Najpredávanejší pickup v Európe kúpite ako úžitkovú verziu XL a XLT s úsporným naftovým štvorvalcovým motorom, ako výrazne luxusný Ranger Platinum s turbodieselovým motorom V6 alebo ako vyslovene športové náradie vo verzii Raptor. Aj ten doteraz poháňal „iba“ vznetový agregát, ktorému tak trochu chýbali športové ambície.

S novým športovým srdcom

To však už dnes neplatí - Raptor si totiž môžete objednať aj s novým benzínovým šesťvalcom. Ten vyvinula divízia Ford Performance a ide o 3-litrový motor EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami s výkonom 292 k a krútiacim momentom 491 Nm, ktorý poskytuje vozidlu fenomenálne schopnosti na ceste i v teréne. Špeciálne úpravy zabezpečili okamžitú reakciu motora na pokyny plynovým pedálom. Pretekársky systém proti oneskoreniu podobný tomu v superšporte Ford GT a v modeli Focus ST umožňuje rýchle vytvorenie plniaceho tlaku na počkanie. Nový systém udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, čo vodič zloží nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť šliapne na plynový pedál. Naša spotreba? O čosi menej, ako udáva výrobca - 13,6 l/100 km.

Jazda v teréne je zážitkom

Prepracované odpruženie s 2,5-palcovými vnútornými obtokovými tlmičmi Fox Live V­a­l­ve z dielne divízie Ford Performance zhltne akúkoľvek nerovnosť pod vami, obrovské kolesá vybavené špeciálnymi terénnymi pneumatikami drží vždy na vozovke, no nebráni sa ani efektným skokom cez väčšie terénne nerovnosti. Netreba sa ich báť - schopnosť modelu Ranger Raptor zdolávať náročný terén ešte vylepšuje kvalitná plechová pekne hrubá ochrana podvozka. Raptor však ponúka nielen jazdný zážitok vďaka športovému motoru a špeciálnym tlmičom, ale aj výrazný sluchový zážitok. Ten prináša elektronicky riadený aktívny výfukový systém, ktorý je exkluzívny v tejto triede vozidiel. Poskytuje nastaviteľný zvuk motora so štyrmi režimami výfuku pre rôzne scenáre jazdy. Na výber máte režim quiet (tichý), normal (bežný), sport (športový) a baja (na dobrodružstvá v teréne). Samozrejme, my sme si najviac užívali práve ten posledný - najvýraznejší profil výfuku z hľadiska hlasitosti aj tónu.

Prekypuje dynamikou. Verzia Raptor je vlajková loď nového modelového radu Ranger. Zrýchlenie a surový výkon novej hnacej sústavy vám vyčaria úsmev od ucha k uchu.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Zvládne úplne všetko

Vo výbave je až celkovo sedem voliteľných režimov jazdy. Nový pokročilý permanentný pohon všetkých štyroch kolies tvorí elektronicky riadená dvojstupňová rozdeľovacia prevodovka a samosvorný predný a zadný diferenciál. Úplne nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi z rodiny Ranger aj jedinečný rám podvozka a odpruženie. Rad úchytov a výstuží, ktoré sú preň špecifické - to všetko dohromady je zárukou, že tento extrémny pickup zvládne aj tie najnáročnejšie terénne podmienky. A pri tom všetkom skvelo vyzerá a v interiéri ponúka nadštandardný luxus. Ani cena nie je extra vysoká na pretekársky špeciál…

Naše hodnotenie

Nový Raptor je výrazne rýchlejší, vyzerá neuveriteľne, je nabitý novými funkciami. Je to najodolnejší Ranger, aký kedy vo Forde vyrobili. Pokojne s ním môžete vyraziť hoci aj na púštne preteky.

Spoznáte ho aj odzadu. Ranger sa odlišuje výrazným prelisom na kapote a dvoma vysoko umiestnenými koncovkami výfuku. Zákazníci si môžu vybrať zo siedmich farieb exteriéru vrátane neobyčajného oranžového odtieňa code orange.
Zdroj: ROBO HUBAČ