Nové hybridné BMW X5 xDrive 45e v sebe kombinuje trojlitrový benzínový šesťvalec Bi-turbo a elektromotor s výkonom 83 kW/113 koní. Ich kombinovaný výkon je 394 koní a krútiaci moment 600 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 2,5 tony toto PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) akceleruje z 0 na 100 km/h za pekných 5,6 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 235 km/h.

Všetko pod drobnohľadom

K novej X5 dnes už štandardne dostanete kľúč pripomínajúci malý mobil. Vďaka dotykovému displeju máte prístup k informáciám, napríklad o dojazde, no ponúka aj možnosť ovládať okná, svetlá, nastavenie výšky podvozka a ďalšie funkcie. Exteriér sa oproti bežným verziám so spaľovacím motorom líši iba dvierkami nabíjacieho konektora nad ľavým predným kolesom.

V porovnaní s predošlou generáciou sa najmä zväčšili predné ikonické ľadvinky, do výbavy sa dostali laserové svetlomety a elektricky ovládané rozpolené zadné veko kufra. Batožinový priestor je oproti štandardnej verzii menší o 150 litrov kvôli použitiu akumulátorov, aj tak však ponúka slušných 500 litrov. V kufri je aj nenápadné tlačidlo, ktoré elektricky ovláda ťažné zariadenie. Vďaka ďalšiemu tlačidlu môžete znížiť alebo zvýšiť podvozok na ľahšie nakladanie batožiny alebo pripojenie prívesu.

NÁDHERA NA POHĽAD Takmer každý prvok je však za mastný príplatok. Farba, vnútorné vyhotovenie a výbavy spolu stáli 30-tisíc eur navyše.
NÁDHERA NA POHĽAD Takmer každý prvok je však za mastný príplatok. Farba, vnútorné vyhotovenie a výbavy spolu stáli 30-tisíc eur navyše.
Zdroj: MICHAL BEDNÁR

Elektricky do práce a naspäť

Iba na elektrinu je X5 schopné uháňať až 135 km/h. Vozidlo je sériovo vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou prepojenou so systémom xDrive, ktorý výkon prenáša na všetky štyri kolesá. Systém xDrive je dostupný aj pri jazde iba na elektrinu. Najväčšou zmenou však prešli akumulátory. Druhá generácia plug-in hybridnej X5 dostala batérie s kapacitou 24 kWh, čo je nárast o 160 percent oproti prvej generácii. Využiteľná kapacita je 20,9 kWh a podľa cyklu WLTP má zaistiť dojazd medzi 67 až 87 kilometrami čisto na elektrinu. BMW uvádza kombinovanú spotrebu v hybridnom režime medzi 1,7 až 2,0 litra na 100 kilometrov a v čisto elektrickom režime medzi 23,5 až 21,3 kWh na 100 kilometrov. Nabíjanie je možné cez konektor Mennekes s maximálnym výkonom 11 kW.

Tak poďme na to! Počas testu sme najazdili 500 kilometrov, z toho 140 kilometrov čisto na elektrinu. Reálne sa na jedno dobitie dá prejsť asi 65 kilometrov a to už dáva zmysel. Následne sme sa dostali na priemernú spotrebu 8,9 l/100 km. Vzhľadom na výkony a  to, že ide o veľké, ťažké a silné benzínové auto, nie je zlá.

VŠETKO POD KONTROLOU Digitálny displej prístrojovej dosky prehľad- ne ukazuje celkový aj elektrický dojazd.
VŠETKO POD KONTROLOU Digitálny displej prístrojovej dosky prehľad- ne ukazuje celkový aj elektrický dojazd.
Zdroj: MICHAL BEDNÁR

Ako v bavlnke

Najviac sme si však užili a vychutnávali podvozok, ktorý je bezpochyby skvelý. Máme jednu takú testovaciu poľnú výjazdovú cestu, kde všetky autá bez výnimky hrkocú, ale BMW s pneu­matickým podvozkom ju prešlo, doslova akoby sme sa vznášali na lietajúcom koberci ponad ňou. Samozrejme, X5 PHEV nemá také športové jazdné vlastnosti ako BMW radu 8, ale to sa asi od veľkého a vysokého SUV ani nedá očakávať. Na pomery svojej triedy to je však stále nadpriemerné. PHEV s takýmto dojazdom začínajú dávať zmysel.