Aj elektrické rodinné autá na každý deň je nutné objasniť a vysvetliť - Kia Niro, Škoda Enyaq a tiež SsangYong Korando sledujú celkom odlišné koncepty. Najmladším autom v našom teste je Kia Niro EV, crossover medzi SUV a kompaktom. Dostanete ho aj v hybridnej a PHEV verzii, všetky sú postavené na jednej platforme. Škoda Enyaq je ako jediná koncipovaná ako čistokrvné elektroauto, no ide skôr o veľkoformátové kombi než SUV a je aj najdlhším autom v našom porovnávacom teste (4,65 metra). SsangYong Korando e-Motion dostanete i v spaľovacej verzii, napriek chýbajúcemu pohonu 4x4 ide jednoznačne o SUV s génmi offroadu, s hranatými tvarmi a vysokou pozíciou sedenia vpredu aj vzadu (na Slovensku je predaj verzie Korando e-Motion ešte len v pláne). V slalome je podľa očakávania kompaktná, nie príliš vysoká Kia najsvižnejším autom. Napriek 17-palcovým pneumatikám s vysokými bočnicami Korando pruží na krátkych nerovnostiach nečakane tuho. Prekvapivé: Korando brzdí najlepšie z našej trojice. Škoda profituje z faktu, že od začiatku bola koncipovaná ako čisté elektroauto: ekonómia priestoru dosahuje takmer úroveň minivanu. A počas jazdy jej poskytuje nízke ťažisko a zadný pohon (!) obzvlášť agilné jazdné vlastnosti, hoci ESP zasahuje príliš skoro. Brzdné dráhy sú síce konkurencieschopné, ale vzhľadom na široké pneumatiky sme očakávali lepší výsledok. Dôvodom, prečo Škoda napriek tomu zbiera body v tomto porovnaní a napokon vyhráva, je jej vyrovnanosť. Škoda je pocitovo o celú triedu vyššie než obaja konkurenti aj vďaka adaptívnemu podvozku (jedinému v tomto porovnaní), čo sa však prejavuje aj najvyššou cenovkou - cena testovaného exemplára bola takmer 62 tisíc eur, o 10-tisíc viac, než stojí Kia.
VERDIKT:
Aj pri tomto elektrickom triu platí to často spomínané - sú vhodné na každý deň len vtedy, ak ich máte kde nabíjať a najazdíte len priemerný počet kilometrov denne. Na dlhé cesty sa však žiadne z nich skutočne nehodí. Predovšetkým relatívne cenovo výhodný SsangYong by si zaslúžil technologický update.
FOTO v GALÉRII
PLNE HYBRIDNÉ! SÚ SKVELÉ?
Podobne ako overená Toyota RAV4 AWD-i patrí aj Nissan X-Trail e-4orce k zriedkavému druhu hybridov s pohonom 4x4. Ktorý dokáže viac?
Žiadne zásuvky, žiadna frustrácia z neustáleho nabíjania, ale ani žiadne výhody od štátu či parkovacie privilégiá: kto jazdí na plne hybridnom alebo aj samonabíjacom hybride, ten hľadá úspornú prevádzku mimo naftových motorov, ktoré sú vhodné predovšetkým na dlhé diaľničné trate. Kto hľadá plne hybridné auto s pohonom 4x4, toho čaká konfrontácia s veľmi malým výberom. My sme sa rozhodli pre stálicu a hybridného pioniera - Toyotu s modelom RAV4 AWD-i, ktorej sme ako protivníka postavili celkom nový Nissan X-Trail s označením 1,5 VC-T E-4orce. Novinka ponúka originálnu techniku prepĺňaný trojvalec s objemom 1,5 litra s variabilným kompresným pomerom slúži len ako generátor elektrickej energie pre dva elektromotory - kolesá nepoháňa nikdy priamo. Toto riešenie by malo prinášať to najlepšie z obidvoch svetov: spontánny krútiaci moment elektromobilu, ale bez strachu z krátkeho dojazdu. Ďalšie výhody: prevodovka a kardanové hriadele odpadajú, na kúrenie nemusí X-Trail siahať po energii z batérie, stačí odpadové teplo z benzínového motora. Ako jazdí plne hybridná RAV4? V meste šumí jej 2,5-litrový atmosférický štvorvalec pekne ticho a nenápadne, počas zrýchľovania bezstupňová planétová prevodovka zmysluplne spája spaľovací s elektrickým motorom alebo ich aj rozdeľuje. Systém žije svojím životom, presviedča však spotrebou počas testu (7,7 l/100 km). Čisto elektrická jazda je pri oboch autách dlhá len pár stoviek metrov, akumulátory sú totiž malé. V teréne Nissan vďaka vyššej sile na zadnej náprave pôsobil talentovanejším dojmom, obidve SUV sú však pre nameranú svetlú výšku 18 cm len obmedzene vhodné do ťažšieho terénu. V rámci spotreby sa karta obracia, Nissan jazdí elektrickejšie, spotrebuje však viac: 9,1 litra na 100 kilometrov nie je žiadna sláva na hybridné auto najnovšej konštrukcie. X-Trail však zrýchľuje lepšie, je vybavený modernejším infotainmentom a vďaka hodnotnejšiemu dojmu zbiera body. A napokon aj celkom tesne vyhráva.
VERDIKT:
Takmer remíza - Toyota, obľúbená u tisícok taxikárov po celom svete, spĺňa sľub úspory plne hybridných vozidiel o čosi lepšie, výrazne menej úsporný Nissan je však celkovo modernejším autom. Obidve sú úsporné skôr v meste, na dlhých diaľničných cestách nedokážu nahradiť naftové modely
PRIESTOR A KOMFORT
Nový sedan Citroënu ponúka veľký priestor, atraktívnu cenovku a používateľsky príjemný interiér. Jazdný komfort už tradične patrí medzi jeho najsilnejšie stránky.
Citroën rozširuje typom C4 X svoju ponuku v kompaktnom segmente o automobil, ktorý sa radí na jeho vrchol. S dĺžkou 4 600mm sedan prerastá aj viaceré rodinné kombi, ktoré sú v tejto kategórii tradičnou voľbou ľudí hľadajúcich optimálny pomer vnútorného priestoru, ceny a vonkajších rozmerov. Citroën sa spája s jazdným komfortom a C4 X v tomto ohľade nie je výnimkou. Predné i zadné tlmiče majú k dispozícii progresívne hydraulické dorazy. Vozidlo vďaka nim pekne zvláda i rozbité cesty, aj s 18-palcovým obutím. Kvitujeme širokú ponuku pohonov - obsahuje diesel, benzín aj čisté elektro. Extra centimetre voči základnému typu C4 prispievajú k lepšej využiteľnosti vozidla a cenový rozdiel na úrovni 500 eur jasne hovorí v prospech X-ka. Predajmi ho môže dokonca aj predstihnúť.