Najprv to skúsil kórejský Ssang Yong a to, čo v roku 2005 stvoril a začal predávať pod názvom Actyon, tento názor potvrdzovalo. Krátko po ňom však prišla so vzhľadovo podobným modelom automobilka BMW, nasadila naň dostatočné vysokú cenu a, čuduj sa svete, hneď od uvedenia prvej generácie v roku 2008 sa z neho stal obrovský bestseller.

Módny hit

Záujem o tento typ vozidiel sa nezmenšil ani po desiatich rokoch, postupne ich do svojho portfólia zaraďovali ďalšie automobilky. Teraz sa k nim pridalo Audi s obrovským a neprehliadnuteľným Q8. Spredu zaujme oktagonálnou prednou maskou s vertikálnymi lamelami a príplatkovými LED HD Matrix svetlami.

Nová maska bude typická pre všetky ďalšie modely Q vrátane novej Q3. Pri pohľade zozadu sú najvýraznejším prvkom svetlá prepojené horizontálnym svetelným pásom. Zaujal nás ešte jeden detail - bezrámové dvere sa na SUV nevidia často. Aké vlastne nové Audi Q8 je, sme zisťovali v redakčnom teste.

AUDI Q8 50 TDI
AUDI Q8 50 TDI
Zdroj: Plus 7 dní

Disky za 6 600 eur

Povedať, že nové Q8 je iba dizajnovou variáciou luxusného SUV Q7, by bolo priveľmi zjednodušujúce - už len preto, že minimalisticky a futuristicky pôsobiaci interiér s dvoma dotykovými displejmi v stredovej konzole, umiestnenými pod sebou, je známy z modelu A8. Iste, Q8 z Q7 vychádza, je však odeň o niečo kratšie a nižšie, zato však širšie, rázvor majú rovnaký. Vďaka týmto proporčným zmenám pôsobí novinka stabilnejšie a hlavne športovejšie než Q7. Možno pridáme subjektívny pocit - nevyzerá menšie, práve naopak, je mohutné, pričom mu to neuberá na elegancii.

Rozmery auta podčiarkujú príplatkové megakolesá. Za 22-palcové kované sivé disky zaplatíte vyše 6 600 eur. Za špičkový audiosystém Bang & Olufsen Advanced s 23 reproduktormi a 3D zvukom dáte takmer 7 300 eur a štyri tisícky za farbu Audi Exclusive. Takže už máme príplatkovú výbavu približne za 18-tisíc eur - a to sme auto len začali konfigurovať. To je malé vysvetlenie toho, prečo je základná cena Audi Q8 mierne pod 80-tisíc eurami, no cena testovaného modelu s nadštandardnou výbavou výrazne presiahla šesťcifernú hranicu. Aby sme však nezavádzali, na cene sa prejavujú moderné technológie. Digitálny kokpit je už v základe a v maximálnej konfigurácii môžete mať v Q8 až 41 rôznych asistenčných a bezpečnostných systémov vrátane asistenta na cúvanie s prívesom. Nechýba ani head-up displej, nočné videnie a masážne vyhrievané a odvetrávané sedadlá.

AUDI Q8 50 TDI: Konkurenti.
AUDI Q8 50 TDI: Konkurenti.
Zdroj: Plus 7 dní

Naftový šesťvalec

Pod kapotou sme mali motor, ktorý po novom Audi označuje 50 TDI. Po starom je to 3.0 TDI - poctivý naftový šesťvalcový trojliter s maximálnym výkonom takmer 290 koní a krútiacim momentom 600 Nm. Pri tomto aute je to základný motor, no vzhľadom na jeho rozmery a hmotnosť asi skutočne aj minimum. Dopĺňa ho 8-stupňová prevodovka Tiptronic, S-tronic by totiž nezvládol 600 Nm krútiaceho momentu. 

Samozrejme, nechýba ani pohon všetkých štyroch kolies quattro štandardne zabezpečovaný mechanickým samosvorným diferenciálom. Auto je v skutočnosti moderný 48-voltový mild hybrid, pričom elektromotor pridá do systému až 60 Nm krútiaceho momentu.

Prvé dojmy

Motoru niet čo vyčítať. Dobre zaberá už v nízkych otáčkach, má dostatočnú dynamiku ani spotreba nie je zlá - s priemerom sme sa v úplne novom a nezabehnutom aute dostali približne na 8 litrov. 

AUDI Q8 50 TDI: Naše hodnotenie.
AUDI Q8 50 TDI: Naše hodnotenie.
Zdroj: Plus 7 dní

Čo by sme možno novej Q8 vyčítali, je pomalšia reakcia na plyn a celkovo možno až príliš váhavá prevodovka. Naopak, podvozok je špičkový, čo sa prejavuje na vysoko nadštandardných jazdných vlastnostiach a výbornom cestovnom komforte v dokonale odhlučnenej kabíne.

Pre zaujímavosť, novinkou pri tomto modeli je, že sériový oceľový podvozok si možno objednať aj s nastaviteľnou tvrdosťou tlmičov. Alternatívou je adaptívny podvozok, pri ktorom sa v rozpätí 90 mm mení svetlá výška, pri najnižšom nastavení a stojacom vozidle možno dokonca ešte znížiť o 25 milimetrov zadnú nápravu, čo má zjednodušiť nakladanie vecí do batožinového priestoru. Ten ponúka veľmi dobrých 605 litrov.