Doterajším európskym lídrom EV scény bol Renault Zoe, z ktorého slávy síce Megane môže čerpať, ale on sám predstavuje úplne novú generáciu elektrickej mobility. Tá je založená na elektrickej platforme s názvom CMF-EV (Common Module Family Electric Vehicles). Francúzske riešenie má viacero jedinečností. Napríklad akumulátor je extrémne plochý a aj s obalom má hrúbku len 11 centimetrov a kvapalinou chladený synchrónny elektromotor nepoužíva vzácne zeminy. Kompaktné vonkajšie rozmery - presne uprostred medzi Cliom (4,05 m) a konvenčným Meganom (4,36 m) - neboli prekážkou na vytvorenie veľkého interiéru. Na zadnom sedadle však musíte žiť s kompromismi v priestore na kolená a nohy.
Slušný dojazd, poddajný podvozok
Samostatne budený a vodou chladený synchrónny elektromotor si lepšie poradí aj s nepretržitou záťažou. V reálnych podmienkach sme dosiahli spotrebu 18,5 kWh/100 km a s autom sme mohli prejsť 300 km. Ale pri ekologickej jazde sme dosiahli spotrebu len 11,3 kWh, čo by znamenalo dojazd až 531 km. Rýchle nabíjanie funguje s výkonom 130 kW (plné nabitie za hodinu a 15 minút). Počas jazdy nás poteší, že Megane Electric je veľmi poddajný, čo sa týka pruženia. Renault urobil veľa pre izolovanie interiéru, aj pri rýchlej jazde po diaľnici sa hluk vetra drží v únosných medziach. V každom prípade z motora počuť len málo, keď pominie cvrlikanie, ktoré zákonodarca požaduje na ochranu chodcov.
Len ťahá a ťahá
Svojich 300 Nm prenáša na predné kolesá, ale Megane nemá také problémy s prenosom sily ako iné prednokolesové elektromobily. Pri prudkej akcelerácii ťahá a ťahá, a ak nie sú kolesá rovno, musí skoro zasiahnuť elektronika, ale výjazd zo zákruty je veľmi príjemný. Electric sa výborne riadi, nízka hmotnosť je nápomocná. Riadenie je priame, hoci nemá výraznejšiu spätnú väzbu, ponúka pohodový zážitok z jazdy. Ak by nebolo také drahé, napísali by sme, že je to ideálny rodinný kompakt - do práce, za zábavou aj na dovolenku.
FOTO V ČLÁNKU
Naše hodnotenie
Možno sa akumulátor s kapa- citou 60 kWh nezdá dosť veľký, ale Megane váži len 1,7 tony, čo je pri e-autách mušia kategória. Dá sa s ním jazdiť pekne úsporne a nabíjanie je zase príjemne rýchle.
Text: Michal Bednár