Nové BMW X1 je riadny kus auta, rozmerovo asi ako BMW X3 prvej generácie. Takže ide o rodinné vozidlo s dostatočným priestorom aj vzadu a v kufri - žiadne kompromisy.

S najnovším systémom

V interiéri nás potešili konečne poriadne sedadlá, ktoré nahradili nepohodlné „stoličky“ v predošlej generácii. Očakávajte tu moderné prepojené duo displejov, ktoré nájdete vo všetkých najnovších modeloch značky. Celkovo ide o veľmi moderné riešenie, ktoré pripomína súčasné tablety a smartfóny. Zostalo tu však ešte aj zopár fyzických ovládačov, napríklad na rozmrazovanie zadného okna a spätných zrkadiel. Zmizol otočný ovládač iDrive, čo je trochu škoda, ale mladším majiteľom, pre ktorých je toto auto primárne prichystané, nebude údajne chýbať.

Zato sme ocenili krásny valček na ovládanie hlasitosti umiestnený v strede, na stredovom tuneli, ktorý vzbudzuje dojem, že sa vznáša vo vzduchu. Pod ním sa ešte našla odkladacia plocha na rôzne drobnosti. Tlačidlo My mod­e vám umožní rýchlo si zmeniť osobné nastavenie podľa momentálnej nálady. Štartovanie funguje tlačidlom, ovládanie prevodovky joystickom - dnes už klasika.

Odlišné oproti priemeru

Veľmi pekne spracovaná je prístrojová doska, v našom prípade potiahnutá kožou s precíznym prešívaním. To sú tie detaily, ktoré odlišujú BMW od iných, ľudovejších značiek. Aj na dverách nájdete podobné kvalitné spracovanie, celkovo sa vytvára skvelý dojem. Pochváliť treba aj audiosústavu Harman/Kardon. Ovládanie na volante je spočiatku trochu mätúce, ale dá sa naň celkom rýchlo zvyknúť. Na prvý pohľad je kokpit BMW X1, ak ste boli doteraz zvyknutí na staršie modely BMW, čosi iné. Na digitálnej prístrojovke nenájdete otáčkomer, ale ukazovateľ výkonu v percentách - takisto čosi nové. Samozrejme, všetko sa dá konfigurovať. Chvíľku trvá zvyknúť si na nový interiér aj ovládanie, ide vskutku o hypermoderný systém, nonstop pripojený na sieť, je však veľmi logický. Poteší fakt, že veľmi podobný systém nájdete aj vo vlajkovej lodi BMW radu 7 a i7, ako aj v obrovskom SUV X7.

Skvelý motor s chybičkou

Pod kapotou testovaného exemplára pracoval mocný naftový dvojliter s označením 23d. Motor je počas jazdy tichučký, ani neviete, že ide o diesel. Automatická prevodovka funguje krásne, predvídavo a citlivo. Pohon x­Driv­e isto oceníte, najmä počas zimy. Po každom naštartovaní však treba vypínať Lane Assist, no systém štart/stop už nevypnete - na palube je totiž mildhybridný 48 V systém. A tu sa dostávame k jedinému, ale o to väčšiemu problému pohonnej sústavy. Niekoľkokrát sa nám stalo, že po príjazde k značke Stop a zastavení (motor sa vypol) sme chceli vystreliť od značky pred blížiacim sa vozidlom na hlavnej ceste, no kým sa motor opäť naštartoval, turbodúchadlo sa roztočilo a vozidlo sa pohlo z miesta, pocitovo prešli asi štyri sekundy, čo sa môže v niektorých prípadoch (keď sa k vám rúti rozbehnutý kamión) skončiť až tragicky. Riešením je stáť ľavou nohou na brzde a pravou nohou jemne „preplynovať“, aby motor aj spojka boli nachystané na rýchly štart. Komu sa to však chce robiť?

FOTO V GALÉRII

Čo sa týka spotreby, dosiahli sme pekných 5,1 l/100 km - super! Údaj obsahuje diaľnice, okresné cesty, mesto - všetky režimy. Dojazd 1 100 km je vďaka zväčšenej nádrži (54 litrov) jednoducho úžasný.

Naše hodnotenie

Prekvapilo nás, aké komfortné jazdné vlastnosti má nová X1, na BMW až netypické. Adaptívny M podvozok za 690 eur rozhodne odporúčame. Keby sa dal vypínať systém štart/stop, auto by nemalo chybu. Cena je adekvátna.

Text: Michal Bednár