Mám rád XL čokoládu aj XL balenie piva, ale potom potrebujem aj XL tričká. Ak máte XL rodinu, potom vás zachráni Berlingo XL. S dĺžkou viac ako štyri a trištvrte metra ponúka veľa priestoru na tri rady sedadiel. Dvojica samostatných vyberateľných - v tomto prípade nie je len do počtu, ale skutočne - plní svoju úlohu pri preprave dospelých s výškou do 175 cm. Sedadlá nie sú vtesnané vedľa seba, pasažieri majú aj vlastné držiaky na poháre a za nimi zostáva ešte miesto na kufor. Skutočný kufor, nie kufríček na golfovú palicu, ale jaskyňa s objemom 850 litrov. Sedadlá tretieho radu sa dajú veľmi jednoducho demontovať a vybrať, potom má kufor objem 1 538 litrov (1 900 po strechu) a zložením sedadiel druhého radu vytvoríme kufor s objemom 2 693 litrov (3 500 po strechu). Problémovým bodom tretieho radu je nastupovanie. V druhom rade síce ľahko preklopíte operadlo sedadla dolu, ale podlaha je vysoko a dostať sa sem nie je úplne komfortné.

Priestor a zase priestor

Priestor v druhom rade je nesmierne pohodlný, strecha je vysoko nad hlavou a nevieme si ani predstaviť, aká vysoká osoba by mala problém. Sklopiť sa dá aj sedadlo spolujazdca, takže v Berlingu XL môžeme prepravovať predmety s dĺžkou 3,05 metra. Vraj to stačí aj na kajak na divokú vodu, mne stačí aj bicykel. Dvere batožinového priestoru sú obrovské, čo sa hodí pri nakladaní rozmerných predmetov.

Pod kapotou sme mali 1,5-litrový naftový štvorvalec BlueHDI s výkonom 130 koní, ktorý pre XL určite odporúčame, lebo slabší 100-koňový motor má už s hmotnosťou 1,7 tony čo robiť (na stovku zrýchli za 12,6 sekundy). Oproti tomu výkonnejšie BlueHDI v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou zrýchli na stovku za 10,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť 186 km/h je uspokojivá. Motor znie zreteľne, možno v nižších otáčkach trochu hlučnejšie. Hlučnosť motora na diaľnici je však prekvapivo nízka, oveľa viac počuť vietor okolo veľkých spätných zrkadiel. Riadenie je ľahké a na osobnú dodávku aj dostatočne presné.

Zozadu už menej Berlingo na rozdiel od MPV ako Touran či S-Max nikdy celkom neskryje pôvod v dodávke, ale má to aj výhody: veľké piate dvere a nízku nakladaciu hranu, vyššiu nosnosť a rozumnejšiu cenu.
Zozadu už menej Berlingo na rozdiel od MPV ako Touran či S-Max nikdy celkom neskryje pôvod v dodávke, ale má to aj výhody: veľké piate dvere a nízku nakladaciu hranu, vyššiu nosnosť a rozumnejšiu cenu.
Zdroj: Robo Hubač

Interiér na úrovni

Odolný interiér Berlinga svedčí o tom, že vychádza z dodávky, ale zaujímavé textúry, farebnejšie povrchy (zvláštna strakatá farebnosť palubovky), lesklý čierny lak aj pochrómované detaily vyzdvihli interiér na vyššiu úroveň a sesterský Opel Combo Life môže len závidieť. Posed za volantom je vysoký, vyšší ako v iných MPV, a to na úrovni mnohých SUV. Ploché sedadlá však neposkytujú dostatok bočnej opory, čo si všimnete pri rýchlejšom prejazde zákrut, kde sa nedá zatajiť vyššie ťažisko. Dotykový osempalcový displej so zrkadlením obrazovky smartfónu a farebný head-up displej sú ako v lepšom osobnom aute. Parkovacia kamera (príplatková) sa pri dlhom aute hodí, hoci výhľad dozadu cez veľké okno je dostatočný. Bezpečnosť zvyšujú aj elektronické asistenčné systémy ako upozornenie na únavu, automatické núdzové brzdenie, varovanie pred zrážkou, varovanie pred opustením jazdného pruhu, načítavanie dopravných značiek a odporúčanie rýchlosti.

Počas nášho testu sme na XL Berlingu mali spotrebu 5,6 l/100 km, výrobca podľa prísnejšej novej normy WLTP udáva 5,6 až 6,3 l/100 km. Cenník Berlinga XL sa začína na 17 290 eurách, s našou výbavou Shine a so silnejším motorom stojí 20 490 eur a s príplatkami sa vyšplhal na 23 490 eur. Ide o dobre vybavené, robustné a priestranné auto pre XL rodinu aj XL balenie čokolády.

Michal Bednár