Yamaha tento rok vypustila do sveta retro-scrembler s označením XSR 700 XTribute, ktorý vybavila spoľahlivým dvojvalcovým motorom s objemom 689 kubických centimetrov a výkonom 55 kW (75 koní), ktorý nájdeme napríklad aj v modeli MT07.

Retro vzhľad Yamahe XSR 700 XTribute naozaj svedčí.
Retro vzhľad Yamahe XSR 700 XTribute naozaj svedčí.
Zdroj: Matej Jankovič

Motor je možné výkonovo obmedziť na 35 kW, aby vyhovoval pre špecifikácie vodičských oprávnení A2.  S MT07-čkou má XSR spoločné aj prednú časť rámu, vidlice a zadnú kyvku. Tam však podobnosť končí.

Keď sme si XSR boli preberať na test, tak prvé čo nám udrelo do očí, bol výrazný retro štýl, ktorý sa Yamahe podaril. Ten umocňuje aj rovné sedlo vo výške 845 milimetrov, pod ktorý je príplatkový výfuk Akrapovič s naozaj nádherným plným dunivým zvukom. 

Sediace na blatníku

A nielen to - dopĺňajú ho aj guľaté svetlá vpredu aj vzadu. Aj keď vpredu by sme už skôr prijali svetlomet s LED technológiou. Zadné malé guľaté svetlo umiestnené priamo za sedačkou a „sediace“ na krátkom bielom blatníku, už je technológiou LED vybavené a je tým pádom viditeľné aj z väčšej vzdialenosti. 

Palubný prístroj je oproti klasickému XSR-ku umiestnený napravo pred riadidlami s hrádzou.
Palubný prístroj je oproti klasickému XSR-ku umiestnený napravo pred riadidlami s hrádzou.
Zdroj: Matej Jankovič

Čiastočne oldschoolový je aj palubný prístroj, ten však už má moderný inverzný LCD displej. Umiestnený je pred riadidlami na pravej strane. Je dobre čitateľný aj pri ostrom slnku, ale nájdu sa situácie, keď na ňom kvôli odrazom nevidno nič. S tým ale pri nekapotovaných motocykloch treba počítať.

Ďalej retro vzhľad dopĺňajú aj gumené manžety na prednej vidlici. Podľa niektorých je to výborná -  ako technická, tak aj dizajnová  - vychytávka. Podľa iných to už Yamaha s retrom v ich prípade trochu prehnala, aj keď tento dizajnový prvok má odkazovať na legendárne enduro XT500.

Grafické spracovanie nádrže je dobré a pôsobí ako prelakovaný leštený hliník.
Grafické spracovanie nádrže je dobré a pôsobí ako prelakovaný leštený hliník.
Zdroj: Matej Jankovič

Nás na X-Tribute zaujali skôr offroadové stupačky a širšie riadidlá s hrádzou. Nádrž, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako prelakovaný leštený hliník, je žiaľ len grafický nástrek. Celkový dizajn dopĺňa aj červená linka na nádrži a zlaté kolesá, ktoré sú obuté endurovými pneumatikami Pirelli MT60 RS a ktoré nemajú problém ani s priľnavosťou vo väčších náklonoch.

Nádherne dávkovateľné

No práve tie nám jazdu na XSR-ku trochu komplikovali. Motorka je na nich totiž trochu neistá  vo väčších náklonoch. A povedzme si pravdu, kto by takúto nádheru bral mimo cesty?

Gumené manžety na prednej vidlici odkazujú na legendárne enduro XT500 zo 70-tych rokov.
Gumené manžety na prednej vidlici odkazujú na legendárne enduro XT500 zo 70-tych rokov.
Zdroj: Matej Jankovič

Predná vidlica je trošku mäkšia a skôr odladená na komfort. O zastavenie a spomalenie sa starajú vpredu dva kotúče, ktoré sú nádherne dávkovateľné.

Načo si treba zvyknúť a naučiť sa tomu predchádzať, je pri rýchlom preraďovaní pri športovejšej jazde (a hlavne pri nižších prevodových stupňoch) a pri následnom odľahčení prednej vidlice jemné rozkmitanie celého stroja.

XSR-ko je nad mieru ovládateľné a veľmi príjemné ako v mestách pri prepletaní sa v špičkách, tak aj na okresných cestách pri víkendových jazdách za dobrodružstvom. 

Táto motorka je poctou a snahou nadviazať na už spomínane enduro XT500, na ktoré odkazuje už na prvý pohľad. Či sa to Yamahe podarilo, však ukáže až čas. 

Nám sa XTribute páčil, ale prvú vec, ktorú by sme na ňom okamžite vymenili, by boli gumy  - obuli by sme klasické cestné, ktoré vám dajú väčšiu istotu na cestách. 

  • MOTOR: 689 ccm
  • MAX. RÝCHLOSŤ: 180 km/h
  • HMOTNOSŤ:  188 kg
  • VÝŠKA SEDLÁ: 845 mm
  • ZÁKLADNÁ CENA: 8 290 €