Ak sa povie Yaris, každý si predstaví malé milé a úsporné mestské autíčko. Pridajte mu však štyri magické písmená GRMN a pár drobností - napríklad široké prítlačné krídlo, veľký centrálny výfuk, biele brzdové strmene, 17-palcové kolesá a agresívny polep v štýle rely automobilu - a váš pohľad na toto auto sa zmení. A to ste ho ešte ani nenaštartovali.

Interiér: Od civilného modelu je výrazne odlišný - týka sa to budíkov, volantu, radiacej páky, pedálov aj ďalších detailov.
Interiér: Od civilného modelu je výrazne odlišný - týka sa to budíkov, volantu, radiacej páky, pedálov aj ďalších detailov.
Filip Kadlečík

Iná káva

V interiéri je zmien tiež dosť. Budíky, volant, radiaca páka a sedadlá sú od civilného Yarisu diametrálne odlišné. Výrazne tvarované kreslá poskytujú telu výbornú stabilitu aj pri silnom bočnom preťažení. Báť sa ich nemusia ani väčšie postavy, v pohode sa do nich usadí i robustnejší muž.

Volant úžasne padne do ruky, má perfektne tvarovaný hrubý veniec, dobre vyzerá aj  kovová hlavica radiacej páky a športové pedále. Nie všetko je však ideálne - napríklad plynový pedál je pomerne ďaleko od brzdy, čo sťažuje používanie medziplynu, sedadlá sú ukotvené zbytočne vysoko a volant mohol byť nastaviteľný vo väčšom rozsahu.

Yaris GRMN má pod kapotou zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,8 litra, prepĺňaný kompresorom. Jeho 156 kW (212 koní) robí s vozidlom s hmotnosťou 1,1 tony divy. Oceňujeme najmä bleskové reakcie na plynový pedál a agilitu, s ktorou sa Yaris GRMN derie dopredu.

Toyota Yaris GRMN: Naše hodnotenie.
Toyota Yaris GRMN: Naše hodnotenie.
Plus 7 dní

Na ceste

Špecialitou auta je zvuk - GRMN „prská“ ostro, v kabíne možno zreteľne vnímať prácu kompresora. Na diaľnici je ostrá jedna osmička schopná jazdiť pri tempe 130 km/h so spotrebou 8,6 litra na 100 kilometrov, čo vzhľadom na jej charakter nie je žiadna katastrofa. V meste sa však motoru príliš nepáči, tam spotreba vystrelí takmer až k jedenástim litrom. Podľa našich skúseností treba počítať s kombinovanou spotrebou v rozmedzí deviatich až desiatich litrov, v závislosti od toho, ako budete tlačiť na pílu.

Malý rebel má tuhý podvozok a priame tuhé riadenie, vinou ktorého cítite každý sklz či preklz prednej nápravy. Báť sa netreba ani kratšieho rázvoru či ľahkej zadnej časti vozidla. Neželané odskoky kolies zadnej nápravy sú minimálne, citeľné až na naozaj nekvalitných cestách.

Yaris GRMN nie je lacný, v základe stojí takmer 32-tisíc eur, 400-kusová séria sa však vypredala takmer okamžite. Celkom tomu rozumieme - auto si nás okamžite získalo svojou nespútanou divokosťou, je to rebel bez príčiny, postavený mimo akýchkoľvek moderných ekologických trendov, čisto len pre radosť z jazdy, pretože sa to dá.