Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics, ktorá sa zamerala na 23 európskych automobilových trhov, sa po prvýkrát za posledných 10 rokov zvýšili priemerné emisie CO2 (oxidu uhličitého) - a to 0,3 gramu na kilometer, čo značí výslednú priemernú hodnotu 118,1 gramu. Trend za poslednú dekádu bol takýto:

Priemerné automobilové emisie CO2 za poslednú dekádu v 23 európskych štátoch.
Priemerné automobilové emisie CO2 za poslednú dekádu v 23 európskych štátoch.
Zdroj: JATO Dynamics

Iste, zvýšenie to nie je nijak razantné, keď však zvážime všetky ekologické opatrenia v tejto oblasti a výraznú ekonomickú podporu vozidiel s alternatívnymi pohonmi, hlavne elektromobilov, predsa len to zarazí.

A to sme ešte nespomenuli hlavné dôvody. Za zvýšením priemerných emisií je pokles záujmu o neeokologické naftové autá, ktorá však v skutočnosti produkujú menej CO2 emisií, než preferované autá s benzínovými agregátmi. Buďme konkrétni - priemerné množstvo emisií CO2 produkovaných naftovými autami bolo v minulom roku 117,9 g/km, zatiaľčo pri benzínových to bolo 123,4 g/kg. Pritom priemerný maximálny výkon naftových áut bol 142 koní, zatiaľčo benzínových 123 koní. Samozrejme pri iných typoch emisií - napríklad NOx a pevných časticiach to je naopak, diesle ťahajú za slabší koniec.

Ďalším dôvodom je pokračujúci záujem o SUV a crossovery, ktoré majú spravidla silnejšie motory, produkujúce viac emisií bez ohľadu na to, či sú zážihové alebo vznetové. Buďme však objektívni - od roku 2007 emisie CO2 sústavne klesali až po rok 2016 - a to výrazne. Znížili sa z hodnoty 159,1 g/km (2007) na 117,8 g/km (2016). A - ako sme už spomínali - v ďalšom roku prišlo opätovne k nárastu na 118,1 g/km.

Ktoré automobilky sú z hľadiska priemerných emisíí CO2 najekologickejšie a ako si vedú v medziročnom porovnaní ukazuje nasledujúca tabuľka:

Toto je 20 automobiliek s najnižšími priemernými emisiami CO2 na trhu 23 európskych štátov.
Toto je 20 automobiliek s najnižšími priemernými emisiami CO2 na trhu 23 európskych štátov.
Zdroj: JATO Dynamics

A teraz sa z pohľadu priemerných emisií CO2, vypúšťaných autami pozrime na jednotlivé štáty - najekologickejšími krajinami sú Nórsko (83,6 g/km) - a za ním s veľkým odstupom nasledujú Portugalsko, Dánsko, Grécko a Holandsko. Slovensko uzatvára prvú dvadsiatku - inak povedané, je štvrté od konca, Česko je tesne pred ním.

Okrem Nórska sa žiadna krajina nedostala pod stogramovú hranicu. A za zmienku určite stojí superekologické Švajčiarsko, ktorého obyvatelia však majú veľkú záľubu vo výkonných športových autách, čo značí, že táto krajina celý rebríček uzatvára a ako jediná sa s priemernými emisiami dostala nad hranicu 130 g/kg, presnejšie na čísla, kde bol v priemere zvyšok Európy už pred piatimi rokmi. Opäť viac napovie tabuľka:

Priemerné emisie CO2 podľa jednotlivých štátov a automobilových segmentov.
Priemerné emisie CO2 podľa jednotlivých štátov a automobilových segmentov.
Zdroj: JATO Dynamics