Tip na článok
Rozdiel: Sedan je od hatchbacku dlhší o 13 centimetrov, rázvor však majú rovnaký.

AUTOTEST: Vyskúšali sme populárny Civic. Je lepší sedan alebo hatchback?

Nový Civic postúpil do finálovej sedmičky, z ktorej už onedlho vzíde slovenské auto roka. Nie div. Oproti predošlému je väčší, priestrannejší, postavený na novej platforme a nechýba ani nový, 1,5-litrový benzínový motor.

Galéria k článku (3 fotografie )
Kontrastný: Biely kožený interiér v sedane vo výbave Executive vyzeral veľmi dobre, no spracovanie nás nenadchlo.
Manuálna páka: Takto vyzerá v testovanom hatchbacku.
Športové sedadlá: Sú dostatočne komfortné, s dobrým bočným vedením a dimenzované pre akúkoľvek postavu.

Vyskúšali sme tento motor hneď vo dvoch karosárskych verziách - v hatchbacku a sedane. Prvý z nich využíval manuálnu šesťstupňovú prevodovku, druhý bezstupňový automat CVT.

Rozdiely a podobnosti

Pozrime sa najprv na dizajn. Nebudeme dlho chodiť okolo horúcej kaše - hatchback sa nám rozhodne páčil viac. Vzhľadom už možno nešokuje tak ako predošlá generácia, no stále pôsobí extravagantne a originálne. Sedan je viac elegantný a uhladený, ale v porovnaní s hatchbackom pôsobí tuctovejšie. V ponuke de facto nahrádza kombík, ktorý sa práve dopredáva.

Hatchback v najnovšom vyhotovení oproti predchodcovi aj výrazne narástol, až o 130 milimetrov, takže celkovo má - bez jedného centimetra - 4,5 metra. Pozitívne hodnotíme aj zväčšenie rázvoru o 62 milimetrov, čo cítiť
na vnútornom priestore - najmä vzadu.

Tu však treba spomenúť aj sedan - ak ho porovnáme s bývalým Tourerom, tak má rázvor väčší o 105 milimetrov! Teoreticky by mohol osloviť aj priaznivcov väčšej Hondy Accord, ktorá sa z európskych showroomov vytratila už skôr. Auto má navyše veľký ku-for s objemom 519 litrov, zatiaľ čo hatchback má v testovanej verzii Sport približne o stovku menej - čo je však ešte stále veľmi dobrá hodnota.

S automatom: V sedane sme mali odlišnú rýchlostnú páku, slúžila bezstupňovému automatu CVT, ktorý však mal prednastavených sedem virtuálnych stupňov.
S automatom: V sedane sme mali odlišnú rýchlostnú páku, slúžila bezstupňovému automatu CVT, ktorý však mal prednastavených sedem virtuálnych stupňov.
Matej Jankovič

Vo verziách s dvojitým dnom sa pritom jeho objem zvýši o vyše 50 litrov. Pre zaujímavosť, roletka v kufri sa zaťahuje sprava doľava a nie zozadu dopredu - s tým sme sa ešte nestretli. Menšou chybičkou krásy je pomerne vysoká nakladacia hrana.

V interiéri je dosť odkladacích priestorov, škoda len, že stredová opierka nie je výškovo nastaviteľná. Interiér nie je ergonomicky zlý, no privítali by sme v ňom viac mechanických ovládačov pre niektoré funkcie a jednoduchšiu orientáciu v menu infotainmentu.

Dve autá, jeden motor

V prípade sedana nemusíte veľmi rozmýšľať pri voľbe motora, na výber je totiž iba jediný - testovaná 1,5-ka s výkonom 182 koní (134 kW). Pri hatchbacku môžete uvažovať aj
o downsizingovom benzínovom litráku s výkonom 129 koní (95 kW). Pri všetkých motoroch a v oboch testovaných vyhotoveniach môžete voliť medzi šesťstupňovým manuálom a bezstupňovou automatickou CVT prevodovkou.

Niečo za niečo: Dvojité centrálne koncovky výfukov vyzerajú skvelo, v tejto verzii však musíte oželieť dvojité dno kufra.
Niečo za niečo: Dvojité centrálne koncovky výfukov vyzerajú skvelo, v tejto verzii však musíte oželieť dvojité dno kufra.
Martin Domček

Napriek tomu máte pod volantom radiace páčky - prevodovka má totiž prednastavených sedem „virtuálnych“ stupňov. Mnohí majú k CVT prevodovkám skeptický postoj, pravda však je, že v posledných troch-štyroch rokoch sme ich prevažne chválili. A platí to aj v prípade Civicu. CVT je ideálna do mesta a ocenia ju predovšetkým vodiči, ktorí preferujú pokojnejšiu jazdu. Tým dynamickejším by sme predsa len odporúčali manuál, najmä v hatchbacku, ktorému nechýba ani športový vzhľad.

Jazda

Pokiaľ ide o spotrebu, v hatchbacku s manuálom
s ľahšou nohou na plyne sa v kombinovanom režime s približne rovnakým podielom ciest v meste, mimo mesta a na diaľnici a pri dodržiavaní rýchlostných limitov budete pohybovať pravdepodobne tesne pod sedemlitrovou hranicou, s CVT v sedane pri rovnakých podmienkach mierne pod 7,5 l/100 km.

Silnou stránkou Civicu je výborný podvozok, v hatchbacku sme navyše mali adaptívne tlmiče - môžete voliť medzi štandardným a športovým nastavením. Cestovný komfort je oproti minulej generácii podstatne vyšší, samozrejme, hovoríme o štandardnom nastavení tlmičov, pri ktorom si auto poradí s nerovnosťami nad očakávanie dobre. V tomto smere je na tom sedan podľa nás lepšie, hatchback je zas viac verný svojmu športovému pôvodu a krásne drží stopu aj pri ostrejšej jazde v zákrutách.

Nový motor je zaujímavý tým, že maximálny krútiaci moment je pri hatchbacku s manuálom 240 Nm (rovnako pri sedane s manuálom) a je navyše dostupný v širokom otáčkovom spektre od 1 900 do 5 000 otáčok za minútu. Ak k slovu príde automatická CVT prevodovka, ktorú sme v sedane mali my, krútiaci moment sa zníži o 20 Nm, zato je dostupný od 1 700 až do 5 500 otáčok za minútu.

Konkurencia
Konkurencia
Plus 7 dní

Ktorý teda?

Pravda je, že v sedane s CVT subjektívne vôbec necítite, že pod kapotou máte vyše 180 koní. V hatchbacku s manuálom je to lepšie, ale nedivili by sme sa, ak by niekto povedal, že mu tiež chýba výkon. Pritom papierové hodnoty vôbec nie sú zlé. Je to skôr preto, že výkon narastá v celom otáčkovom spektre prakticky plynulo, bez trhnutí, takže zrýchľovanie nepôsobí dramaticky.

Silnou stránkou Civicu v oboch vyhotoveniach je podvozok a testovaný 1,5-litrový motor. Litrový agregát dostupný pre hatchback tomuto autu asi uberie až príliš veľa z jeho potenciálu, táto voľba je na zváženie. Jazdné vlastnosti sú nadštandardné, spotreba akceptovateľná, interiér by si možno vyžadoval trochu viac dizajnérskej odvahy. Prevodovku CVT by sme volili pri sedane a pre pokojnejšiu jazdu, pri športovejšom hatchba
cku by sme brali skôr manuál.

VIDEO Plus 7 Dní