CBR500R je superšport pre začínajúcich motorkárov a motorkársky. Túto krásku si totiž možno osedlať už s vodičským oprávnením A2 a vekom 18 rokov.

Obrovská chyba

Tento typ strojov je podľa nás veľmi dôležitý. Niekedy máme dojem že časť motorkárov stráca rešpekt a pokoru a hneď  chcú jazdiť na litrových motorkách s 150 kW a stroj, ktorý ich má „len“ 35 považujú za menejcenný. To je ale obrovská chyba.

Presne táto 35-kilowatová motorka ich totiž naučí najviac. Výkon nie je smerodajný, dôležitejšie sú Jazdné vlastnosti a skúsenosti, ktoré by mal začať motorkár získavať práve na slabších strojoch.

Celkový dizajn je športový a agresívny.
Celkový dizajn je športový a agresívny.
Zdroj: Matej Jankovič

Honda CBR500R  je na to ideálna – a nielen pre začiatočníkov, ale aj skúsenejších jazdcov, ktorí sa chcú zdokonaliť v ovládaní svojho stroja.

Odhodlanie motora

CBR500R je vybavená dvojvalcovým motorom s výkonom 35 kW a objemom 471 kubických  centimetrov. Dvojvalce sú známe tým, že dobre zaberajú od spodných otáčok a v tých vyšších trošku strácajú. To platí aj pre náš „malý“ superšport. Avšak odladenie motora je tak dobré, že tento hendikep sotva postrehnete. Dostatočnú výpovednú hodnotu majú technické údaje: najvyšší krútiaci moment má pri 6500 otáčkach 43 Nm a maximálny výkon dosahuje až pri 8600 otáčkach. 

Nastaviteľné predné odpruženie.
Nastaviteľné predné odpruženie.
Zdroj: Matej Jankovič

Malá CBR-ka, tak ako jej veľká sestra, vyzerá presne tak,  ako jazdí. Jej chuť pre zákruty a radosť z nich je priam návyková. 

Podvozok je stabilný a príjemný ako v meste, tak aj v tiahlych zákrutách na okreskách. Predná vidlica je nastaviteľná, zázraky od nej nečakajte, no svoju prácu zvláda dobre. Vzadu, ako už býva zvykom, si môžete nastaviť predpätie pružiny manuálne. Spolu tvoria výborne odladený pár, ktorý vás podrží a dá vám v zákrutách dostatok istoty. 

Výfuk nás prekvapil svojím plným zvukom.
Výfuk nás prekvapil svojím plným zvukom.
Zdroj: Matej Jankovič

Na týchto 35-kilowatových strojoch je najlepšie, že v zákrute môžete kľudne držať plný plyn. Taktiež nám nechýbala trakčná kontrola, aj keď pri rozbiehaní si treba dávať pozor na prechodoch, kde zadné koleso po pridaní plynu na namaľovaných čiarach stráca trakciu a pretáča sa.

Vpredu je len jeden brzdový kotúč s priemerom 320 milimetrov, no brzdný účinok je dostatočný vzhľadom na váhu a výkon motocykla. Jedinú výhradu môžeme mať k ABS, ktoré sa nedá vypnúť. 

Brzdy sú dostatočne dimenzované.
Brzdy sú dostatočne dimenzované.
Zdroj: Matej Jankovič

Dizajn veľkej sestry

Dizajn je skoro totožný s jej väčšou sestrou, taktiež výbava. V základe je len to najnutnejšie. Tempomat a vyhrievanie rukovätí by ste hľadali márne. Avšak dá sa dovybaviť qviksifterom, teda rýchloradením bez použitia spojky. 

So svojou väčšou sestrou zdieľa rovnaký prístrojový inverzný panel. Je prehľadný a obsahuje všetky dôležité informácie, ktoré k jazde potrebujete. Žiadne zbytočnosti tam nečakajte. K štandardu patrí aj full LED osvetlenie.

Aj keď sa CBR-ky radia do kategórie superšportov, posed na nich je pohodlný,  ani nie s veľmi prenášanou hmotnosťou na ruky, ale ani príliš vzpriamený ako na turistických motorkách. Dlhšie výlety s ňou nie sú žiaden problém.

Honda CBR500R  je podľa nás motorka, pri ktorej konštruktéri urobili niekoľko kompromisov nutných pre zachovanie nižšej ceny, sú však urobené veľmi citlivo, takže výsledkom je dostupný stroj s mimoriadne dobrými a vyváženými jazdnými vlastnosťami.

Základné technické údaje:

  • MOTOR: 471 ccm 
  • MAX RÝCHLOSŤ: 180 km/h
  • HMOTNOSŤ:192 kg
  • VÝŠKA SEDLA: 785 mm
  • ZÁKLADNÁ CENA: 6 450 eur