Len nedávno sme jazdili s veľkým elektrickým Audi e-tron, ktoré je prvým autom na našom trhu, ktoré si možno s kamerami namiesto späťákov kúpiť.  Je to revolučné riešenie, má však aj svoje nevýhody, zistíte ich napríklad pri cúvaní. Ako sa nám kamery osvedčili a si budete môcť prečítať v budúcotýždňovom  vydaní Plus 7 dní.

Displeje sú umiestnené približne tam, kde vodič podvedome očakáva klasické spätné zrkadlá. Obrázok ukazuje rozdiel v kvalite výhľadu pri daždi v porovnaní s klasickými zrkadlami.
Displeje sú umiestnené približne tam, kde vodič podvedome očakáva klasické spätné zrkadlá. Obrázok ukazuje rozdiel v kvalite výhľadu pri daždi v porovnaní s klasickými zrkadlami.
Zdroj: Honda

S kamerami, nahradzujúcimi spätné zrkadlá to skúšajú aj ďalšie automobilky, napríklad Lexus. Najnovšie potvrdila Honda, že toto riešenie prenesie pri svojom mimoriadne očakávanom malom elektromobile s označením e aj do sériových modelov, dokonca ho zaradí do základnej výbavy. Len pre zaujímavosť – v Audi je toto riešenie príplatkové a nie najlacnejšie – vyjde vás približne 1800 eur. Aké sú podľa Hondy výhody tohto riešenia, ukazuje nasledujúce video:  

V modeli e systém bočných kamerových zrkadiel nahrádza konvenčné bočné zrkadlá kompaktnými kamerami, ktoré do šesťpalcových obrazoviek vo vozidle prenášajú živý obraz. Tieto obrazovky sú integrované do okrajov prístrojovej dosky. Úroveň osvetlenia  displejov sa automaticky nastavuje podľa prevládajúcich svetelných podmienok.

Výsledkom je zlepšený výhľad, kompaktné kamery však znižujú aj aerodynamický odpor približne o 90 % v porovnaní s konvenčnými bočnými zrkadlami na dverách. Je to zlepšenie celkovej aerodynamiky vozidla asi o 3,8 %, čo prispieva k celkovej účinnosti a dojazdu automobilu. Navyše dochádza k výraznému zníženiu hluku spôsobeného vetrom, ktorý pri vyšších rýchlostiach bežne generujú práve bočné zrkadlá.

Kamery sú uspôsobené tak, aby sa na objektívoch nezrážala voda.
Kamery sú uspôsobené tak, aby sa na objektívoch nezrážala voda.
Zdroj: Honda

Vodič má v nastaveniach vozidla na výber medzi „normálnym zobrazením“ a „bočným zobrazením“, ktoré rozširuje zorné pole viac ako konvenčné bočné zrkadlá a slepé miesta znižuje približne o 10 % v normálnom zobrazení a približne o 50 % v bočnom zobrazení. Ďalšie výhody sa prejavia pri zaradení spiatočky, keď sa na obrazovkách bočného zobrazenia okrem zlepšeného uhla záberu a rozšíreného výhľadu objavia aj vodiace čiary.

Kryty kamerových jednotiek sú zámerne tvarované tak, aby vďaka vodoodpudivej úprave povrchu objektívov zabraňovali usadzovaniu zvyškovej vody a utváraniu kvapiek vody na objektívoch.

V sériovej podobe sa Honda e predstaví už tento rok, zrejme v septembri na frankfurtskom autosalóne a zároveň bude spustený aj predobjednávkový systém. Je predpoklad, že predávať by sa mohla začať už od budúceho roku, smerovať bude aj do Európy.