Nový Ceed je zaujímavý hneď z niekoľkých dôvodov. V prvom rade s novou generáciou neprišlo len k zmene imidžu, ale aj názvu. Pôvodne to bol totiž cee’d, po novom je to jednoduchšie Ceed, za čím treba hľadať trochu eskamotérsky rozšifrovanú skratku Community of Europe with European Design. Tvorcovia chcú povedať, že auto navrhli v Európe, v Európe sa vyrába a primárne je určené na európsky trh.

Úspešný

V druhom rade je faktickým víťazom európskej ankety Auto roka. De iure, samozrejme, nie, pretože na prvých dvoch miestach skončili s rovnakým počtom bodov elektrický Jaguar I-Pace a nádherné športové kupé Alpine A110. Sú to však okrajové modely - ani jeden z nich v predajných rebríčkoch veľa vody nenamúti.

Zato od tretieho v poradí - a tým bol práve Ceed - sa to právom očakáva.  Ak by sme ho mali stručne porovnať s predchodcom, Ceed tretej generácie je postavený na novej platforme K2, čo znamená, že oproti predchodcovi je o niečo nižší a širší, rázvor zostal zachovaný, skrátil sa predný previs a predĺžil zadný. Výsledkom je, že napriek rovnakému rázvoru je vzadu viac miesta v oblasti nôh a pliec. Dizajnovo sa až tak zásadne nezmenil, predná maska sa od predchodcu líši minimálne, rozdiel vidno najmä v umiestnení hmloviek.

Interiér: Oproti predchodcovi v ňom cítiť oveľa väčší dôraz na vnímanú kvalitu.
Zdroj: Matej Jankovic

Úsporný

My sme Ceed vyskúšali prvýkrát takmer pred rokom počas medzinárodnej prezentácie v Portugalsku, tam sme s ním však najazdili len nejaké tri stovky kilometrov. Potom sa nám už na štandardné testy dostali do rúk dve verzie - naftová s objemom motora 1,6 litra a výkonom 135 koní a benzínová 1,4-ka T-GDi, ponúkajúca o päť koní viac, navyše vo vyhotovení SW. Tej sa však budeme venovať v samostatnom teste.

Aj v novom vydaní si Ceed zachoval decentný vzhľad, ktorý sa tak skoro neopozerá.
Zdroj: Matej Jankovic

Ako teda jazdí naftová verzia so 7-stupňovým automatom? V prvom rade úsporne - to sme však aj očakávali. Priemerná spotreba sa nám približne po tisíc najazdených kilometroch, rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice, ustálila mierne nad päťlitrovou hranicou.

V druhom rade jazdí pomerne dynamicky, na plyn reaguje takmer okamžite a dobre zaberá už od nízkych otáčok. So sedemstupňovým dvojspojkovým automatom je tento agregát zladený na jednotku. Za automat síce pri tomto motore zaplatíte 1 800 eur, čo nie je málo, ale určite by sme o tejto možnosti uvažovali.

Oproti predchodcovi sa citeľne zlepšil jazdný komfort, zásluhu na tom má predovšetkým kompletne prepracovaný podvozok. Ten znamená istejšie správanie auta v zákrutách, vyšší komfort pri prejazde nerovnosťami a potlačenie nedotáčavosti, ktorú občas jeho predchodcovi vyčítali.

Sedenie vzadu: Je dostatočne priestranné.
Zdroj: Matej Jankovic

Dôraz na kvalitu

Pokiaľ ide o interiér, vyzerá hodnotnejšie, sú použité kvalitné plasty a je viac orientovaný na vodiča - k nemu je naklonená celá stredová konzola. Dominuje jej voľne stojaci displej multimediálneho systému, s navigáciou má uhlopriečku 8 palcov.

Nesmieme zabudnúť ani na praktickú stránku auta - 400-litrový kufor síce nie je vo svojej triede rekordný, no patrí k najväčším. Poteší aj pomerne nízko umiestnená nakladacia hrana. Zaujímavý je prístup k moderným technológiám - balíček asistentov na predchádzanie zrážkam, sledovanie jazdy vo vyznačenom pruhu, rozpoznávanie značiek a adaptívny tempomat je súčasťou balíka Safety Pack, dostupného len v najvyšších výbavách GT Line a GT. Niektoré sú ešte v špeciálnej časovo limitovanej verzii First Edition.

Na druhej strane - už v základe za 13 390 eur (so 100-koňovým motorom 1,4 MPi) máte tempomat, denné LED-ky, svetelný senzor, klimatizáciu, všetky okná elektrické, bluetooth a rádio s 5-palcovým LCD monochromatickým displejom.

Automat: Má 7 stupňov a s testovaným motorom spolupracuje na jednotku.
Zdroj: Matej Jankovic

Nami testované auto bolo vo výbave First Edition a jeho základná cena bola 24 490 eur, kombinácia testovaného motora s automatom je však dostupná aj vo výbave Gold, ktorá je o 2 400 eur lacnejšia, musíte však oželieť napríklad predné LED svetlá, 18-palcové kolesá, cúvaciu kameru a navigáciu s 8-palcovým multifunkčným displejom.