A prečo si luxusná značka túto udalosť pripomína? Rolls-Royce nie je len výrobcom automobilov, ale aj renomovaným producentom leteckých motorov. A jedným z tých agregátov bol Rolls-Royce Eagle VIII.

Rolls-Royce Wraith Eagle VIII - vyrobí sa v limitovanej sérii 50 kusov.
Zdroj: Tom Bunning, Rolls-Royce

Let, ktorého aktérmi boli kapitán John Alcock a poručík Arthur Brown sa odohral v júni 1919.  Piloti leteli nonstop z mesta St. John z kanadského ostrova Newfoundland do írskeho Clifdenu. Využili na to upravený ťažký britský bombardovací dvojplošník Vickers Vimy, ktorý sa používal počas prvej svetovej vojny. Poháňaný bol 350-koňovými 20,3-litrovými motormi Rolls-Royce Eagle VIII - od nich je odvodený aj názov limitovanej série Wraithov.

Celý let prebiehal mimoriadne dramaticky, pilotom sa, samozrejme s výnimkou motorov, počas neho pokazilo všetko, čo sa pokaziť mohlo a nakoniec skončil v cieľovej destinácii núdzovým pristátím.

Pilotom prakticky hneď po štarte zlyhala navigácia a aj vysielačky, takže ho celý absolvovali v extrémne náročných podmienkach, orientovali sa prakticky len podľa hviezd, pokiaľ ich teda bolo občas vidieť. A podľa nich sa im skutočne podarilo doletieť až do cieľa.  Vtedy už nevideli prakticky na žiadne prístroje, pretože  im prístrojová doska kompletne zamrzla a väčšinu ukazovateľov sa už nepodarilo oživiť.

Extrémny let však dopadol úspešne a obrovský letecký míľnik bol pokorený. Rolls-Royce si túto udalosť a oboch pilotov, ktorí  let nevzdali v situácii, kedy by to urobil asi každý, pripomína autom,  ktoré je upravené pomerne zásadne. Podrobne ho predstavuje toto video:

V Rolls-Roycoch môžete mať v streche ambientné osvetlenie zo stoviek  LED diód, pripomínajúce nočnú oblohu. Rolls-Royce Wraith Eagle VIII ho má špecifické - 1183 diód  presne zodpovedá konštelácii hviezd, ktoré počas letu pred sto rokmi piloti videli a boli ich jediným navigačným zdrojom a naznačená je aj ich trasa. Vyzerá to takto:

Piloti sa orientovali prakticky len podľa hviezd, ich konštelácia a trasa letu tvorí ambietné podsvietenie strechy auta.
Zdroj: Tom Bunning, Rolls-Royce

Okrem toho má dvojfarebné šedé lakovanie s decentnou žltou linkou v dizajne, aký mal aj ich upravený bombardér Vickers Vimy. Drevené eukalyptové obloženie prístrojovej dosky vyzerá akoby bolo popraskané - rovnako ako prístrojová doska bombardéru, ktorá kompletne zamrzla.

V Rolls-Royce sa dokonca podarilo upraviť aj centrálne analógové hodinky na stredovej konzole tak, že sú dobre čitateľné, no pôsobia akoby boli zamrznuté. Na reproduktoroch je vygravírovaný nápis 1880 Miles - zodpovedajúci dĺžke ich letu. 

Aj hodinky sa farbami a
Zdroj: Tom Bunning, Rolls-Royce

Drevené obloženie stredového tunelu evokuje vrtuľu a v kabíne je aj Churchillov lakonický citát: „Neviem, čo by sme mali oslavovať viac - odhodlanie, neohrozenosť, znalosti a zručnosť pilotov,  ich lietadlo, motor Rolls-Royce - alebo to,  že mali jednoducho šťastie.“