Na elektromobily na našich cestách si už pomaly začíname zvykať. Ako by ste sa však zatvárili, ak by vám niekto ponúkol let lietadlom „na baterky“, ktoré namiesto kerozínu naozaj poháňa elektrina? Mnohí by asi váhali, keby doň mali nasadnúť. Pritom nie sú až takou technickou novinkou, intenzívne sa o nich hovorí od konca minulého storočia a experimentovať sa s nimi začalo ešte v sedemdesiatych rokoch. Dnes sa objavujú prvé elektrolietadlá s ambíciou presadiť sa na komerčnom trhu.

Aerotaxi

Pred niekoľkými dňami, konkrétne 21. júna, absolvovalo švajčiarske experimentálne bezemisné dvojmiestne lietadlo Bristell Energic svoj prvý testovací let. Malo by plniť úlohu aerotaxi, mohlo by sa využívať v leteckých školách a podobne. Aké sú jeho parametre? Jeho maximálna vzletová hmotnosť je 750 kilogramov, vo vzduchu vydrží 1,5 hodiny, takže nie je problém absolvovať v ňom hodinové lety v leteckých školách, a to pri dostatočnej elektrickej rezerve. Pre zaujímavosť - využíva český elektromotor H55 od BRM Aero a za hodinu letu spotrebuje energiu za necelých sedem eur, takže letová hodina je z tohto pohľadu minimálne päťkrát lacnejšia než pri porovnateľných strojoch so spaľovacími motormi.

Aerotaxi
Aerotaxi
Zdroj: H55/ANNA PIZZOLANTE