Slovné spojenie „hyper naked“ neznamená nič iné, než takmer kompletne odstrojený superšport. Prvé motorky, označované ako „naked bikes“, sa objavili koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov dvadsiateho storočia.

MT-09SP už v stoji napovedá svojím výzorom, čo všetko dokáže.
MT-09SP už v stoji napovedá svojím výzorom, čo všetko dokáže.
Zdroj: Matej Jankovič

Pôvodne sa o nich hovorilo ako o  streetfighteroch, v podstate to bola odpoveď na jazdcove prázdne bankové konto a nabúraný superšport. Keď sa streetfightre stali populárnejšími, aj výrobcovia si začali uvedomovať ich komerčný potenciál a začali ich vyrábať ako samostatný segment vo svete motocyklov, už ako kategóriu s označením „naked“.

Následne sa od výroby začali odstrojovať sériovo vyrábané superšporty, takže a v rámci naháčov vznikla samostatná subkategória  - hyper naked. A presne tam patrí aj testovaná Yamaha. 

Tento hyper naked má motor spoločný s modelmi Tracer 900GT a Niken GT. To značí, že má obsah 847 centimetrov kubických a výkon 115 koní. Spoločný však neznamená totožný.

Ľahko prehľadný inverzný displej je namontovaný na pravej strane.
Ľahko prehľadný inverzný displej je namontovaný na pravej strane.
Zdroj: Matej Jankovič

Rozdielov je medzi nimi viac, tie najpodstatnejšie sú iné kľukové hriadele a palivové mapy, ktoré sú odladené pre každý model zvlášť. V praxi to znamená, že správanie a charakteristika MT-09-ky vo výbave SP je od zvyšných dvoch strojov úplne odlišné. To nám dala najavo hneď pri prvom intenzívnejšom pridaní plynu, keď sa okamžite začala stavať na zadné koleso. A tým sa začala aj naša snaha skrotiť túto špičkovo vybavenú hračku pre veľkých chlapcov a dievčatá.

Charakteristika motora je typická pre trojvalce. Má dostatok výkonu a krútiaceho momentu nielen v nižších otáčkach, ale aj v tých vyšších, blížiacich sa k obmedzovaču. 

Konzola nastavovania zadného pruženia Ohlins
Konzola nastavovania zadného pruženia Ohlins
Zdroj: Matej Jankovič

Na výber máte z troch jazdných režimov. Zo začiatku sme sa logicky museli skamarátiť s tým najpriateľskejším B a následne sa cez štandardný dostať k už naozaj ostrému Á-čku, v ktorom sme jazdili najviac.

V ňom už ale treba naozaj veľmi jemne narábať s pravou rukou, lebo plyn reaguje veľmi ostro a keď sa pozabudnete, tak aj uskákane. Pre lepší pocit máte k dispozícii aj vypínateľnú trakčnú kontrolu, tú  by sme ale odporúčali vypnúť  len na okruhu.

Voliteľný držiak ŠPZ pod zadnú sedlovku nahrádza sériový zo zadnej vidlice.
Voliteľný držiak ŠPZ pod zadnú sedlovku nahrádza sériový zo zadnej vidlice.
Zdroj: Matej Jankovič

Následne vám pomáha aj quickshifter (rýchloradenie) smerom nahor, ktoré funguje bez zaváhania. Odladený je optimálne - ani nie na dlho, ani nie príliš ostro.

Čo sa týka jazdných vlastností, tie si upravíte presne podľa seba a svojich preferencií. Keď to zoberieme spredu dozadu, máte úplne nastaviteľnú prednú vidlicu a plne prispôsobiteľné zadné odpruženie od firmy Ohlins, ktoré si jednoducho nastavíte na konzole na ľavej strane motorky.

Jazdným vlastnostiam a rýchlej odozve na plyn sekunduje aj vzhľad. Ten je agresívny a na prvý pohľad svedčí  tom, že 09SP je rýchla a ovládateľná motorka.

Dizajn nemožno objektívne hodnotiť, keďže každý máme iný vkus. Preto si tento stroj buď zamilujete, alebo ho budete nenávidieť.

Posed na ňom pripomína skôr cestovné endurá, než superšport, z ktorého preberá jazdné vlastnosti. Všetky dôležité údaje si počas jazdy skontrolujete na inverznom displeji, ktorý je nezvykle namontovaný na pravej strane.

Pri tejto kráske nám nedá nespomenúť, že toto je tento rok prvá motorka od Yamahy, kde sme počas jazdy nohou nezavadili o zadné stúpačky, alebo o stojan, či výfuk.

MT-09 je motorka na každý deň s charakteristikou superšportu, na ktorej vydržíte sedieť aj celý deň.

Základné technické údaje:

  • MOTOR : 847 ccm
  • MAX RÝCHLOSŤ : 225 km/h
  • HMOTNOSŤ : 193 kg
  • VÝŠKA SEDLA: 820 mm
  • ZÁKLADNÁ CENA : 9 990 eur