Hoci model prešiel rozsiahlou evolúciou, jeho rozmery sa nemenili. Vnútri je digitálny kokpit Pure Panel, ktorý pozostáva z 12-palcového prístrojového štítu a 10-palcovej obrazovky informačno-zábavného systému. Oproti koncernovým súrodencom je výhodou Grandlandu intuitívnejšie ovládanie. Taká tá nemecká pragmatickosť v ergonómii, ktorá neodvádza pozornosť a napriek väčšiemu počtu tlačidiel na volante je hneď všetko jasné. Grafika je minimalistická, pekná a zrozumiteľná, bez zbytočných animácií a gejzírov farebnosti, takých častých a únavných v ostatných nových autách. Teplotu nastavujete otočnými ovládačmi rovnako ako hlasitosť, netreba nič loviť v menu na displeji.
Stále neprekonaný pohon
Omladený Grandland môže mať pod kapotou buď benzínový trojvalec 1,2 turbo, plugin hybridný systém alebo naftový štvorvalec. Nebojte sa nafty, nikto ju nezakazuje a drobné obmedzenia vjazdu do centra niektorých európskych metropol sa týkajú len starších emisných noriem. Diesel v kompaktnom SUV je stále neprekonaný pohonný systém z pohľadu spotreby a dojazdu. S výkonom 130 koní nepatrí k trhačom asfaltu, v spojení s osemstupňovým automatom (klasický hydrodynamický) však zabezpečuje pôvabne plynulú rodinnú jazdu bez šklbania. Rýchlo prítomný je maximálny krútiaci moment, z ktorého auto profituje napríklad pri plnšom obsadení v kopcovitom teréne. Osemstupňová automatická prevodovka sa správa inteligentne, motor nepodtáča, ani neposiela do zbytočne vysokých otáčok. Spolužitie s dieselom je bezproblémové aj vďaka kvalitnému odhlučneniu. Charakteristický zvuk vznetového motora síce počuť, ale nie veľmi silno, a vibrácie v porovnaní s benzínovým agregátom nie sú vôbec vyššie. Podvozok je citeľne tuhší, než majú jeho francúzski súrodenci, čo je lepšie pre stabilitu, držanie stopy v zákrute a reakciu volantu. Poháňané sú len predné kolesá, ale vďaka svetlej výške 188 milimetrov sa dajú zvládnuť aj nejaké vyjazdené koľaje na poľnej ceste.
Podľa údajov výrobcu
Pri prvých kilometroch mimo mesta sme mali spotrebu 4,7 l/100 km, na diaľnici 6,1 litra. Potom sme sa s naloženým autom vybrali do rakúskeho strediska Zell am See, kde nemalo problém ani s predbiehaním do prudkých svahov, veď 300 Nm sa dostaví už pri 1 750 otáčkach. Prsty sme síce mali pripravené na pádle pod volantom pre prípad potreby rýchleho podradenia, ale automat to zväčša zvládal sám a dosť rýchlo. Momentálne má Grandland najazdených tritisíc kilometrov a na palubnom počítači mu svieti priemerná spotreba rovných šesť litrov. Pritom výrobca podľa normy WLTP udáva spotrebu v rozsahu 4,9 až 5,9 litra. Veľmi sme sa neodchýlili.
Naše hodnotenie
Vznetový motor je geniálny vynález, hoci mu dnes stúpajú na päty emisné normy a vysoké ceny paliva. Moderný diesel má však stále čo povedať - vysoký krútiaci moment, nízka spotreba a dlhý dojazd sú jeho tromfami.
Text: Michal Bednár