Tip na článok
Od roku 2007 až do roku 2016 priemerné emisie CO2 v Európe pri nových autách klesali, v minulom roku sa tento trend zastavil.

Priemerné emisie CO2 po prvýkrát za 10 rokov stúpli - preto, že sme prestali kupovať neekologické diesle!

Pozrite sa, ktoré automobilky sú najekologickejšie, ktoré autá vypúšťajú najviac emisií a ako je na tom so škodlivými emisiami CO2 Slovensko.

Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics, ktorá sa zamerala na 23 európskych automobilových trhov, sa po prvýkrát za posledných 10 rokov zvýšili priemerné emisie CO2 (oxidu uhličitého) - a to 0,3 gramu na kilometer, čo značí výslednú priemernú hodnotu 118,1 gramu. Trend za poslednú dekádu bol takýto:

Priemerné automobilové emisie CO2 za poslednú dekádu v 23 európskych štátoch.
Priemerné automobilové emisie CO2 za poslednú dekádu v 23 európskych štátoch.
JATO Dynamics

Iste, zvýšenie to nie je nijak razantné, keď však zvážime všetky ekologické opatrenia v tejto oblasti a výraznú ekonomickú podporu vozidiel s alternatívnymi pohonmi, hlavne elektromobilov, predsa len to zarazí.

A to sme ešte nespomenuli hlavné dôvody. Za zvýšením priemerných emisií je pokles záujmu o neeokologické naftové autá, ktorá však v skutočnosti produkujú menej CO2 emisií, než preferované autá s benzínovými agregátmi. Buďme konkrétni - priemerné množstvo emisií CO2 produkovaných naftovými autami bolo v minulom roku 117,9 g/km, zatiaľčo pri benzínových to bolo 123,4 g/kg. Pritom priemerný maximálny výkon naftových áut bol 142 koní, zatiaľčo benzínových 123 koní. Samozrejme pri iných typoch emisií - napríklad NOx a pevných časticiach to je naopak, diesle ťahajú za slabší koniec.

Ďalším dôvodom je pokračujúci záujem o SUV a crossovery, ktoré majú spravidla silnejšie motory, produkujúce viac emisií bez ohľadu na to, či sú zážihové alebo vznetové. Buďme však objektívni - od roku 2007 emisie CO2 sústavne klesali až po rok 2016 - a to výrazne. Znížili sa z hodnoty 159,1 g/km (2007) na 117,8 g/km (2016). A - ako sme už spomínali - v ďalšom roku prišlo opätovne k nárastu na 118,1 g/km.

Ktoré automobilky sú z hľadiska priemerných emisíí CO2 najekologickejšie a ako si vedú v medziročnom porovnaní ukazuje nasledujúca tabuľka:

Toto je 20 automobiliek s najnižšími priemernými emisiami CO2 na trhu 23 európskych štátov.
Toto je 20 automobiliek s najnižšími priemernými emisiami CO2 na trhu 23 európskych štátov.
JATO Dynamics

A teraz sa z pohľadu priemerných emisií CO2, vypúšťaných autami pozrime na jednotlivé štáty - najekologickejšími krajinami sú Nórsko (83,6 g/km) - a za ním s veľkým odstupom nasledujú Portugalsko, Dánsko, Grécko a Holandsko. Slovensko uzatvára prvú dvadsiatku - inak povedané, je štvrté od konca, Česko je tesne pred ním.

Okrem Nórska sa žiadna krajina nedostala pod stogramovú hranicu. A za zmienku určite stojí superekologické Švajčiarsko, ktorého obyvatelia však majú veľkú záľubu vo výkonných športových autách, čo značí, že táto krajina celý rebríček uzatvára a ako jediná sa s priemernými emisiami dostala nad hranicu 130 g/kg, presnejšie na čísla, kde bol v priemere zvyšok Európy už pred piatimi rokmi. Opäť viac napovie tabuľka:

Priemerné emisie CO2 podľa jednotlivých štátov a automobilových segmentov.
Priemerné emisie CO2 podľa jednotlivých štátov a automobilových segmentov.
JATO Dynamics
VIDEO Plus 7 Dní