Citroën v časoch priaznivých pre segment SUV ponúka čosi inovatívne, a to si zaslúži pochvalu. Odlišný dizajn mu zabezpečil v preplnenom segmente SUV zvláštne postavenie. Oproti konkurencii, v ktorej nájdeme aj
Škodu Karoq, Nissan Qashqai, Seat Ateca, ale aj väčšie kusy ako Toyota RAV4 či Ford Kuga, však neponúka verziu s pohonom štyroch kolies.

Vlajková loď

Po odchode sedanu a kombi C5 pripadla C5 Aircrossu úloha vlajkovej lode značky na našom trhu, čo nie celkom korešponduje s hravým a bezstarostne rozšafným interiérom. Ten sa usporiadaním podobá na interiér v menšom C3 Aircrosse a inklinuje k nemu aj materiálovou skladbou. Je to očakávané. Vnútri neprehliadnete luxusnejšie sedadlá Advanced Comfort, digitálny displej s uhlopriečkou 12,3 palca ani dotykovú 8-palcovú obrazovku v hornej časti stredovej konzoly. Základné funkcie sa dajú ovládať aj fyzickými tlačidlami, ktoré tvoria tmavú lištu pod displejom a odpadá tak hromženie na dlhé vyhľadávanie klimatizácie v menu. Fyzickým tlačidlám dávame prednosť aj z pohľadu bezpečnosti počas jazdy. Grafika je príjemná, ale nie taká prehľadná ako pri nemeckej konkurencii. Na výber sú len dva farebné motívy.

Elegantné partie: Zadná časť je konvenčnejšia než predná, ale aj tu sa podarilo vykúzliť 3D efekt s diódami svetiel.
Elegantné partie: Zadná časť je konvenčnejšia než predná, ale aj tu sa podarilo vykúzliť 3D efekt s diódami svetiel.
Zdroj: ROBO HUBÁČ

Ako v kukle

Pri jazde je auto plavné, očividne ťaží z technológie progresívnych hydraulických dorazov. Odpruženie funguje tak, že obvyklé gumené dorazy v zavesení kolies nahradila dvojica hydraulických valčekov. Pri rýchlej jazde sa v kabíne cítime ako v kukle - dokonalo odizolovaní od vonkajšieho sveta. Dvojité sklá a hrubá zvukovoizolačná vrstva zaručujú príjemnú nerušivú atmosféru, ktorá dokresľuje plachtenie a komfortné odpruženie. Po prvú zákrutu. Tam sa budete hneď opierať o dvere alebo hľadať oporu u spolujazdca, lebo bočné zrýchlenie vás najprv zatlačí do mäkkého čalúnenia kresielok a potom vysunie v smere odstredivej sily. Na výtlkoch sa auto zatrasie. Tlmiče síce absorbujú náraz, ale ten sa zmení na chvenie. Je to zvláštne, lebo v riadení nič necítite. To je ukážkovo ľahké a polomer otáčania je tiež malý. Poloha vodiča za volantom je výborná, výhľad dobrý - a to aj vďaka veľkým zrkadlám. Parkovacia kamera by si dnes zaslúžila o niečo lepšie rozlíšenie.

Úsporný diesel: Vznetový štvorvalec má výkon 131 koní a v teste dosiahol priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.
Úsporný diesel: Vznetový štvorvalec má výkon 131 koní a v teste dosiahol priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.
Zdroj: ROBO HUBÁČ
Nech sa páči, nakladať: Batožinový priestor má objem 580 až 720 litrov podľa polohy zadných sedadiel.
Nech sa páči, nakladať: Batožinový priestor má objem 580 až 720 litrov podľa polohy zadných sedadiel.
Zdroj: ROBO HUBÁČ

Praktické

Pod kapotou sme mali nový 1,5-litrový naftový motor BlueHDI s výkonom 131 koní, ktorý, samozrejme, plní najnovšiu emisnú normu Euro 6d-temp. Motor je živý, s dobrým zvukovým utlmením a veľmi nízkou spotrebou. Japonská automatická prevodovka Aisin má osem stupňov, pracuje spoľahlivo a radí hladko ako po masle. Z rovnováhy ju dostanete len prudkým zošliapnutím plynu na podlahu, keď jej podradenie trochu trvá. Na stovku sa dostaneme za 10,6 sekundy, čo nie je extra športový zážitok, ale od Aircrossu to ani neočakávame, skôr si užívame priestrannosť, kde nie je problém s miestom na kolená ani na hlavu a vzadu nie je žiadny vystupujúci tunel na podlahe.

Pestrý interiér: Palubná doska kombinuje digitálne zobrazovacie jednotky s tradičnými ovládacími prvkami.
Pestrý interiér: Palubná doska kombinuje digitálne zobrazovacie jednotky s tradičnými ovládacími prvkami.
Zdroj: ROBO HUBÁČ

Po komforte a pohodlí je práve praktickosť silnou stránkou vozidla. Zadné sedadlá sa dajú posúvať v koľajničkách až o 150 centimetrov. Pri základnej polohe má kufor objem 580 litrov, pri posunutí sedadiel vpred pojme až 720 litrov. Tri samostatné zadné sedadlá po zložení vytvoria vodorovnú ložnú plochu (vďaka doske, ktorá tvorí dvojité dno) s kapacitou 1 630 litrov. Za handsfree otváranie veka kufra by sme si pri verzii Feel museli doplatiť 1 100 eur - v cene je aj handsfree prístup, štartovanie a čierny nárazník. Pre väčšiu rodinu je C5 Aircross vhodný aj na dlhé cestovanie. Výrobcom deklarovanú spotrebu 4,9 až 5,8 l/100 km sme síce nedosiahli, ale priemer v teste bol 6,6 l/100 km, čo je pre našu peňaženku určite príjemné. Naftová verzia s automatom stojí od 23 990 eur, testovaná lepšia výbava Feel vyšla na 25 990 eur.

Citroen C5 AIRCROSS BLUEHDI 130 EAT8
Citroen C5 AIRCROSS BLUEHDI 130 EAT8
Zdroj: ROBO HUBÁČ