Prepojenie s inými autami a infraštruktúrou

Prepojené autá budú komunikovať s ostatnými vozidlami a infraštruktúrou.
Prepojené autá budú komunikovať s ostatnými vozidlami a infraštruktúrou.
Zdroj: Toyota

Vozidlá, ktoré budú navzájom komunikovaať, vyvíja mnoho výrobcov.  S novými riešeniami bude v budúcnosti vodič dostávať informácie o vozidle pred ním, ktoré začalo núdzovo brzdiť, alebo o blížiacej sa zmene svetelnej signalizácie na najbližšej križovatke. Systém je založený na celulárnej komunikácii v štandarde 4G, a tak je jeho zavedenie iba otázkou času. Na podobnom riešení pracuje viacero automobiliek.

 
Internet v aute a auto na internete

Autá bude v čoraz väčšej miere možné ovládať cez aplikáciu v smrtfóne.
Autá bude v čoraz väčšej miere možné ovládať cez aplikáciu v smrtfóne.
Zdroj: BMW

Systémy prepojených vozidiel sú založené hlavne na internetovom pripojení. Toto je vďaka zabudovaným GSM modulom v automobiloch čoraz bežnejšie. Prví výrobcovia áut už zavádzajú  možnosti diaľkovej diagnostiky vozidla,  automatické zapnutie klimatizácie, alebo sťahovanie nových aplikácií nainštalovaných v multimediálnom systéme – praktické to bude najmä pri elektromobiloch. Americká Tesla dokonca umožňuje vylepšenie výkonu vozidla prostredníctvom online stiahnutej aplikácie. 

Autonómne riadenie

Plne autonómna jazda bude ešte dlhý čas bezpečnostným aj legislatívnym problémom.
Plne autonómna jazda bude ešte dlhý čas bezpečnostným aj legislatívnym problémom.
Zdroj: Shutterstock

Kým  budú autá bez volantu na cestách bežným javom, uplynie ešte dosť času.  Sú na to potrebné nielen vhodne vybavené a skonštruované vozidlá, ale aj prispôsobená infraštruktúra a právne predpisy.  Skôr sa objavia autá, ktoré umožnia autonómnu jazdu za určitých podmienok, alebo budú jazdiť samy, no kvôli bezpečnosti s vodičom pripraveným prevziať kontrolu nad riadením.

Kamery namiesto spätných zrkadiel

Kamery namiesto spätných zrkadiel zatiaľ nemožno plne zaviesť kvôli tomu, že to zákony neumožňujú.
Kamery namiesto spätných zrkadiel zatiaľ nemožno plne zaviesť kvôli tomu, že to zákony neumožňujú.
Zdroj: Lexus

Projekt ich použitia namiesto zrkadiel – hoci bol vytvorený pred rokmi – vstupuje do praxe až teraz. Prvým vozidlom s digitálnym spätným zrkadlom je nový Lexus ES. Kamery zaberajú menej miesta, vďaka nim je auto aerodynamickejšie a vodič má z interiéru lepší výhľad.  Systém navyše eliminuje mŕtvy uhol a umožňuje zobrazovať na monitoroch na boku vozidla aj ďalšie informácie. Na zavedenie tohto riešenia však treba upraviť európsku, respektíve národné legislatívy. Na 

Smartfón  v úlohe kľúča

Štartovanie a sprístupňovanie autá cudzím cez smartfón je technológia, ktorá sa zavádza najmä pri carsharingu.
Štartovanie a sprístupňovanie autá cudzím cez smartfón je technológia, ktorá sa zavádza najmä pri carsharingu.
Zdroj: Shutterstock

Otváranie auta smartfónom je ďalšou novinkou, ktorá rýchlo získava na popularite. Onedlho bude digitálny kľúč rovnako bežný  medzi užívateľmi osobných automobilov. Toto riešenie prináša  mnoho výhod – môžete sa zbaviť klasického kľúča, ktorý zaberá miesto vo vrecku, ako aj na diaľku sprístupniť auto inej osobe.  Toto riešenie však vyžaduje zodpovednejší prístup k bezpečnosti komunikácie.