Elektromobily sú drahé, nabíjajú sa dlho, nikto nevie, koľko im vydrží batéria, a majú malý dojazd. To sú veľmi stručne zhrnuté najzásadnejšie výhrady proti elektrickým autám. Odpovedať na ne sa pokúša tretia generácia Kie Soul.

Dojazd a spotreba

Nemci nám pripravili dokonale nudnú testovaciu trasu, malo to však svoj účel. S elektrickým autom nás totiž nenechali jazdiť len po meste, kde je vďaka rekuperácii naozaj efektívne, ale pustili nás aj na diaľnice a voľné okresky, kde sa dá jazdiť dynamickejšie a vo vyšších rýchlostiach, čo elektromobilom príliš nesvedčí. Chceli nám ukázať, že nový e-Soul je už skutočne univerzálne použiteľné auto. A celkom sa im to podarilo. Priemerná spotreba sa nám napokon ustálila na 16 kWh, čo síce nie je málo, no naozaj môžete dosiahnuť na jedno dobitie dojazd vyše 400 kilometrov. Pri jazde v meste priemer v pohode klesne aj o tretinu.

Teda, aby sme boli presní, reč je o aute s predĺženým dojazdom. To v praxi značí akumulátor s kapacitou 64 kWh spojený s elektromotorom s výkonom 150 kW (204 koní), s maximálnym krútiacim momentom 395 Nm dostupným od nuly. Len pre zaujímavosť, na stovku zrýchli pod 8 sekúnd, dynamika je naozaj silnou stránkou tohto auta. Na výber je aj slabšia batéria - 39,2 kWh, spojená so 100 kW (136 koní) motorom. S touto verziou sme nejazdili, deklarovaný dojazd má 277 kilometrov. Obidva akumulátory možno dobiť z kapacity 20 na 80 percent len za 42 minút rýchlonabíjačkou  100 kW s jednosmerným prúdom. Testované auto úplne nabijete z domácej nabíjačky so striedavým prúdom asi za 6 hodín.

Poznávací znak: Väčšina elektromobilov - vrátane e-Soulu - nemá typickú otvorenú mriežku chladiča.
Poznávací znak: Väčšina elektromobilov - vrátane e-Soulu - nemá typickú otvorenú mriežku chladiča.
Zdroj: Martin Domček

Technológie

Počas jazdy možno v niekoľkých stupňoch nastaviť intenzitu rekuperácie aj jazdný štýl - na výber sú režimy Normal, Eco, Eco+ a Sport. Oceňujeme jazdný komfort, e-Soul má totiž vzadu namiesto nápravy s torznou tyčou nezávislé viacprvkové zavesenie, zlepšujúce stabilitu, jazdné vlastnosti a prejazd nerovností.  Vzhľadom zostal e-Soul rovnako extravagantný ako jeho predchodca, verný výrazne hranatej atypickej siluete. Spredu zaujme zaslepenou mriežkou chladiča, pri ktorej je aj nabíjací konektor, zozadu výraznými prepojenými svetlami, ktoré orámovali prakticky celé zadné okno. Interiér je spracovaný kvalitne, no používa možno až priveľa rôznorodých dizajnových prvkov, miestami až s retro spracovaním. Niekomu to môže pripadať hravé, nám skôr gýčové.

Gýčové však určite nie sú moderné technológie, ktoré využíva. Napríklad auto vám už na mape ukáže dostupné nabíjačky v okolí a povie vám, či sú voľné a kompatibilné s vaším autom. Aplikácia UVO vám umožní na diaľku skontrolovať stav nabitia batérie, zastaviť alebo obnoviť ho, zistiť polohu auta, diaľkovo zapnúť ohrev, klímu, prípadne nastaviť navigáciu.  U nás by sa e-Soul mal dostať do showroomov už onedlho, avšak v limitovanom množstve, výraznejšie prehovorí do predaja pravdepodobne až v budúcom roku. Ceny oznámia v najbližších dňoch.