Patria k ohrozeným druhom. Malé, cenovo dostupné automobily stoja na rázcestí. Skupina VW posiela svojich maličkých (Up, Citigo a Mii) na elektrickú dráhu, Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo nemôžu zakryť dátum svojho narodenia v roku 2014 a Fiat 500 z roku 2007 prechádza na mild hybrid. Nový Hyundai i10 prichádza v správnom čase. Špunt s dĺžkou 367 cm sa snaží osloviť publikum výbavou väčšieho auta bez nepríjemného zvyšovania ceny. Ako dobre sa mu to darí, prezradí náš test i10 s motorom 1,2i.

Nečakane priestranný

V starom i10 bol priestor celkom veľkorysý, ale teraz je to ešte lepšie. Priestor na nohy sa zväčšil vďaka rázvoru väčšiemu o 40 mm. Vodič s výškou 190 centimetrov má nad hlavou ešte malú rezervu, ale za seba si už nesadne. Načo aj, veď je to miesto pre dve deti. Kufor má objem 252 litrov, čo je v segmente najlepšia hodnota. Skutočne tam dáte dve cestovné tašky, víkendový nákup pre pár alebo malý skladací športový kočík.

Jednoduchým sklopením operadiel zadných sedadiel vytvoríte prepravný objem 1 050 litrov. Sedadlá sú pohodlné, s jemným tvarovaním a miernymi bočnicami. Volant sa nastavuje len výškovo. Na stredovej konzole je osempalcový dotykový displej s možnosťou prepojiť smartfón cez Android Auto alebo Apple CarPlay. Poruke je plocha na bezdrôtové dobíjanie telefónu a USB konektor. Na viacerých miestach je použitý voštinový povrch, ktorý má korešpondovať s výplňou masky, ale o jeho významnejšom dizajnovom prínose by sa dalo polemizovať. Prístrojový panel je analógový s malým displejom palubného počítača medzi ciferníkmi.

Príjemné osvieženie

Pod kapotou je štvorvalec, čo je po armáde trojvalcových motorov príjemné osvieženie. Bez podpory turba nečakáme žiadne nakopnutie, výkon však pribúda pekne lineárne až do 5 000 ot./min. Maximum 84 koní sa dostaví až pri 6 000 otáčkach, čo už sprevádza celkom bzučivý zvuk. Pružnosť nie je najlepšia, čo možno súvisí s elektronickou kontrolou emisií. Pre razantnejšiu jazdu, napríklad pri potrebe predbiehania, treba motor dopredu vytočiť, aby ukázal svoj temperament. Hyundai i10 s 1,2-litrovým motorom sa nebude často objavovať v ľavom diaľničnom pruhu, ale v tom pravom nebude obťažovať. Radenie päťstupňovou manuálnou prevodovkou je ľahké a príjemné. Zníženie a rozšírenie karosérie prispelo k stabilite.

Ovládateľnosť je na slušnej úrovni. Zvuková izolácia nepatrí k najlepším. Motor je síce na voľnobehu veľmi tichý, ale už nad 50 km/h preniká do kabíny jeho zvuk súčasne s hlukom od kolies cez pružiny a zavesenie. Od 50 km/h do 100 km/h sa hlučnosť zvýšila z príjemných 60 dB(A) na 69 dB (A). Pätnásťpalcové kolesá s profilom 55 toho znesú dosť, ale ani tak sa na nekvalitných cestách nevyhnete natriasaniu. Technické údaje vozidla tvrdia, že kombinovaná spotreba by mala byť 5,8 litra (už podľa prísnejšej normy WLTP), my sme v teste dosiahli len mierne vyššiu.

Tých 6,1 l/100 km by stačilo s 36-litrovou nádržou na 580 kilometrov. Hyundai i10 je jedným z najvydarenejších malých áut na trhu a pomaly aj jedno z posledných s klasickým pohonom. Koncepcia vnútorného priestoru je vydarená a jazdné vlastnosti sú slušné. Atmosférický štvorvalec sa však občas prejavuje malátne.

Naše hodnotenie: ***

Praktické malé auto do mesta, ktoré sa nestratí ani mimo neho. Má dobrú základnú cenu a bohaté možnosti výbavy, ktoré ju zvýšia. Bezpečné jazdné vlastnosti, nízka spotreba, ale trochu hlučnejšie v otáčkach.

MICHAL BEDNÁR