Súčasná štvrtá generácia Focusu je na trhu už štvrtý rok, takže prišla vhod modernizácia, ktorú okamžite identifikujeme podľa novej masky s výraznou mriežkou a sériových LED svetiel.
V interiéri zaujme hlavne 13,2-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému Sync 4 s bezdrôtovým pripojením smartfónu cez Apple CarPlay alebo Android Auto. Zrkadlenie Android Auto na širokouhlom displeji bolo luxusné, pribudlo aj delené zobrazenie, napríklad SYNC a Android Auto naraz. Zmizli však fyzické ovládače klimatizácie, teplota, prúdenie vzduchu či vyhrievanie sedadiel sa nastavujú iba cez dotykový displej. Interiér pôsobí veľmi robustne a kvalitne. Použité materiály posádke spríjemňujú život, a to aj v takých detailoch, ako je napríklad mäkčená lakťová opierka na dverách.
Jazdná dynamika sa zlepšila
EcoBoost je odteraz v kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou PowerShift, čo sa prejavilo na jazdnej dynamike. Rýchlejšie fungovanie zmeny prevodových stupňov vylepšilo akceleráciu auta na stovku o 0,9 sekundy (teraz: 10,4 s; predtým: 11,1 s). Zvýšila sa aj maximálna hmotnosť nebrzdeného prívesu o 200 kilogramov (teraz: 1 500 kg).
Litrový Ecoboost s výkonom 125 koní je tým agregátom, o ktorom eufemisticky hovoríme, že je postačujúci na bežné jazdenie. Dynamika je limitovaná, na stovku akceleruje za 10,4 sekundy, ale odvďačí sa vám efektivitou a veľmi tichým chodom. V teste motor konzumoval 6,1 l/100 km. Jazdilo sa skôr v chladných podmienkach a tradičných 40 percent tvorila diaľnica.
Objem batožinového priestoru kombi je až 635 litrov (Octavia 640 litrov) plus dodatočne je pod podlahou priečinok s gumenou vaničkou - praktický na uskladnenie mokrej obuvi a oblečenia. Podlaha batožinového priestoru môže byť zaistená vertikálne - oddeľuje suchú batožinu od mokrej, bráni posúvaniu batožiny pri jazde. Kobercový povrch dna dostal kvalitnejší materiál, ktorý sa ľahšie čistí. Vpravo pribudla doplnková minisieť na odloženie malých predmetov. Veko kufra sa dá otvoriť aj virtuálnym pedálom, teda pohybom nohy pod nárazníkom, ak máte plné ruky.
Vhodný do ľahšieho terénu
Mierne rušivým faktorom bol studený štart. Vtedy motor nielen viac počuť, ale jeho vibrácie sa dostávajú cez stredový tunel ku konzole. Trvá to len chvíľu, malý objem chladiacej kvapaliny sa rýchlo zohreje, ale pripomína to vibrovanie mobilného telefónu. Zmieniť sa musíme aj o benefite výbavy Active, čo je podvozok zvýšený o 30 mm (165 mm). To sa hodí nielen na vidieckych a poľných cestách, ale aj v meste pri parkovaní cez obrubníky. Vyvýšená karoséria s plastovými doplnkami dáva autu crossoverový šmrnc, ktorý je módny.
Základný Focus stojí 26 140 eur, základné kombi 27 090 eur a náš Active s automatickou prevodovkou 34 390 eur. S príplatkami za bezkľúčové štartovanie, odomykanie, opierky, vyhrievané sedadlá, farbu až 36 560 eur.
Naše hodnotenie
V mnohých veciach sa Focus modernizáciou vylepšil. Litrový trojvalec má priaznivú spotrebu. Hoci má Ford teraz príplatky nižšie než konkurencia, celková cena sa vyšplhala vysoko.
Autor: Michal Bednár