Keď prišli v roku 2003 prvé Seaty (najprv Ibiza a potom Leon) s označením Formula Racing (FR), mali pod kapotou benzínový štvorvalec 1,8 20 V Turbo s výkonom 150 koní (na tie časy šialená nálož) a športový naturel podčiarknutý tvrdým podvozkom a silnejšími stabilizátormi. Časom sa FR stali natoľko obľúbenými, až ich názov zdevalvoval a dnes si s týmto označením môžete zadovážiť aj Ibizu s výkonom 95 koní. Keď už FR nie je žiadna veľká výnimočnosť, ale len ďalší stupeň výbavy, pre väčšiu exkluzivitu nasadil Seat svoje špeciálne verzie Limited.

Čierna limitka

Takže tu máme Black Limited Ibizu s čiernymi kolesami, čiernymi zrkadlami, čiernym strešným spojlerom a ďalšími vizuálnymi doplnkami, ktoré z nej robia skutočne príťažlivé auto za 14 990 eur. Nechýbajú full LED svetlomety aj LED hmlové svetlá, ale kopa ďalších drobností je za príplatok, takže celková cena sa vyšplhala na 16 700 eur.

Na ceste vyzerá sebavedomo, takmer až vyzývavo. Veľké 18-palcové kolesá jej svedčia, ale po rozbehu je zrejmé, že ich hlučnosť (pneumatiky 215/40 R18) je nadlimitná. Za krásu sa platí. Trojvalec pod kapotou príjemne drnčí a nechá nás rýchlo zabudnúť na vyzývavosť postoja. Zotrvačník slabšej verzie je len obyčajný, dvojhmotový sa kombinuje až so silnejším derivátom, takže ucho si chvíľu privyká na drsnejšiu kulisu. Vibrácie sa snaží potláčať asymetricky umiestneným nevývažkom na zotrvačníku a remenci.

Zvládla by aj šestku

Samotný výkon ľahkej Ibizy (1 059 kg) stačí, ale päťstupňová manuálna prevodovka má až príliš dlhé stupne pre nižšie emisie a spotrebu, čo pre dynamiku znamená jasný útlm. V meste pri 50 km/h treba neustále voliť medzi dvojkou a trojkou, k lineárnemu rastu výkonu dochádza až nad 2 000 otáčok za minútu. Potom to už ide v ťahu celkom plynulo až po obmedzovač (6 500 ot./min.). Dlhodobá spotreba auta v teste bola 6,2 l/100 km, čo je pekné, ale k lepšiemu výsledku nepomáhalo mesto (7,5 l/100 km) a diaľnica (6,7 l/100  km), kde pri 130 km/h na päťke točí 3 000 ot./min. Pri „päťkvalte“ máte stále kdesi v podvedomí myšlienku „zvládlo by to ešte aj šestku“.

Ibiza ponúka vo svojej triede lepšiu priestorovú ponuku ako konkurencia. V prvom rade sedadiel sa tak cítite ako v kompaktnej triede. Vzadu je to od výšky 180 cm tesné, a to hlavne na kolená. Kufor má objem 355 litrov, má vyššiu nakladaciu hranu, ale je dobre využiteľný.

Pracovisko vodiča má na rozdiel od obyčajnej Ibizy červené prešívanie a na volante je emblém FR. Centrálny displej je 6,5-palcový s fyzickými tlačidlami navôkol. Klimatizácia má samostatný panel s displejom v dolnej časti stredovej konzoly, čo chválime. Sedadlá majú tiež červené obšívanie a zvýraznené bočné vedenie. Čierny strop aj syntetická koža na palubovke sú machrovina, ale zvyšné plochy tvoria len tvrdé plasty bez krajšej povrchovej úpravy. Ibiza ponúka aj jazdné režimy: Eco, Normal, Sport a Individual, ale keďže prevodovka je manuálna a pružiny oceľové, tak sa toho nedá veľa nastaviť okrem reakcie plynového pedála. V ekologickom režime musíte pri rozbehu na pedál poriadne šliapnuť, v športovom stačí jemne ťuknúť.

FOTO testovaného sršňa si pozrite v GALÉRII plus naše hodnotenie