Tip na článok
Univerzálna: Výhodou Airlandera sú nízke náklady na letovú hodinu a schopnosť pristáť prakticky kdekoľvek, aj na vode.

Tvorcovia najväčšieho lietajúceho stroja na svete ukázali jeho luxusný interiér. Nič pre ľudí trpiacich závratom

Vývoj obrovskej vzducholode Airlander sa nezačal šťastne.

Galéria k článku (5 fotografií )
V hangári: Takto asi najlepšie vynikne skutočná veľkosť takmer 100-metrovej vzducholode.
Posedenie: Pasažieri budú mať veľké panoramatické okná aj presklenú podlahu.
Spoločenské priestory: Dôraz sa kladie na maximálny luxus.

Na počiatku bol grantový program americkej armády. Pôvodne chcela veľkú vzducholoď na prieskumné účely a zároveň na dopravu vojakov a materiálu do ťažko dostupných oblastí. Vyvíjala ju pre ňu britská spoločnosť Hybrid Air Vehicles.

Armádny projekt

Armáda však dostala nové priority, vývoj obrovskej vzducholode sa ocitol na ve­dľajšej koľaji a napokon ho ukončili. Projekt bol však už vo fáze natoľko pokročilej, že spoločnosť sa rozhodla pokračovať v ňom, pričom zdroje získala jednak vďaka dotácii britskej vlády, jednak pomocou crowdfundingovej kampane.

Z Airlandera sa stal vlastne start-up, ktorý projekt dotiahol do finálnej fázy napriek tomu, že pred pár rokmi jeho tvorcom takmer nikto neveril. Dnes má obrovský Airlander 10 za sebou šesť testovacích letov, posledný koncom minulého roku.

Má však za sebou aj dve nehody, našťastie sa pri nich nikto nezranil. Takmer presne pred dvoma rokmi sa pri nevydarenom pokuse o pristátie vážne poškodila kabína. To viedlo konštruktérov k tomu, aby ju vybavili provizórnymi airbagmi, respektíve gumenými nafukovacími podperami, ktoré budú kabínu v prípade núdzového pristátia chrániť. Pred rokom na jeseň sa stala ďalšia nehoda - vzducholoď sa nečakane uvoľnila z kotviska, následne sa aktivoval automatický bezpečnostný systém a vypustilo sa z nej všetko hélium, aby sa neodpútala od zeme úplne. Pri tomto incidente sa ľahko zranili dvaja ľudia.

Hybridná vzducholoď

A čo to Airlander 10 vo svojej aktuálnej modifikácii je? Jednoducho, hybridná vzducholoď. Číslovka v jeho názve je dešifrovateľná najľahšie, označuje nosnosť. Airlander 10 je teda schopný prepravovať 10-tonový náklad. Na papieri už existuje prototyp s označením 50, ktorý by mal dokázať lietať s päťnásobne väčšou záťažou.

To, že vzducholoď je hybridná, znamená, že spája technológie typické pre lietadlo, helikoptéru a vzducholoď. Inými slovami, aj po naplnení trupu héliom je ťažšia ako vzduch, takže by nevzlietla, preto 40 percent potrebného vztlaku dodávajú motory. Tie vylepšujú manévrovateľnosť. Vďaka nim dokáže pristávať aj štartovať kolmo ako vrtuľník a pri pristávaní nepotrebuje pomoc pozemného obsluhujúceho personálu.

Dokáže sama pristáť nielen na zemi, ale dokonca na vode, má na to špeciálne pneumatické lyžiny. Jej trup dlhý vyše 90 metrov a vysoký 26 metrov tvoria uhlíkové vlákna, kevlar a mylar. Dokáže prepraviť nielen 10-tonový náklad, ale v „osobnej“ verzii aj takmer 50 pasažierov.

Airlander 10
Airlander 10
Plus 7 dní

Maximálny luxus

Práve osobná verzia je predmetom nášho záujmu. Koncom minulého mesiaca totiž spoločnosť Hybrid Air Vehicles ukázala, ako by mala kabína pre 19 cestujúcich - plus posádka - vyzerať.

Jednoducho, predstavte si interiér luxusnej jachty, ktorá však nepláva po mori, ale vznáša sa niekoľko stoviek metrov nad ním. Teda, nemusia to byť len stovky, Airlander 10 je schopný stúpať do letovej výšky vyše šesť kilometrov. Interiér navrhlo dizajnérske štúdio Design Q. Keďže samotná vzducholoď nie je určená na rýchlu prepravu - maximálna rýchlosť je pod 150 km/h -, luxusný interiér bol navrhnutý tak, aby sa stala zážitkom samotná cesta.

Cestujúci budú mať k dispozícii samostatné spálne a k tomu spoločné priestory. Budú vybavené veľkoplošnými oknami siahajúcimi „od podlahy až po strop“. Vo vzducholodi nebude chýbať Altitude bar, v rámci ktorého bude časť vybavená nielen presklenými stenami, ale priehľadná bude aj podlaha, takže pasažieri budú mať pocit, akoby sa voľne vznášali na sedačkách a pod nohami sa budú pozerať do niekoľkokilometrovej hĺbky.

Nonstop

Cestujúci budú mať dokonca možnosť absolvovať viacdňový let bez toho, aby vzducholoď pristála. S posádkou vydrží vo vzduchu nonstop až päť dní, pričom jej trup možno pokryť solárnymi panelmi vyrábajúcimi elektrickú energiu. Z hľadiska manévrovateľnosti dokáže bezpečne pristáť aj v prípade, že z jej štyroch dieselových osemvalcov tri prestanú fungovať.

Airlander 10 už má dokonca stanovenú predajnú cenu. Ak by ste si chceli túto vzducholoď kúpiť, budete na ňu potrebovať minimálne 35 miliónov dolárov. Záujemcovia sa už ozvali. Kým však bude môcť naozaj komerčne lietať, čakajú ju desiatky hodín povinných testovacích letov.

VIDEO Plus 7 Dní