Keď si to zoberieme z pozície začínajúceho motorkára, ktorý si čerstvo urobil vodičské oprávnenie a ide si kúpiť svoju prvú motorku, dostávame s kolegom vždy jednu a tu istú otázku : Akú motorku si mám kúpiť ?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Každý preferuje niečo iné a každý typ motocykla je vhodný na iný jazdný štýl. Rozoberme to podrobne:

Ako prvým by sme začali naháčom. Je ich na cestách v dnešnej dobe asi najviac a zväčša je to prvá voľba pre začínajúceho motorkára hlavne pre jeho všestrannosť. Aj keď pôvodne naháče sa objavili koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatich minulého storočia, kde vznikli zo superšportov. Od ich začiatkov ubehlo veľa času a aj jednotliví výrobcovia ich začali cielene zaradovať do svojich ponúk, kde sa následne začalo aj ich delenie do jednotlivých podkategórií. Tie najbežnejšie sú športové, klasické či v poslednej dobe veľmi obľúbené retro.

Kawasaki W800 Café/Hlavna : Motorky sa delia do mnohých kategórií, možno ani neviete, že jednou z nich je aj „café“...
Kawasaki W800 Café/Hlavna : Motorky sa delia do mnohých kategórií, možno ani neviete, že jednou z nich je aj „café“...
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Najčastejšie na nich sú vidieť skôr víkendoví jazdci za dobrodružstvom či mestskí pozéri, ktorí si s ňou vyjdú na kávičku niekam do mesta.

Ďalšou veľmi obľúbenou kategóriou sú superšporty. Už z názvu je jasné, akú majú cieľovú skupinu. Chcú jazdiť rýchlo a naháňať časy na okruhoch, kde sú ako doma a kde dokážu využiť svoj potenciál. V premávke väčšinou vidíte len ich zadné koncové svetlá. Vďaka ich farebnosti a nálepkám, ktoré odkazujú na motoršport sa im hovorí najčastejšie jogurty.

Niektorí s trochou čierneho humoru tvrdia, že toto pomenovanie najlepšie vystihuje, čo z jazdca zostane, keď s takýmto strojom vo vysokej rýchlosti havaruje.

Pokiaľ viete, že sa najčastejšie budete chcieť naháňať na okruhu, či v každej zákrute drať kolenový slajder, tak toto bude vaša voľba.

Honda CBR650R : Superšporty sú plne kapotované, veľký dôraz sa kladie na aerodynamiku a stabilitu v zákrutách.
Honda CBR650R : Superšporty sú plne kapotované, veľký dôraz sa kladie na aerodynamiku a stabilitu v zákrutách.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Treťou najbežnejšou kategóriou sú turistické a enduro motorky.

Sú ako stvorené na dlhé výlety za hranice všedných dní. V meste ich veľmi nevidieť, pretože prepletenie sa kolónami pred semaformi ich majitelia považujú zväčša za nutné a nudné zlo. Najradšej majú dlhé výlety či už po asfalte alebo aj mimo spevnených ciest. Pokiaľ za deň nespravia aspoň tristo kilometrov, jazda sa im ani neráta. Tie moderné sú často nabité rôznymi technickými vychytávkami, uľahčujúcimi dlhé jazdy v sedle. Pokiaľ máte radi dlhé výlety a pohodlný posed, tak v tejto kategórii si určite vyberiete.

Yamaha Tracer 900GT : Turistické či enduro motocykle sa vyznačujú hlavne pohodlným posedom, ideálnym na hltanie stoviek kilometrov.
Yamaha Tracer 900GT : Turistické či enduro motocykle sa vyznačujú hlavne pohodlným posedom, ideálnym na hltanie stoviek kilometrov.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

 

Tou asi najstaršou kategóriu motocyklov sú klasické čopre a cruisre.

Nikam sa neponáhľate, času máte dosť a radi sa kocháte okolím? Tak v tejto kategórii ste správne. Najjednoduchšie rozdelenie týchto dvoch kategórii je asi na príkladoch. K najlegendárnejším čoprom patria Harley Davidson, ich majiteľom ide o jedinečnosť, personalizáciu motocykla a zakladajú si na histórii značky.

Cruisre sú obrovské krížniky ciest na dvoch kolesách, pri ktorých ide hlavne o pohodlie. Pre porovnanie, v našich končinách je ich najznámejším predstaviteľom Honda Goldwing, ktorá ma vo výbave zrejme všetko, na čo si len pomyslíte. Majiteľov a priaznivcov týchto typov motocyklov spoznáte hneď - kožená bunda s nášivkami klubu a drsný vzhľad.

Honda Goldwing : Pohodlie a jedinečnosť je výsadou čoprov a cruiserov.
Honda Goldwing : Pohodlie a jedinečnosť je výsadou čoprov a cruiserov.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

 

A ako poslednú kategóriu treba spomenúť skútre. Skúter ale nie je motorka! - To je najčastejšia odpoveď motorkárov v diskusii o skútroch. Väčšina motorkárov ich ani na ceste nezdraví, lebo ich nerátajú medzi seba.

Ale skúter je motorka ! Má dve kolesá ako každý iný motocykel a motor. Pokiaľ sa chcete len vyhnúť dopravnej zápche a prepletať sa ulicami veľkomesta cestou do a z práce jednoducho a pomerne lacno, tak sú pre vás ideálne.

Forza300_Xmax300: Pre každodenné dochádzanie do práce a na prepletanie sa hustou mestskou premávkou sú skútre ideálne.
Forza300_Xmax300: Pre každodenné dochádzanie do práce a na prepletanie sa hustou mestskou premávkou sú skútre ideálne.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

 

Kategórii motocyklov je naozaj veľa a ešte sa rôzne delia a vetvia. My sme sa snažili vybrať tie najbežnejšie a ukázať rozmanitosť motocyklov s dôrazom na to, že nie je samoúčelná, ale sú medzi nimi obrovské rozdiely a ukázať, že vyberať si treba primárne predovšetkým na základe vlastného životného štýlu a nenechať sa uniesť reklamami a módnymi vlnami.