa so spotrebou ešte o pol litra nižšie.