A keď niekoho preveziete rýchlosťou 180 km/h po (nemeckej) diaľnici, úsmev na tvári mu zaručene vystrieda úprimný údiv až výraz uznania. Vrchol ponuky modelu Picanto tvorí práve nami testovaná verzia X-Line. Spoznáte ju podľa dynamického predného nárazníka s výraznými striebornými prvkami s nápisom X-Line naspodku a podľa LED svetlometov. Pri pohľade zboku si isto všimnete kontrastné čierne oplastovanie blatníkov aj bočných prahov, ako aj elegantné 16-palcové disky kolies, vyhradené pre túto verziu. Zadnému pohľadu dominuje nárazník s dvojicou - falošných - koncoviek výfukov.
Toľký luxus na palube!
Vnútri sme zažili príjemný šok - na palube totiž boli také prvky luxusu, za ktoré si u omnoho väčších a drahších konkurentov musíte nemálo priplácať. Spomenieme napríklad 8-palcový dotykový displej infotainmentu s integrovanou navigáciou, dvojstupňové vyhrievanie predných sedadiel aj volantu (!) či automatickú digitálnu klimatizáciu a cúvaciu kameru. Nechýba ani celý rad asistenčných systémov, ktoré dokážu automaticky zabrzdiť pred prekážkou na ceste a dokonca samočinne udržiavať auto v jazdnom pruhu. Ocenili sme aj klasické prístroje s otáčkomerom naľavo a tachometrom napravo, ktoré sú skvelo čitateľné. Farebný displej palubného počítača medzi nimi poskytuje množstvo informácií a je rovnako prehľadný.
Fíha, koľká dynamika!
Pod drobnou prednou kapotou sa ukrýval prekvapivo výkonný motorček. Napriek objemu len jedného litra rozdeleného na tri valce dokáže vyprodukovať pomocou prepĺňania turbodúchadlom najvyšší výkon až 100 koní, čo robí z malého a ľahkého mestského drobca priam športové náradie. Iba v zákrutách budete mať spočiatku mierne nedôverčivé pocity, a to pre krátky rázvor a neobvyklý pomer výšky a šírky karosérie. Tie však rýchlo prekonáte a budete si užívať nečakane dynamickú jazdu. Nepárny počet valcov je, samozrejme, rozpoznateľný, no počas jazdy je veľmi slušne utlmený. Ak ho poriadne vytočíte, znie rezko, jadrne, priam až športovo. Ocenili sme aj veľmi citlivé brzdy, stačí jemný ťuk a stojíte.
Nezruinuje vás
Ak sa však dokážete krotiť, tak Picanto sa vám odvďačí veľmi príjemnou spotrebou - na úrovni piatich litrov na 100 km. Iba na diaľnici si zapýta o čosi viac (5,4 l/100 km). Vtedy točí motor 3 000 ot./min a auto stále zrýchľuje. Dynamika je aj vo vyšších rýchlostiach prekvapivá. Keby výrobca doprial Picantu 6-stupňovú prevodovku, motor by ju potiahol a spotreba by klesla nižšie. Prekážalo nám len pár vecí: volant sa nedá nastavovať hĺbkovo, ale len výškovo a vzadu je menej miesta než obvykle. Celkové rozmery (3 595 mm) a rázvor (2 400 mm) však jednoducho viac neumožňujú. Ak sa s tým dokážete zžiť, získate malého kamaráta so skvelou zárukou (7 rokov/150 000 km), s bohatou výbavou za veľmi prijateľnú cenu (od 12 140 eur, testovaný model X-Line 17 840 eur).
Naše hodnotenie
Picanto nás prekvapilo dynamikou, výbavou aj spracovaním. Dajte mu šancu! Ak bývate v meste, ste len dvaja (prípadne s malými deťmi), viac nebudete potrebovať.
Text: Michal Bednár