C5 Aircross je pre francúzskeho výrobcu mimoriadne významným modelom, veď od debutu v roku 2018 sa ho v Európe predalo viac ako štvrť milióna kusov. Okrem predajných čísel je pre značku, zameranú na komfort a rodinný motorizmus, kľúčové mať vo svojej ponuke SUV tejto veľkosti. Teraz sme dostali prvú šancu vyskúšať si aktualizovanú verziu.
Spoznáte ho na prvý pohľad
Ako je to pri faceliftoch zvykom, pozornosť sa sústredila na vylepšenie svetlometov, nárazníka a masky chladiča. Aircross sa tak dostáva do väčšieho súladu s nedávno predstaveným novým modelom C5 X. Nad poznávacou značkou dizajnéri uzavreli prívody vzduchu, aby uvoľnili miesto na čierny panel so štýlovými kovovými prvkami, ktorý sa vpravo aj vľavo končí novými rozoklanými svetlometmi.
Najväčší rozdiel si však vlastníci pôvodného modelu môžu všimnúť v kabíne - prístrojová doska bola zmenená a C5 Aircross má novú 10-palcovú obrazovku infotainmentu požičanú z C5 X, ktorá je namontovaná vyššie a lepšie ju vidieť. Tento presun umožnil Citroënu „upratať“ stredovú konzolu, zasunúť do nej pár vetracích otvorov a zaviesť menší volič prevodovky. Vďaka tomu to celé vyzerá o čosi menej preplnené.
Viac komfortu priniesli aj nové sedadlá Advanced Comfort z modelu C5 X, ktoré používajú penu s vysokou hustotou. Nové čalúnenie sa zdvihlo v oblasti sedáka o dva centimetre, na sedacích plochách je jemnejšie štruktúrovanie a prvýkrát si možno priplatiť aj za alkantaru. Posuvné sedadlá vzadu umožňujú uprednostniť priestor pre cestujúcich alebo objem batožinového priestoru. Zadné sedadlá však vždy ponúkajú primerané množstvo miesta na hlavu a nohy.
Ešte stále aj naftový motor
Zatiaľ čo nový C5 X sa musel rozlúčiť s naftovým motorom, v C5 Aircross motor 1,5 BlueHDi (96 kW/131 k) zostáva v ponuke. Základom je benzínový trojvalec 1,2 PureTech (96 kW/131 k) a vrchol tvorí plugin hybridná verzia PureTech 180. My sme si na začiatok vyskúšali klasický benzínový trojvalec. Len 1,2-litrový motor PureTech má dostatok života na väčšinu situácií, aj keď s piatimi ľuďmi a ich batožinou na palube by si to pravdepodobne vyžadovalo trpezlivosť. Aby ste si však nemysleli - Aircross s trojvalcom nie je vôbec lenivý. Na stovku zrýchli s automatom za 10,3 sekundy, čo je na úrovni konkurentov s omnoho väčšími motormi. Nemáte však dôvod jazdiť náhlivo, hoci lepšie bočné vedenie sedadiel by to znieslo.
FOTO V GALÉRII
Pri nábehu otáčok je motor drsný, ale pri plavbe celkom kultivovaný. Až v rozsahu čiastočného zaťaženia, od 2 500 otáčok, sa do kabíny dostáva o niečo chrapľavejší zvuk. Všetky verzie vozidla sú vybavené progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré zlepšujú kvalitu filtrovania nerovností vozovky. Áno, môžeme použiť prirovnanie lietajúci koberec, hoci na rozbitej ceste celkom nenahradí hydropneumatické pruženie, ktoré odišlo do histórie s modelom C5.
Naše hodnotenie
C5 Aircross stále uprednostňuje pohodlie cestujúcich pred akoukoľvek predstavou o športovosti alebo ovládateľnosti berúcej dych. Zakladá si na mäkkosti a plavnosti a nič na tom nezmenil ani facelift, čo berieme pozitívne. Ak niekto hľadá pohodlné rodinné auto v segmente crossoverov, nemá veľa konkurencie.
Text: Michal Bednár