Tip na článok
Extravagantná: Clarity má nápadný dizajn, podriadený aerodynamike. Nás celkom oslovil, no nie každému sa musí páčiť.

Prevratná Honda: Vyzerá ako elektromobil, jazdí ako elektromobil, ale elektromobil to nie je, jasný pane!

Na rakúskych cestách sme vyskúšali produkčnú verziu novej Hondy Clarity Fuel Cell, využívajúcej palivové články

Galéria k článku (9 fotografií )
Interiér: Absentuje v ňom rýchlostná páka, nahradili ju tlačidlá v stredovom tuneli.
Naozaj rýchle: Toto takmer dvojtonové kupé zvládne stovku pod štyri sekundy.
Naozaj rýchle: Toto takmer dvojtonové kupé zvládne stovku pod štyri sekundy.

Honda Clarity Fuel Cell je prvý sériovo vyrábaný (slovo sériovo berte s určitou rezervou) sedan, ktorý má kompletné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami pod kapotou. Prejde s nimi na jedno natankovanie takmer 700 kilometrov.

Menšie články, väčší dojazd

Palivové články sú umiestnené priamo nad horizontálne zabudovaným motorom, li-ion batéria je pod prednými sedadlami, menšia vodíková nádrž pod zadnými sedadlami, väčšia za nimi, pričom čiastočne zasahuje aj do batožinového priestoru. To je jeden z nedostatkov auta - kvôli nemu je kufor „poschodový“ a má relatívne podpriemerný objem 334 litrov.

Na druhej strane, interiér je aj vo verzii sedan päťmiestny, takže v porovnaní s podobnými modelmi je celé pohonné ústrojenstvo relatívne kompaktné. Môžeme byť názornejší - rozmermi je porovnateľné s najnovším 3,5-litrovým benzínovým motorom Honda V6 s prevodovkou. Keď sme už pri interiéri, potešilo nás, že celé auto, vrátane navigácie, bolo lokalizované do slovenčiny.

Technika

Súprava palivových článkov je zložená z 358 jednotlivých článkov, ktoré sú všetky o 20 percent tenšie ako pri predchodcovi, no ich elektrický výstupný výkon je o polovicu vyšší. Vďaka zlepšenému prietoku vzduchu a využitiu účinnejších membránových elektród sa dosiahol elektrický výstupný výkon na článok o 50 percent vyšší, ako mali súpravy Honda predchádzajúcej generácie.

Nová riadiaca jednotka palivových článkov dodáva do systému napätie 500 V, vďaka čomu má auto o 30 percent vyšší výkon než predchodca. To značí, že Clarity má výkon 130 kW (174 koní) pri 4 501 až 9 028 otáčkach, maximum je 13-tisíc. Auto využíva jednorýchlostnú prevodovku s pevným pomerom a elektronickým radením.

Batéria pod prednými sedadlami dokáže uskladniť aj energiu vznikajúcu rekuperáciou pri brzdení a zároveň „pomáha“ hlavnému motoru v situáciách, keď treba zvýšený výkon. Napríklad pri predbiehaní alebo rozbiehaní.

Na ceste

Z hľadiska jazdných vlastností je to typický elektromobil - má výborný záťah okamžite po stlačení plynového pedála, ktorý kontinuálne pokračuje, pričom vôbec necítiť, že auto váži takmer dve tony. Jazdné vlastnosti sú neutrálne. V aute síce máte možnosť aktivovať športový režim, ktorý zlepšuje reakciu na plyn, no rozdiely oproti štandardnému režimu sú kozmetické. Samozrejme, auto je vynikajúco odhlučnené.

Na rozdiel od desiatok minút až niekoľkých hodín, ktoré potrebujete na dobitie elektromobilu, do Clarity natankujete plnú nádrž - asi 5 kilogramov vodíka - približne rovnako rýchlo ako do bežného benzínového auta. Päť kilogramov vodíka vám pritom zabezpečí dojazd okolo 650 kilometrov.

Nie je to problém tohto konkrétneho auta, ale všetkých áut poháňaných vodíkom - zatiaľ zúfalo absentuje potrebná infraštruktúra, takže tieto autá majú geograficky veľmi limitovaný dojazd. Ich rozvoju by pomohlo, ak by sa do jej budovania investoval aspoň zlomok peňazí, ktoré sa investujú do elektromobilov. Pravda však je, že názor na vodík ako na perspektívne palivo budúcnosti sa pomaly mení, takže možno v budúcej dekáde ich na cestách uvidíme oveľa viac.

Aj Honda pomáha budovať vodíkové čerpačky - tie však pre legislatívne problémy zväčša nemôžu byť súčasťou klasických čerpacích staníc. Počet vodíkových čerpacích staníc vybudovaných v rámci jej predvádzacieho projektu sa zvýši zo šiestich v roku 2017 na 55 do roku 2022.

VIDEO Plus 7 Dní