Už zase sa ma počas testu ľudia pýtali, či je to čínske auto. Nie. Ssang­Yong je napriek krkolomnému názvu kórejské vozidlo ako Hyundai alebo Kia, len malo v našich končinách ťažší život, keď niekoľkokrát menilo importérske zastúpenie.

Tivoli vyvoláva záujem

Je malé, pekné a je to SUV! Ssang­Yong - v preklade dvaja draci - iné ako SUV ani nevyrába. Tivoli sa produkuje vo svojej prvej generácii od roku 2015 a v máji 2019 prešlo faceliftom, ktorý zahŕňa nové LED svetlomety, hmlovky a novú grafiku zadných svetiel. Prístrojová doska dostala nové výduchy klimatizácie, centrálny displej s uhlopriečkou 9 palcov je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto a prístrojový panel tvorí jeden displej s uhlopriečkou 10,25 palca (v drahších verziách). Novinkou je 1,5-litrový benzínový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 163 koní, ktorý sme mali pod kapotou aj my.

PÔSOBÍ EURÓPSKY Príjemným prekvapením je palubná doska. Materiály sú síce tvrdé, ale vypracovanie aj ergonómia veľmi dobré. Navigácia je dostatočne vysoko.
PÔSOBÍ EURÓPSKY Príjemným prekvapením je palubná doska. Materiály sú síce tvrdé, ale vypracovanie aj ergonómia veľmi dobré. Navigácia je dostatočne vysoko.
Zdroj: AUTOBILD
DIGITÁLNE PRÍSTROJE Jedna z viacerých možností zobrazenia prístrojového panela: valcové číselníky a mapa navigácie.
DIGITÁLNE PRÍSTROJE Jedna z viacerých možností zobrazenia prístrojového panela: valcové číselníky a mapa navigácie.
Zdroj: AUTOBILD

Výborný motor pre každodenného vodiča, ktorý ponúka maximum krútiaceho momentu v širokom rozsahu otáčok od 1 500 po 4 500. Šesťstupňová automatika (Aisin, plus 1 150 eur) nemusí byť nevyhnutná, najmä pri kickdowne pôsobí hekticky, ale Tivoli nie je športové auto napriek tlačidlu Sport. Motor je tichý, plynový pedál ľahučký, riadenie má dokonca aj nejakú spätnú väzbu. Vďaka kompaktným rozmerom je auto obratné (polomer otáčania 5,3 m) a v mrštnosti nebráni ani príjemná pohotovostná hmotnosť 1 497  kilogramov, čo je na auto s pohonom všetkých kolies skutočne „ľahká váha“.

Aerodynamický hluk je nízky

Pri rýchlosti 120 km/h trochu viac počuť kolesá (18-palcové disky) na vyšších priečnych nerovnostiach. Karoséria má svetlú výšku 178 milimetrov, čo spolu s vyvýšenými sedadlami umožňuje pohodlné nastupovanie a pomáha to aj pri jazde mimo asfaltu, kde elektromagnetická spojka po strate adhézie predných kolies spína aj pohon zadných. V prípade problémov je tu tlačidlo, ktorým napevno rozdelíte pohon kolies v pomere 50 : 50. Na predných sedadlách nie je priestoru čo vyčítať, vzadu je to už o dosť tesnejšie na kolená a kufor patrí v tejto kategórii skôr k tým menším. Objem 395 litrov je menší, ako má Kamiq (400 l) alebo T-Roc (445 l), pričom obe autá majú s Tivoli zhodnú dĺžku 4 225 milimetrov. SsangYong jednoducho najväčšiu porciu priestoru venoval jazdcovi a spolujazdcovi, dozadu sa nepozerá.

JAPONSKÝ AUTOMAT Automatická prevodovka Aisin má šesť stupňov a režimy: Eco, Power a Winter. Príplatok za ňu je 1 150 eur. Tu by sa dalo šetriť.
JAPONSKÝ AUTOMAT Automatická prevodovka Aisin má šesť stupňov a režimy: Eco, Power a Winter. Príplatok za ňu je 1 150 eur. Tu by sa dalo šetriť.
Zdroj: AUTOBILD

Informačný systém je bohatý a určite lepšie spracovaný ako v Rextone. Pri pohľade na údaj o spotrebe sme si najskôr mysleli, že sme niečo namerali nesprávne. Tých 8,2 litra sa nám zdalo veľa, ak to porovnáme s inými benzínovými crossovermi tejto veľkosti, ale údaj výrobcu je dokonca 8,56 l/100 km - takže sme jazdili vlastne úsporne.

Základná cena Tivoli je lákavých 14 290 eur. Náš exemplár v najvyššej výbave DLX Plus s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies už 21 990 eur. To je však vzhľadom na extrémne bohatú výbavu vlastne stále lákavé.