Na náš trh krátko po sebe prišli tri autá, ktoré sú si technologicky veľmi blízke a ktoré vzbudili veľkú pozornosť. Sú nimi Peugeot Rifter, Opel Combo a nový Citroën Berlingo. Všetky tri si postupne predstavíme a každé v inej verzii.

Traja kamaráti

Rifter v predĺženej, Opel Combo v jednoduchšej, pragmaticky nakonfigurovanej a Citroën Berlingo, naopak, v najexkluzívnejšej podobe, v ktorej sa cenovo vyšplhal na dvojnásobok základu, ktorý je na úrovni 14-tisíc eur. Dostal cenovku zodpovedajúcu slušne vybavenému BMW radu 1, čo značí, že sa priblížil k 27-tisíc eurám. Ak nad tým krútite hlavou - z nášho pohľadu je to naozaj trochu výstrelok -, stojí to však za to. Všetky tri autá stoja na rovnakej platforme, snažia sa odlíšiť hlavne vonkajším dizajnom a do určitej miery vnútorným usporiadaním.

Nové Berlingo je jedným z najzaujímavejších a najpraktickejších modelov v čoraz populárnejšej kategórii „rodinných dodávok“
Nové Berlingo je jedným z najzaujímavejších a najpraktickejších modelov v čoraz populárnejšej kategórii „rodinných dodávok“
Zdroj: Matej Jankovič

V tomto smere asi najviac na svojom aute popracovali dizajnéri Citroënu. Berlingo má jednoznačne najvýraznejšiu prednú masku s extrémne úzkymi svetlometmi, ktoré sa navyše delia do troch skupín a sú umiestnené vertikálne pod sebou. Zaujme aj ochranné oplastovanie, známe z iných modelov, ktoré volajú Airbump. Všetky tri prichádzajú, samozrejme, v mimoriadne praktickom vyhotovení „rodinnej dodávky“. To značí, že ponúkajú technológie a cestovný komfort bežných áut, ale pridávajú ako bonus obrovský a ultravariabilný interiér. Táto vec osloví mnoho záujemcov, napríklad tých, ktorí majú viac detí alebo prevážajú športové vybavenie a podobne. V tomto smere má Berlingo čo ponúknuť. 

Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Zdroj: Plus 7 dní
Citroën Berlingo: Konkurenti.
Citroën Berlingo: Konkurenti.
Zdroj: Plus 7 dní

Ultravariabilné

Tak ako v minulej generácii, aj v novom modeli totiž ponúka neštandardný koncept vnútorných odkladacích priestorov, nazvaný Modutop, ktorý je takisto vylepšený. V podstate ide o multifunkčnú strechu. Čo si pod tým treba predstaviť? V aute je veľmi veľa miesta nad hlavou, tak prečo do interiéru neumiestniť hornú poličku, ktorá sa tiahne celým interiérom spredu až dozadu. Jej spodnú časť možno vybaviť po celej dĺžke decentným LED svetlom s nastaviteľnou intenzitou. Je to celkom zaujímavý unikát - asi jediné „auto s lustrom“ v kabíne. Polička, samozrejme, pokračuje až do batožinového priestoru a je zakončená 30-litrovou odkladacou skrinkou výklopnou nadol, prístupnou aj z kabíny, aj z kufra. Popritom máte, samozrejme, v druhom rade tri samostatné a posuvné sedadlá, sedadlo v prvom rade možno úplne sklopiť na prepravu dlhších vecí. Kryt batožinového priestoru sa sklápa do dvoch polôh a položiť naň možno všeličo, nie je to totiž žiada imidžová roletka, má nosnosť až 25 kg. Zadné dvere sa otvárajú buď úplne, alebo na prístup k drobnostiam sa dá využiť zadné výklopné okno. Dozadu sa nastupuje bezproblémovo vďaka tomu, že na oboch stranách auta sú posuvné dvere. Keď sme už pri odkladaní vecí, v kabíne je množstvo najrôznejších schránok, za všetko hovorí jedno číslo - ich celkový objem vrátane Modutopu je takmer 200 litrov. Už je vám jasnejšie, prečo sa nám toto auto tak páči?

Detaily: Fascinovali nás drobnosti, napríklad polička, tiahnuca sa celým interiérom, výklopná skrinka v kufri, originálne riešené svetlá, samostatné posuvné sedadlá vzadu alebo veľký 8-palcový displej na stredovej konzole.
Detaily: Fascinovali nás drobnosti, napríklad polička, tiahnuca sa celým interiérom, výklopná skrinka v kufri, originálne riešené svetlá, samostatné posuvné sedadlá vzadu alebo veľký 8-palcový displej na stredovej konzole.
Zdroj: Matej Jankovič

A to sme sa ešte nedostali k perličkám. Navonok síce testované Berlingo vyzerá ako dodávka, ale je v ňom množstvo luxusných vychytávok a moderných technológií.  Napríklad strecha v testovanom aute bola celá presklená s elektricky ovládanou roletkou, vodič má k dispozícii head-up displej, adaptívny tempomat, zadnú parkovaciu kameru, dvojzónovú klimatizáciu a na stredovej konzole je veľký 8-palcový infotainmentový displej s navigáciou. Jej grafiku však decentne označíme ako retro. Podčiarknuté a zrátané, v aute môžete mať až 19 rôznych asistenčných a bezpečnostných systémov.

Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Zdroj: Plus 7 dní

Na ceste

Ako jazdí? Na test sme mali výkonnejší 130-koňový (96 kW) diesel, doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V priebehu necelých troch týždňov sme s ním najazdili v rôznych podmienkach takmer tritisíc kilometrov. Reálne štvorlitrový priemer nečakajte, skôr bude kolísať okolo šesť litrov. Berlingo je veľké auto s nie optimálnymi aerodynamickými vlastnosťami, takže zvýšenú spotrebu skôr cítiť na diaľniciach pri jazde na hranici povolených limitov než v meste. Berlingo je aj s týmto motorom jednoznačne auto, od ktorého nemožno očakávať žiadnu extra dynamiku, čo je však vzhľadom na jeho určenie v poriadku.

Oveľa dôležitejšie je, že doň jednoducho naložíte aj tri bicykle bez potreby demontovať predné kolesá. Radenie manuálnej prevodovky je v poriadku, dráhy sú presné a odstupňovanie dobré. Treba si tiež zvyknúť na zvýšený posed, ktorý nekritizujeme, problémom skôr je, že v prípade vodiča stredová konzola trochu obmedzuje priestor na koleno, nájsť vhodnú polohu je dosť náročné. Inak je však pohodlné, podvozok je nastavený komfortne, samozrejme, s ohľadom na to, že auto je určené aj na prepravu ťažšieho nákladu.