Ak si pozriete autá už len pár rokov spätne, zistíte, že práve v tejto oblasti dizajn napreduje extrémne rýchlo. Supermoderné autá spred desiatich rokov dnes už takmer nikoho nezaujmú, samozrejme, ak nie je reč o pár ikonických značkách. Prečo to tak je a ako je možné, že niektoré autá zostarnú veľmi rýchlo a iné sú nadčasové, sme sa rozprávali s fotografom a módnym návrhárom Lukášom Kimličkom.

Paralely, rozdiely a synergie

„Tu možno použiť paralelu z oblasti, ktorá mi je blízka, teda zo sveta módy,“hovorí Lukáš. „Na prelome tisícročia prevládala vízia, že všetko musí byť futuristické, nadčasové a ,kozmické‘ - prejavilo sa to vo výstredných strihoch aj v použitých materiáloch. Dnes už tie veci však pôsobia skôr úsmevne. Extravagancia bez koreňov totiž veľmi rýchlo starne a opozerá sa,“ vysvetľuje. Niečo podobné možno pozorovať pri automobiloch. Podľa neho sa tento trend o niečo viac prejavuje pri japonských autách. „Je to čisto subjektívny pohľad, ale priznávam, že nie celkom prichádzam na chuť extravagantnému dizajnu, akým sa občas prezentujú niektoré japonské automobilky. Tie to v snahe zaujať až prekombinujú. Pri tvarovaní prednej masky, zadnej časti, svetiel, ale aj celkovej siluety využívajú množstvo základných geometrických tvarov, niektoré oblé, niektoré hranaté,  celkovo to preto občas pôsobí príliš prekombinovane a akoby ,bez ladu a skladu‘.“

AVANTGARDNÉ Podľa fotografa a dizajnéra Lukáša Kimličku je kvalitný avantgardný dizajn nielen progresívny, ale vždy nejakým spôsobom ukotvený v tradícii, prípadne na ňu odkazujúci.JURAJ FIGURA

S hrou tvarov podľa neho možno experimentovať, no treba stále myslieť na to, že niektorý z nich musí byť dominantný a zjednocujúci, následne len ozvláštnený originálnymi detailmi. „Mne sa páči, ak je auto viac oblé ako hranaté,“ vysvetľuje Lukáš Kimlička. „Teraz napríklad jazdím na SUV DS7 Crossback. Je to extravagantné, možno trochu futuristické silné auto s výkonom vyše 220 koní, ktorému na stovku stačí 8,2 sekundy a ktoré pôsobí športovo a elegantne zároveň. Je v ňom totiž využitých množstvo prvkov, rafinovane odkazujúcich na minulosť. Práve preto sa napriek extravagancii rýchlo neopozerá. Ak by som mal byť konkrétny, tak napríklad interiér odkazuje na Paríž a Louvre s ikonickou presklenou pyramídou, tvorenou kosoštvorcami. Práve tento prvok je v ňom jednotiacim prvkom, nájdete ho na tlačidlách, dverách, vlastne všade. Kožené sedačky zas inteligentným spôsobom odkazujú na inú francúzsku tradíciu - využívajú totiž prešívanie inšpirované tvarom
hodinkových náramkov.“

Takéto detaily podľa neho prepájajú minulosť a budúcnosť a rozhodujú o tom, či bude dizajn nadčasový alebo zostarne rýchlo. A Francúzi sa s nimi vedia pohrať. Nechcú ohúriť niečím veľkolepým, ale spravia čistý dizajn a použijú pár výrazných prvkov, ktoré ho ozvláštnia a ktoré majú korene v minulosti. Výsledný vzhľad je preto moderný, zároveň akoby inšpirovaný retrom. V prípade DS 7 Crossback sú tým detailom napríklad predné LED svetlomety s typickou svetelnou hrou pri zapnutí.

INTERIÉR Umelecky prepracované detaily v interiéri DS 7 Crossback sa inšpirovali prácou francúzskych majstrov aj dizajnovým unikátom - presklenou pyramídou v Louvri.DS

Dizajn na hrane

„Tak získate dizajn, ktorý vás stále udržiava v napätí, balansuje medzi výstrednosťou a zároveň očividným odkazovaním na tradíciu. To je silná stránka tohto auta. Máte v ňom hi-tech technológie ako napríklad tlmiče, meniace svoju tuhosť na základe toho, ako sníma kamera kvalitu cesty bezprostredne pred autom, masážne sedadlá alebo nočné videnie a k tomu niektoré dizajnové prvky odkazujúce na trendy siahajúce hlboko do histórie.“ Práve to je typické pre francúzske módne domy, napríklad Dior. V ich tvorbe je stále zreteľný odkaz povojnových 50. rokov, keď žena mala úzky pás, krásnu nadýchanú sukňu, odhalené plecia. „Ak na to značka zabudne a vykorení sa, môže dopadnúť ako značka Balenciaga. Svojho času prestížna, elegantná, luxusná francúzska módna ikona vyzdvihujúca ženskosť chcela byť „up to date“ a priblížiť sa mladým. Tak v jej ponuke zrazu začali prevládať hlavne drahé tepláky a mikiny s vlastným logom, čím však stratila svoj pôvodný charakter a autenticitu. To je zásadný rozdiel medzi prvoplánovou tendenciou zaujať a sofistikovaným hľadaním vyváženého prepojenia minulosti, súčasnosti a budúcnosti, čo cítim napríklad pri DS,“vysvetľuje
Lukáš Kimlička.

MARTIN DOMČEK