Z predošlých štyroch generácií Clia sa predalo od roku 1990, keď sa začala písať jeho história, 15 miliónov kusov. Z tej ostatnej, štvrtej, až 2,6 milióna. Vďaka týmto číslam sa Clio dlhodobo drží na špičke medzi malými autami v Európe a na Slovensku je dvojkou v segmente.

Nechceli riskovať

Keďže prieskumy tvrdili, že za vysokým zákazníckym záujmom je dizajn auta, tvorcovia nechceli exteriér novej generácie riskovať a príliš ho meniť. Hovoria, že prešiel len evolučnými zmenami. K tým, ktoré odhalíme najrýchlejšie, patria nové svetlomety v tvare C. Už od základnej verzie využívajú technológiu full LED. Zadné svetlá sú výraznejšie, viac zasahujú do veka kufra aj ku krajom karosérie, lepšie sú integrované pochrómované lišty.

Zaujímavé je, že hoci sa exteriér veľmi nemenil, auto je postavené na novej platforme, ktorá umožňuje v budúcnosti zastavať aj hybridný a plne elektrický typ pohonu. Dĺžka vozidla sa zmenšila o 12 milimetrov, na 4 050 milimetrov.

Pri nástupe na trh sa Renault spolieha na klasiku, dokonca verí aj naftovému motoru, ktorý inak v malých autách vymiera. Základom bude litrový trojvalec bez turba 1,0 SCe s výkonom 65 koní (9 850 eur), nasledovať ho bude litrové turbo 1,0 TCe s výkonom 100 koní (12 350 eur) a špičkový 1,3 TCe s výkonom 130 koní (16 750  eur), ktorý sa bude kombinovať so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC. Naftovým motorom je 1,5 Blue DCI s výkonom 115 koní (15 400 eur). V roku 2020 príde hybrid s akumulátorom s kapacitou 1,2 kWh.

Kvalitnejšie materiály

My sme si na prvú jazdu po slovenských cestách vzali litrové turbo s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Interiér prešiel výraznejšou zmenou ako exteriér, čo vidno nielen podľa veľkého 9,3-palcového displeja na stredovej konzole.

Nová je orientácia kokpitu na vodiča, anatomicky tvarované sedadlá s užšou hlavovou opierkou aj kompaktnejší volant - všetky tlačidlá tempomatu sú už konečne na ňom. Prístrojový panel tvorí 7-palcový displej, ktorý bude o rok dokonca 10-palcový a bude sa na ňom dať zobraziť mapa navigácie. Výhodou je, že klimatizácia má fyzické ovládacie prvky a pri nastavovaní teploty sa netreba ponárať do hlbokého menu informačného systému.

Veľa materiálov je nových, kvalitnejších. Rozšíril sa povrch pokrytý mäkkými materiálmi (plast aj tkanina) a odkladacie plochy majú teraz objem až 26 litrov, čo radí Clio na vrchol segmentu.

Menej hluku

Pri jazde rýchlo zisťujeme, že podstatným vylepšením prešlo odpruženie a odhlučnenie. Riadenie je priamejšie a výkon 100 koní pri malom aute dostatočný aj pre zábavnú jazdu. Trojvalec je chvályhodne tichý, nie hlučnejší ako vo Fieste. Pri 130 km/h motor točí tritisíc otáčok a je pravdepodobnejšie, že hlučnejší bude vietor okolo zrkadiel ako agregát.

Na predných sedadlách máme viac vzdušnosti vďaka novému usporiadaniu, hoci stredový tunel v okolí páky je dosť vysoký, ako aj páka sama. Má to výhodu, že o jeho bočnicu si pohodlnejšie opriete koleno, ale radenie vysokou pákou posunutou dosť dozadu je špecifické.

Na palube môže byť celá armáda asistentov - Easy Pilot, automatické parkovanie, LED Pure Vision, 360-stupňový kamerový systém, núdzové brzdenie, udržiavanie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie značiek, sledovanie mŕtveho uhla a ďalšie.

Kufor má základný objem 391 litrov a rozšírený 1 069 litrov. Pri naftovej verzii sa kufor scvrkol na 366 litrov pre zabudovanie nádrže na AdBlue. Rovnako sa kufor scvrkne pri hybride - spodnú časť, kde sa inak nachádza rezerva, zaberá akumulátor. 

Renault Clio
Renault Clio
Zdroj: AUTOBILD