Na prelome rokov sme pri teste nového Phantomu sľúbili, že sa čoskoro podrobnejšie pozrieme na ďalšiu novinku luxusnej britskej značky - netrpezlivo očakávané SUV s modelovým značením Cullinan. Teraz sľub plníme.

Klame telom

Novinka svojimi tvarmi jasne zapadá do rodiny ostatných modelov Rolls-Royce. Má klasickú masívnu kolmú masku chladiča stráženú vysúvateľnou soškou Spirit of Ecstasy (tá na želania môže byť aj zo zlata), veľké okná, zadné
dvere otvárajúce sa v protismere a nechýba ani veľký strešný spojler.  Čísla udávajúce jeho veľkosť pôsobia tiež impozantne - na dĺžku meria 5,34 metra, šírka je rovné 2 metre a výška necelých 184 centimetrov. Každý Rolls je predovšetkým luxusný - a s ním neodmysliteľne súvisí vnútorný priestor definovaný rázvorom, teda vzdialenosťou prednej a zadnej nápravy. V tomto smere Cullinan ponúka impozantné 3,3 metra.Napriek týmto číslam auto nepôsobí v reále až tak masívne, ako sme sa obávali. Subjektívne sa nám zdalo dokonca kompaktnejšie než Land Rover Discovery, Mercedes-Benz GLS alebo osemvalcová Toyota Land Cruiser. Má to logické vysvetlenie - všetky spomínané autá sú koncipované ako trojradové, Cullinan však rozhodne nechce pôsobiť ako autobus. Ani tak nejazdí. 

Osem litrov, dvanásť valcov

Pod obrovskou kapotou na silných plynových vzperách má 6,75-litrový 12-valcový motor s dvomi turbodúchadlami, spojený s 8-stupňovým automatom. Jeho maximálny výkon je 571 koní (420 kW) a krútiaci moment 850 Nm. Vďaka nemu dokáže aj auto s hmotnosťou takmer 2,7 tony zrýchliť na stovku za 5,2 sekundy a maximálku má obmedzenú na 250 km/h. Aby sme nezabudli na to najdôležitejšie - je to prvá štvorkolka so soškou Spirit of Ecstasy na kapote.Cullinan rozhodne nie je auto určené na preháňanie drsným terénom, ale na to, aby ste sa ním dostali aj tam, kde by mal akýkoľvek iný Rolls-Royce veľké problémy. Je na to aj primerane vybavený - jeho vzduchový podvozok umožňuje zdvihnutie o 3,5 centimetra, má elektronicky uzatvárateľné diferenciály a nechýba ani redukčná prevodovka. Ako s touto výbavou jazdí?

Neodmysliteľná: Soška Spirit of Ecstasy - dá sa schovať aj do kapoty.
Neodmysliteľná: Soška Spirit of Ecstasy - dá sa schovať aj do kapoty.
Marek Pokrývka

Na ceste

Zatiaľ čo zrýchľuje s ohromnou razanciou, opačný proces mu robí trochu problémy. Brzdy totiž bojujú s obrovskou hmotnosťou, vrátane dvoch pasažierov a batožiny to je okolo 2,8 tony. Povely volantu, ktorý má oproti sedanu menší a hrubší veniec, poslúcha nečakane dobre. Okrem naladenia podvozka za to môže najmä aktívna kontrola šasi. Tá citeľne pôsobí proti náklonom karosérie a auto sa správa neutrálne aj pri rýchlejšej jazde. Samozrejme, je maximálne komfortné pri prejazde priečnych aj pozdĺžnych nerovností. Má totiž aj kamery snímajúce cestu pred ním a upravujúce pruženie, tiež prevodovku komunikujúcu s GPS. Pokiaľ ide o komfort, Rolls-Royce rozhodne žiadne kompromisy nerobí. Cullinan prichádza do predaja postupne, na domácom trhu stojí v základe 276-tisíc libier, u nás to je vyše 315-tisíc eur.

ROLLS-ROYCE CULLINAN
ROLLS-ROYCE CULLINAN
Plus 7 dní
Naše hodnotenie
Naše hodnotenie
Plus 7 dní