Tip na článok
Ide o imidž: Tak ako mnohé iné crossovery, aj Crossland X drsne iba vyzerá, pohon 4x4 však neponúka vôbec.

AUTOTEST Nemecký crossover s francúzskymi technológiami

Opel Crossland X je nemecký crossover s francúzskymi technológiami - tie mu však nesadli úplne .

Galéria k článku (4 fotografie )
Benzín aj nafta: Vyskúšali sme naftový manuál a benzínový automat, ani jeden nás o svojich kvalitách stopercentne nepresvedčil.
Vonkajší dizajn: Nie je zlý, no má tiež svoje chyby - všimnite si tento detail s veľmi nesúrodým použitím geometrických prvkov a nevydarenú kombináciu uhlov a oblúkov, pri ktorých úplne absentujú čisté tvary.
Interiér: Pri ňom nás príjemne prekvapila nadštandardná kvalita spracovania aj použitých materiálov, vadili nám však niektoré drobné ergonomické nedostatky.

Ak máme Crossland X niekam zaradiť, tak v portfóliu Opla je to vlastne nástupca populárnej rodinnej Merivy. Z technologickej stránky má zas blízko k francúzskym modelom Citroën C3 Aircross a Peugeot 2008. Je to tak preto, lebo v minulom roku nemeckú automobilku kúpil koncern PSA, do ktorého patria Peugeot a Citroën.

Tak trochu nechcený

Samozrejme, že v každej druhej vete odôvodňujúcej túto akvizíciu zaznelo slovo „synergia“ alebo nejaké jeho synonymum. Nie každý to však vidí ako obojstranne prospešný krok. Čísla skepsu len podporujú.

Môžeme byť konkrétni - Astra, tradičný bestseller Opla, bol ešte v auguste minulého roku podľa štatistík spoločnosti Focus2Move v Top 10 najpredávanejších áut v Európe, no medziročne klesol až na 22. miesto. V najlepšej desiatke Opel nemal ku koncu augusta ani jeden model. S výnimkou Corsy na 13. mieste a už spomínanej Astry skončili všetky modely tejto značky až v druhej päťdesiatke. Poďme späť ku Crosslandu X. Aký je?

Spojenie protikladov

Veľmi stručne by sme mohli povedať, že relatívne krátky, úzky a vysoký s priestranným a pomerne kvalitne spracovaným interiérom. V reči čísiel to znamená dĺžku približne 4,2 metra, výšku 1,6 a šírku (bez spätných zrkadiel) len 1,5 metra. Rázvor je 2,6 metra, teda taký, aký má napríklad Škoda Rapid. Tá je však od Crosslandu X takmer o 20 centimetrov širšia.

Spomíname to preto, aby sme názorne ukázali klady a nedostatky kabíny - je totiž naozaj priestranná z hľadiska sedenia za sebou a auto má navyše veľmi slušný objem kufra - 410 litrov, respektíve 520 s posuvnými sedadlami vzadu. Ako vodič to však až tak nevnímate, pretože sedíte relatívne vysoko, priam ako v nejakom SUV, a z tejto pozície sa vám už beztak úzke auto javí ešte užšie.

Nafta verzus benzín

Možno sa na to pozrieť aj z iného uhla pohľadu - vysoké a úzke auto s relatívne mäkko naladeným podvozkom nebude v zákrutách najstabilnejšie. Ak v niektorej natrafíte na nerovnosti idúce za sebou (roletu) a máte obuté - tak ako my na jednom z testovaných áut - veľké 17-palcové kolesá, začne sa správať pomerne nervózne. Aby sme však predišli nedorozumeniu - Crossland X celkovo nejazdí zle. Týka sa to benzínového aj naftového motora, ktoré sme mali možnosť testovať. Je pohodlný a veľmi dobre odhlučnený, dokonca pri predbiehaní s dieslom, ktorým bola 1,6-ka s výkonom 120 koní, nemá problém s dynamikou, maximálny krútiaci moment je totiž slušných 300 Nm.

Navyše je pomerne úsporný. Kombinovanú štvorlitrovú spotrebu od neho nečakajte, no nemal by s ním byť problém jazdiť okolo 5,5 litra. Tento motor sa ku koncu roka nahrádza motorom s parametrami prakticky identickými, avšak s objemom 1,5 litra a s oxidačným katalyzátorom a časticovým filtrom v spoločnom puzdre - má totiž nižšie emisie.

OPEL CROSSLAND X
OPEL CROSSLAND X
Plus 7 dní
OPEL CROSSLAND X: KONKURENTI
OPEL CROSSLAND X: KONKURENTI
Plus 7 dní

Ani jeden

O svojich kvalitách nás nepresvedčil úplne ani downsizingový benzínový motor s objemom 1,2 litra (81 kW/110 koní) a so 6-stupňovým automatom. Dynamika je priemerná, zato spotreba mierne nadpriemerná, my sme sa dostali v kombinovanom režime tesne pod 7 litrov, automobilka v tomto režime dek­laruje 5,6 litra. V prípade tohto modelu by sme pred 6-stupňovým automatom asi predsa len uprednostnili manuál s rovnakým počtom stupňov.

OPEL CROSSLAND X: NAŠE HODNOTENIE
OPEL CROSSLAND X: NAŠE HODNOTENIE
Plus 7 dní

Crossland X celkovo nie je zlý - len odeň nechcite extra športovú jazdu. Pri manuáli buďte tolerantní k radiacej páke s dlhými a nie najpresnejšími dráhami, pri automate musíte trochu oželieť dynamiku a zmierte sa s tým, že aj keď vyzerá relatívne odolne, pohon 4x4 doň jednoducho nedostanete.

VIDEO Plus 7 Dní