Do rúk sa nám dostala nová elektrická kolobežka SEAT eXS, ktorá je v podstate mierne prepracovaným  klonom Segwayu ES2, z technologického hľadiska sú oba stroje takmer totožné.

Ak by sme ju mali stručne predstaviť, má dojaz 25 kilometrov, maximálnu rýchlosť 25 kilometrov, nosnosť 100 kilogramov a váži 12 kilogramov. Dobijete ju za niečo viac, než dve hodinky.  Využíva batériu s kapacitou 5,2 Ah a elektromotor s výkonom 300 W.  Detailne si ju môžete pozrieť na tomto videu:

Pokiaľ ide o dojazd, možno ho takmer zdvojnásobiť pomocou prídavnej batérie, tá však pomerne výrazne navýši jej cenu, k tomu sa však dostaneme neskôr.

Vďaka veľkým kolesám s priemerom 20 cm (8 palcov) sa ľahko ovláda a odpruženie predného i zadného kolesa zabezpečuje pohodlnú jazdu. Kolobežka je vybavená predným a zadným svetlom z LED, nastaviteľným podsvietením stúpadla (cez aplikáciu), displejom LCD, tempomatom a ochranou proti krádeži.

Niektoré veci - napríklad podsvietenie - možno nastaviť len cez aplikáciu, s kolobežkou ju spárujete  pomocou bluetooth.
Niektoré veci - napríklad podsvietenie - možno nastaviť len cez aplikáciu, s kolobežkou ju spárujete pomocou bluetooth.
Zdroj: SEAT

A teraz k tomu podstatnému - na čo si dať pri kúpe takejto kolobežky pozor? Napríklad na umiestnenie batérie. Väčšina elektrokolobežiek ju má pod stúpadlom, čo má však jednu zásadnú nevýhodu - stúpadlo je umiestnené pomerne nízko, takže pri prejazde prípadných nerovností, respektíve neplánovanom zjazde z obrubníku sa takto umiestnená batérie môže jednoduchšie poškodiť.

Prakticky všetko sa nastavuje cez tento displej, vidno na ňom aj dojazd.
Prakticky všetko sa nastavuje cez tento displej, vidno na ňom aj dojazd.
Zdroj: SEAT

Nami testovaná ju však mala ukrytú priamo vo vertikálnom tubuse, zakončenom riadidlami, čo je určite bezpečnejšie. K nemu sa dá jednoducho pripojiť aj prídavná batérie, tak však navýši cenu kolobežky približne o viac než dvesto eur.  A keď sme už pri cene kolobežky eXS, tá sa aj bez nej pohybuje tesne pod 600-eurovou hranicou. Len pre orientáciu - to je cena kolobežiek strednej až vyššej triedy.

Ďalšou dôležitou vecou sú kolesá - väčšie sú zväčša komfortnejšie, dôležitejšie však je, či sú celogumenné alebo majú dušu, podobne ako kolesá na bicykli. Pri celogumených  sa znižuje komfort, pri kolesách s dušou zas hrozí riziko defektu. 

Nami testovaný stroj túto dilemu vyriešil šalamúnsky - kolesá boli celogumené, avšak obe kolesá boli odpružené, takže nebola nekomfortná, aj keď určite sú n a trhu aj pohodlnejšie. Jazdný komfort je podľa nás priemerný a absolútne v norme.

Kolobežka má celogumené kolieska, obe sú však odpružené.
Kolobežka má celogumené kolieska, obe sú však odpružené.
Zdroj: SEAT

Podobne ako pri autách si aj pri kolobežkách treba za niektoré veci priplatiť - napríklad za predné alebo zadné svetlá, čo navyšuje cenu najmä pri lacnejších modeloch. V triede, kam patrí SEAT eXS by predné a zadné svetlo mali byť v cene, obe boli LED.

Celé ovládanie stroja sa deje prostredníctvom  displeja kombináciou jedného alebo dvoch klikov. Takto nastavujete napríklad jazdný režim - okrem štandardného je k dispozícii ešte športový a eko, pri ktorom je možná rekuperácia. Tieto jazdné režimy sú taktiež doplnkové, nemá ich každá kolobežka - ani v tejto cenovej kategórii.

Kolobežka sa dá jednoducho zložiť.
Kolobežka sa dá jednoducho zložiť.
Zdroj: SEAT

Na riadidlách sú dve tlačidlá - ľavé slúži pre elektrickú prednú brzdu (zadná je klasická mechanická nášľapná), pravým pridávate, ak ho podržíte pár sekúnd pri konkrétnej rýchlosti, automaticky tým aktivujete tempomat. Zrušíte ho pribrzdením, alebo opätovným pridaním.

Kolobežka váži len 12 kg.
Kolobežka váži len 12 kg.
Zdroj: SEAT

Ak kolobežku na chvíľu odstavíte, môžete ju cez aplikáciu zablokovať, čo značí, že sa na nej nebude dať odísť, neznamená to však, že sa nedá jednoducho zložená odniesť.

Z nášho pohľadu je SEAT eXS praktickou kolobežkou s dobrým pomerom medzi cenou a výbavou a aj pomerne slušnou hmotnosťou - 12 kilogramov určite nie je veľa.  A keby sa vám zdala cena prehnaná - takmer identický Segway ES2 je o viac než stovku drahší.